Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
S 3362
Offentligt
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 3362 stillet af Rosa Lund (EL) den 23.maj 2012.
4. juni 2012
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10,PostPostboks 21351015 København K
Morten Østergaard
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13013523391341/1
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers besva-
relse af spørgsmål S 3362 stillet af Rosa Lund (EL) den 23. maj 2012.
Spørgsmål S 3362
”Hvad er ministerens holdning til professionshøjskolernes brug af reklamer?”Svar
Regeringen har en klar målsætning om, at 60 pct. af en ungdomsårgang skal haveen videregående uddannelse i 2020. Samtidig skal kvaliteten af uddannelsernestyrkes, og de unge skal hurtigere igennem uddannelsessystemet. Det betyder, atde bevillinger professionshøjskolerne modtager i taxametertilskud først og frem-mest skal bruges på uddannelse af høj kvalitet.Hvis det skal lykkes at nå de uddannelsespolitiske mål, så tror jeg, det er vigtigtat professionshøjskolerne kan give de unge en reel mulighed for at vælge uddan-nelse på et sammenligneligt og gennemskueligt grundlag. Det kan fx være oplys-ninger om undervisningens tilrettelæggelse, holdstørrelser, eksamensformer, mu-ligheder for praktik- og udlandsophold samt beskæftigelse efter afsluttet uddan-nelse.Samtidig må vi også nok erkende, at det i dag er nødvendigt at gøre noget ekstrafor at nå de unge med den relevante information om de enkelte uddannelsestil-bud. Men jeg synes, at det generelt er en god idé at være opmærksom på omfan-get af glittede brochurer og smarte kampagner, så det ikke bliver en ”kamp” påreklamekroner mellem institutionerne.Generelt har jeg dog tillid til, at institutionerne kan håndtere denne balance.Sagsnr.12-13013523391341/1
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ministeriet arbejder i øvrigt sammen med professionshøjskolerne om at sikreensartede og gennemskuelige måder at opgøre udgifterne til markedsføring på, såder fremadrettet tilvejebringes et sikkert sammenligningsgrundlag, der kan danneudgangspunkt for dialog om et hensigtsmæssigt udgiftsniveau.
Dok nr.Side