Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
S 3485
Offentligt
1136379_0001.png
1136379_0002.png
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 3485 stillet af Rosa Lund (EL) den 7.juni 2012.15. juni 2012
Ministeriet for Forskning,
Med venlig hilsen
Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,
Morten Østergaard
Post
Postboks 21351015 København K
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13056823548601/1

Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers besva-

relse af spørgsmål S 3485 stillet af Rosa Lund (EL) den 7. juni 2012.

Spørgsmål S 3485

Mener ministeren, at den lærerstuderende kvalificeres til arbejdet som lærer i fol-keskolen ved at arbejde som undervisningsassistent, og mener ministeren herun-der, at den lærerstuderende, som er undervisningsassistent som en del af sin ud-dannelse, får en bedre læreruddannelse, end de studerende der ikke er undervis-ningsassistenter?

Svar

Det er min overbevisning, at studierelevant arbejde alt andet lige er med til atkvalificere den studerendes studier og samtidig bidrager til at forberede den stu-derende på det efterfølgende arbejdsliv. Det, mener jeg, også gælder for jobbetsom undervisningsassistent i forhold til lærergerningen.Ministeriet for Forskning,
At være undervisningsassistent er ikke en del af selve læreruddannelsen. I lighedmed de eksisterende trainee-ordninger er studiejobbet som undervisningsassistentnoget, der ligger udenfor uddannelsen.I denne sammenhæng vil jeg gerne fremhæve, at der med den nye aftale om læ-reruddannelsen sker en styrkelse af kvaliteten i praktikken, sådan at de kommen-de lærere bliver bedre forberedt på undervisningssituationen. Hensigten er, at derskal være mere folkeskole i læreruddannelsen.Dette sker ved, at kravene til praktikken skærpes ved fastsættelse af tre kompe-tencemål for de tre praktikniveauer og ved indførelse af bedømmelse for praktik-ken. Desuden stilles der krav om større praksisforankring af professionsbachelor-projektet. Endelig skal professionshøjskolerne kunne stille kvalitetskrav til prak-tikskolerne som forudsætning for at kunne indgå i et praktiksamarbejde med enlæreruddannelse.
Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13056823548601/1