Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
S 3411
Offentligt
1132479_0001.png
1132479_0002.png
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 3411 stillet af Pernille Skipper (EL) den29. maj 2012.7. juni 2012
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10,Postboks 21351015 København K
Morten Østergaard
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13026023447201/1

Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers besva-

relse af spørgsmål S 3411 stillet af Pernille Skipper den 29. maj 2012

Spørgsmål S 3411

Mener ministeren, at det suverænt skal være op til universiteterne, hvor mange afderes midler de bruger på reklame og markedsføring, jf. artiklen »Overlevelses-guide: Luk øjnene, stop fingrene i ørene og skrig«, bragt i Politiken den 17. maj2012?

Svar

Regeringen har en klar målsætning om, at 25 pct. af en ungdomsårgang skal haveen universitetsuddannelse i 2020. Samtidig skal kvaliteten af uddannelserne styr-kes, og de unge skal hurtigere igennem uddannelsessystemet. Det betyder, at debevillinger universiteterne modtager i taxametertilskud først og fremmest skalbruges på uddannelse af høj kvalitet.Universiteterne modtager et taxameter, der frit kan anvendes inden for universite-ternes formål. Det er derfor universiteternes ledelser, der beslutter, hvordan mid-lerne skal fordeles internt på de forskellige poster. Jeg tror, man skal passe påmed at se isoleret på en post, men derimod udvise tillid til, at midlerne fordelesog anvendes med omhu og efter hensigten på det enkelte universitet.Når det er sagt, vil jeg understrege, at det ikke er hensigtsmæssigt, hvis uddan-nelsesmidler i stigende grad anvendes til markedsføring som følge af konkurren-ce mellem institutionerne. Dette drøfter vi løbende med sektoren.Samtidig må vi også nok erkende, at det i dag er nødvendigt at gøre noget ekstrafor at nå de unge med den relevante information om de enkelte uddannelsestil-bud. Hvis det skal lykkes at nå de uddannelsespolitiske mål, er det vigtigt, at uni-versiteterne kan give de unge en reel mulighed for at vælge uddannelse på etsammenligneligt og gennemskueligt grundlag. Det kan fx være oplysninger omundervisningens tilrettelæggelse, eksamensformer, muligheder for udlandsopholdsamt beskæftigelse efter afsluttet uddannelse.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,Postboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13026023447201/1