Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
S 891
Offentligt
SPØRGSMÅL NR. S 891§ 2 0- SP Ø RG S M Å L T IL S K RI FT LIG BE S V A R E L S E
Erhvervs- og vækstministeren21. november 2011Kim Andersen (V)
Agter ministeren at iværksætte en grundig undersøgelse af såvel fordele ogulemper ved den eksisterende ordning med nej tak til reklamer samt fordeleog ulemper ved en eventuel ja tak ordning, således at Folketinget sikres etkvalificeret beslutningsgrundlag?(Spm. nr. S 891).Begrundelse
Af regeringsgrundlaget fremgår det, at regeringen vil »undersøge, om derkan etableres en »ja tak til reklamer«-ordning«. En sådan ordning indebærer,at forbrugerne selv vil skulle tilmelde sig, hvis de ønsker at modtage hus-standsomdelte tilbudsaviser. En ændring kan få store konsekvenser for kon-kurrencen i detailhandlen, prisniveauet, miljøet, forbrugeradfærden, virksom-hedernes kommercielle ytringsfrihed, beskæftigelsen m.v.
Den 21. november 2011
På Folketingets formands vegneLovsekretariatet