Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
S 3472
Offentligt
1136389_0001.png
1136389_0002.png
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 3472 stillet af Rosa Lund (EL) den 6.juni 2012.15. juni 2012
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10,PostPostboks 21351015 København K
Morten Østergaard
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13053123597101/1

Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers besva-

relse af spørgsmål S 3472 stillet af Rosa Lund (EL) den 6. juni 2012.

Spørgsmål S 3472

Mener ministeren, at der i forbindelse med studievejledning på de studieforbere-dende ungdomsuddannelser er behov for lokalt forankrede studievejledere?

Svar

Uddannelses- og erhvervsvejledningen inden for undervisningssektoren var fremtil vejledningsreformen, der trådte i kraft i 2004, kendetegnet ved, at hvert ud-dannelsesområde havde sin egen vejledningsordning, der som hovedregel var fy-sisk placeret på den enkelte uddannelsesinstitution.Der blev i årene frem mod vejledningsreformen gennemført en række analyser ogudredninger, der vurderede styrker og svagheder ved det daværende vejlednings-system. Fordelene ved organisering af vejledningsindsatsen på institutionernevar, at vejledningen blev gennemført i de unges uddannelsesmiljø og med tætkendskab til den enkelte. Ulemperne karakteriseres som kraftig sektorisering ogutilstrækkelig koordinering af vejledningsindsatsen. Dertil kommer, at der kun ibegrænset udstrækning blev taget udgangspunkt i individuelle behov, og at vej-ledningen ikke i tilstrækkeligt omfang var tilpasset den gruppe unge, der harstørst vejledningsbehov.Der er således både fordele og ulemper ved en forankring af vejledningsindsatsenpå ungdomsuddannelsesinstitutionerne.Bedre vejledning og brobygning er derfor også et af de elementer, der behandles idet ministerudvalg, som arbejder på en strategi om, at 60 % af alle unge skal haveen videregående uddannelse. Men jeg vil gerne understrege, at vejledningen skalmålrettes dem med behov. Derfor er en løsning efter min mening ikke et rigidtsystem men et bestemt vejledningsindsats pr. ung. Jeg henviser i øvrigt til mitsvar på spørgsmål S 3471.Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13053123597101/1