Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
S 3308
Offentligt
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 3308 stillet af Esben Lunde Larsen (V)den 18. maj 2012.29. maj 2012
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10,Postboks 21351015 København K
Morten Østergaard
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
12-13003823348941/1
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers besva-
relse af spørgsmål S 3308 stillet af Esben Lunde Larsen (V) den 18. maj 2012
Spørgsmål S 3308
Vil ministeren sikre, at optagelsesreglerne til de videregående uddannelser alleredefra optagelsesrunden i 2012 bringes til at efterleve FN's handicapkonvention, somsiden 28. maj 2009 har været gældende dansk lov?
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at det er spørgerens opfattelse, at de gældenderegler om adgang og optag til de videregående uddannelser strider mod FN’sKonvention af 13. december 2006 om rettigheder for personer med handicap(handicapkonventionen). Jeg vil gerne slå fast, at det på ingen måde er tilfældet.Jeg ser derfor heller ikke grund til at ændre optagelsesreglerne på den baggrund.Handicapkonventionen trådte for Danmarks vedkommende i kraft den 23. august2009. Handicapkonventionen har ifølge artikel 1 til formål at fremme, beskytteog sikre muligheden for, at alle personer med handicap fuldt ud kan nyde allemenneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder på lige fod med andre,samt at fremme respekten for deres naturlige værdighed.Det anføres i handicapkonventionens artikel 24, at deltagerstaterne anerkender, atpersoner med handicap har ret til uddannelse, og at deltagerstaterne skal sikre, atpersoner med handicap har adgang til almindelige videregående uddannelseruden diskrimination og på lige fod med andre.I Danmark kan personer med handicap søge optagelse på alle videregående ud-dannelser på lige fod med personer uden handicap, og deres ansøgninger behand-les på lige fod med alle andre ansøgninger.Når det anføres i konventionen, at personer med handicap har ret til uddannelse,indebærer det ikke, at personer med handicap har ret til at blive optaget på be-stemte uddannelser. Der er adgangskrav til de videregående uddannelser, og alleansøgere skal opfylde disse adgangskrav.Endvidere er visse videregående uddannelser meget populære. Det indebærer, atman som ansøger skal have et meget højt karaktergennemsnit fra den adgangsgi-vende eksamen for at kunne blive optaget på uddannelsen.Hvis en ansøger – eksempelvis på grund af handicap eller af anden årsag – ikkeopfylder adgangskravene på ansøgningstidspunktet, giver optagelsesreglerne mu-lighed for, at ansøgeren alligevel kan komme i betragtning. Der kan f.eks. ansø-ges om betinget optagelse eller om optagelse med særlig tilladelse, hvilket inde-bærer, at ansøgningen behandles i kvote 2.Hvis der foreligger usædvanlige forhold for ansøgeren, kan en uddannelsesinsti-tution endvidere dispensere fra reglen om, at studiepladser på en videregående
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotsholmsgade 10,Postboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-12997323348941/1
uddannelse med adgangsbegrænsning fordeles til ansøgere med de højeste opta-gelseskvotienter.Jeg kan i øvrigt oplyse, at der igennem hele uddannelsessystemet er forskelligestøtteordninger for børn og unge med handicap med det formål at kompenseredisse børn og unge for deres handicap, så de så vidt muligt kan deltage i under-visning og tilegne sig den nødvendige viden på lige fod med andre – herunderogså specielle tiltag som er rettet mod eksamenssituationer, f. eks. ekstra eksa-menstid til skriftlig eksamen for unge med nedsat synsevne.Endvidere er der efter optagelse på en videregående uddannelse specialpædago-giske støtteordninger for studerende med handicap m.v. i henhold til lov om spe-cialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser. Heri kan f.eks. indgå en it-startpakke, studiestøttetimer eller studiematerialer på særlige medier.Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
2/2