Socialudvalget 2011-12
S 1789
Offentligt
1072776_0001.png
1072776_0002.png
Folketingets LovsekretariatDato: 26. januar 2012Under henvisning til Folketingets brev af 20. januar 2012 følger hermedsocial og integrationsministerens endelige svar på spørgsmål nr. S1789, stillet af Mette Hjermind Dencker (DF).
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Spørgsmål nr. S 1789:”Agter ministeren at gøre det strafbart for kommunale embedsmænd oglokalpolitikere at negligere indberetninger om mistanke om grove overgrebmod børn, så de kommunale embedsmænd i fremtiden tager den slags ind-beretninger langt mere seriøst?”Svar:Der findes i dag en række muligheder for på forskellig vis at sanktioneremyndighedspersoners ulovlige handlinger, for eksempel i sager om særligestøtte til børn og unge.Ansættelsesretlige sanktionerSåfremt en ansat ikke følger de pligter, som følger af ansættelsesforholdet,kan dette få konsekvenser for den pågældendes ansættelse. Det gælderogså for eksempel sagsbehandlere og ledere, der arbejder med børnesageri kommunerne. Muligheden for, at en arbejdsgiver kan afskedige ansatte,følger af ledelsesretten, hvorefter det som udgangspunkt ubetinget er ar-bejdsgiveren, som vurderer, hvem der skal være ansat i virksomheden.For visse ansættelsesforhold (herunder funktionærer) kan der dog værebestemmelser om muligheden for at afskedige medarbejdere, afhængigt afden regulering, som gælder for ansættelsesforholdet. Denne regulering kanvære lov, kollektiv overenskomst eller individuel ansættelsesaftale.Med hensyn til den offentlige forvaltning gælder et generelt krav om saglig-hed, herunder for så vidt angår afgørelser om ansættelse og afskedigelse.På denne baggrund kan det fastslås, at der er mulighed for, at kommunernekan afskedige personer, som tilsidesætter sine arbejdsopgaver. Hvorvidt enkonkret forsømmelse kan føre til en afskedigelse, afhænger af en konkretvurdering af omfanget af den pligtforsømmelse, som den pågældende med-arbejder har gjort sig skyldig i.Strafferetlige sanktioner
DHO/ J.nr. 2012-491
2
Der er i visse tilfælde mulighed for at straffe ansatte, der arbejder med sagerpå området for udsatte børn og unge, herunder en leder, hvis ikke de følgerloven på området. Således følger det for eksempel af straffelovens § 156, at”nårnogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, nægter eller undladerat opfylde pligt, som tjenesten eller hvervet medfører, eller at efterkommelovlig tjenstlig befaling, straffes han med bøde eller fængsel indtil 4 måne-der”.Det kommunale tilsynTilsynet med, at kommunerne overholder lovgivningen, føres efter § 47, stk.1, i lov om kommunernes styrelse af statsforvaltningen i den region, hvorkommunen ligger. Det fremgår af lovens § 48, stk. 3, at statsforvaltningenikke fører tilsyn i det omfang særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kantage stilling til den pågældende sag.Såfremt en kommune ikke overholder lovgivningen, herunder reglerne omsærlig støtte til børn og unge, har statsforvaltningen efter omstændighedernemulighed for at træffe afgørelse om tvangsbøder til de medlemmer af kom-munalbestyrelsen, der er ansvarlige for, at kommunalbestyrelsen undlader atudføre en foranstaltning, som den efter lovgivningen har pligt til at udføre.Enhver, der mener, at en kommune overtræder lovgivningen, kan indbringeen sag herom for de kommunale tilsynsmyndigheder. Også andre end denperson, en konkret sag vedrører, kan således rette henvendelse til statsfor-valtningen. Statsforvaltningen beslutter selv, om den vil rejse en tilsynssag.På denne baggrund mener jeg, at der efter gældende regler er passendemuligheder for at sanktionere pligtforsømmelser fra kommunale medarbejde-re mv. og mener derfor ikke, at der er behov for at iværksætte yderligeretiltag.
Karen Hækkerup
/ Lars Møller Christiansen