Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 104
Offentligt
1103560_0001.png
1103560_0002.png
1103560_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K.
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:
13. april 2012UdlændingelovkontoretDorte L. Kjærgaard2012-0032-0155
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 38 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløs-ning (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelseaf persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang tilelektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumko-deksen m.v.) (L 104), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-grationspolitik har stillet til justitsministeren den 28. marts 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 38 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (Ny balance i reg-

lerne om ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af persondatalo-

vens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang til elektronisk

sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen

m.v.) (L 104) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-

onspolitik:

”Hvordan vil ministeren – ud over selve etableringen af et uaf-hængigt klagenævn sikre en større retssikkerhed i den asylret-lige vurdering, som indgår i familiesammenføringssager forflygtninge (jf. Dansk Flygtningehjælps høringssvar af 6. febru-ar 2012, øverst side 2)?”

Svar:

I sager vedrørende ægtefællesammenføring, hvor den herboende ægtefælleer flygtning, vil der, hvis de almindelige betingelser for ægtefællesammen-føring ikke er opfyldt, skulle foretages en vurdering af, om den herboendeægtefælle ved en tilbagevenden til sit hjemland vil være i risiko for asylre-levant forfølgelse, eller om den pågældende vil risikere refoulement (ud-sendelse) ved at tage ophold i ansøgerens hjemland.Herved sikres det i overensstemmelse med Danmarks internationale for-pligtelser, at der gives tilladelse til familiesammenføring, uanset at de al-mindelige betingelser herfor ikke er opfyldt.Vurderingen foretages på baggrund af oplysningerne om asylgrundlaget iden herboende ægtefælles oprindelige asylsag, de foreliggende baggrunds-oplysninger og de oplysninger, der er afgivet af ansøgeren og den herbo-ende i forbindelse med den verserende sag om ægtefællesammenføring.Der kan eventuelt indhentes nye baggrundsoplysninger, hvis det vurderesnødvendigt.Ved den asylretlige vurdering skelnes der mellem sager:-hvor ægteskabet er indgået/samlivet er etableret før den herboendeægtefælles indrejse i Danmark. Der foretages en vurdering af, omophørsgrundene i Flygtningekonventionens artikel 1 c (5) er ind-trådt i forhold til den herboende ægtefælle. Det vil sige, at situatio-nen i den pågældendes hjemland ikke alene skal være ændret, menat der skal være tale om en afgørende (fundamental) ændring, somskal være varig, stabil og effektiv, samt sager2
-
hvor ægtefællerne er gift/samlivet er etableret efter den herboendeægtefælles indrejse i Danmark. I disse tilfælde skal det alene vur-deres, om den herboende ægtefælle efter en aktuel asylretlig vurde-ring ville risikere asylrelevant forfølgelse ved en tilbagevenden tilsit hjemland.
Hvis det vurderes, at der ikke er asylrelevante hindringer for, at parret kanhenvises til at tage ophold i et andet land, bliver der i overensstemmelsemed forvaltningslovens § 19 foretaget partshøring.Det er min opfattelse, at sagsbehandlingen er retssikkerhedsmæssig for-svarlig.
3