Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 69 Bilag 5
Offentligt
1080605_0001.png
1080605_0002.png
1080605_0003.png
1080605_0004.png
Til lovforslag nr.L 69
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. februar 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ogforskellige andre love(Forenkling af beskæftigelsesindsatsen m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagEnhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 7 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 18. januar 2012 og var til1. behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 26.oktober 2011 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-lag 14. Den 18. januar 2012 sendte beskæftigelsesministerende indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillings-notat til udvalget.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,at lovforslaget er et resultat af den politiske aftale fra den 4.maj 2011 om forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Denneaftale er en opfølgning på kampagnen »Væk med bøvlet, In-ger«, der resulterede i over 1.700 henvendelser fra borgere,virksomheder, organisationer og medarbejdere i kommunerog a-kasser. Lovforslaget indeholder forenklinger af beskæf-tigelsesindsatsen inden for området samtaler og kontakt ogområdet aktive tilbud, således at mennesker uden job kanhjælpes tilbage på arbejdsmarkedet hurtigere og mere effek-tivt. Partierne vil arbejde for yderligere afbureaukratise-ringstiltag på beskæftigelsesområdet.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og RadikaleVenstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslagetimplementerer dele af den politiske aftale om forenkling afbeskæftigelsesindsatsen, der blev indgået i maj 2011. Afta-len betyder, at der skal bruges mindre tid på bureaukrati, såder i højere grad kan fokuseres på den indsats, der skal få le-dige i job. S, SF og RV vil fortsat arbejde for, at bureaukrati,unødvendige krav eller uhensigtsmæssige begrænsninger ianvendelsen af redskaber i den aktive arbejdsmarkedspolitikafskaffes.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte de posi-tive forbedringer i lovforslaget, men da det samtidig inde-holder en del forringelser, kan EL ikke stemme for det sam-lede lovforslag. EL kan ikke forstå, hvorfor en aftale om atforenkle regler og rydde op i overflødige regler og bureau-krati også skal anvendes til nedskæringer over for de ar-bejdsløse. EL så meget gerne, at lovforslaget blev delt op ito; det ville gøre det muligt for EL at stemme for de positiveændringer i lovforslaget.EL kan varmt støtte, at sanktionerne for de forsikrede ar-bejdsløse bliver lempet betydeligt. Det er et stort fremskridt,at man nu kun får en »så længe«-sanktion, når man ikke mø-der op til en samtale i jobcenteret eller a-kassen, hvor mantidligere i gentagelsestilfælde fik karantæne eller helt miste-de retten til dagpenge.EL er tilfreds med forenklingerne i reglerne om cv, job-samtaler og kontaktforløb, som medfører lettelser for de ar-bejdsløse, for syge kontanthjælpsmodtagere og for sagsbe-handlerne i jobcentrene. EL er helt enig med LO i, at vi sav-ner en reel modernisering og forenkling af cv′et, set i lyset
DokumentIdJournalnummer
2
af at de arbejdsløse ikke får job via cv på jobnet. cv′et burdeafskaffes for de store faggrupper, hvor virkeligheden er, atde arbejdsløse skaffer sig job på helt andre måder, f.eks. vedpersonlig henvendelse til arbejdspladserne.Det er ligeledes positivt, at der gives mulighed for, at re-validender i virksomhedsrevalidering og i lærlingeforholdkan få deres økonomiske forhold forbedret.Endelig er EL tilfreds med, at kommunerne ikke længereskal fastsætte måltal for, hvor stor en del af beskæftigelses-indsatsen der skal varetages af andre aktører. EL går ud fra,at det betyder, at kommunerne helt kan undlade at henvisede arbejdsløse til andre aktører.Enhedslisten er modstander af pligt til øget digitalisering,og vi deler LO′s, Danske Handicaporganisationers og Data-tilsynets betænkeligheder. EL kan derfor ikke støtte forsla-get om, at ministeren bemyndiges til at fastsætte dagpenge-mæssige konsekvenser for de a-kasse-medlemmer, der ikkeopfylder kravene om digital kommunikation. Det skal sik-res, at der tages vidtgående hensyn til den store gruppe afborgere, som ikke er fortrolige med it, at den digitale kom-munikation skal være tilgængelig for mennesker med handi-cap, at der ikke slækkes på borgernes retssikkerhed, og at in-gen andre får adgang til a-kassernes kommunikation medmedlemmerne. EL finder det desuden meget betænkeligt, atder i forslaget lægges op til, at der kan træffes afgørelseruden personlig underskrift.EL kan ikke støtte forslaget om, at ufaglærte og kortud-dannede arbejdsløse kan ansættes i løntilskudsjob hos priva-te arbejdsgivere, før de har været arbejdsløse i 6 måneder.Det kan føre til misbrug af løntilskudsordningen, og det erikke de nyledige, der har mest brug for ansættelse med løn-tilskud. Hvis de har risiko for at blive langtidsarbejdsløse,bør de i stedet tilbydes kurser, omskoling og opkvalifice-ring, så de får bedre chancer for at blive ansat i et ordinærtjob.EL kan ikke se nogen grund til at nedsætte befordrings-godtgørelsen for den gruppe arbejdsløse, der i dag har ret tilden høje godtgørelse, og EL kan bestemt heller ikke se no-gen grund til at skære i kontanthjælpsmodtagernes godtgø-relse for merudgifter ved at deltage i aktivering.Med baggrund i Workindenmarks skandaløse rådgivningtil arbejdsgiverne om, hvordan de skal indkvartere og be-handle udenlandsk arbejdskraft, mener EL ikke, at sagsbe-handlingen for de arbejdssøgende fra EU- og EØS-landeneeller Schweiz skal flyttes fra jobcentrene til Workinden-mark-centrene.EL synes, at det er betænkeligt både for de handicappedeog for deres personlige assistenter, at man ophæver den lov-bestemte lønfastsættelse af assistenternes løn og i stedet be-myndiger ministeren til at fastsætte lønnen. EL har sværtved at forstå, at det er vanskeligt og tidskrævende for job-centrene at regne et tilskud ud, der er baseret på en overens-komstmæssig løn.Endelig synes EL, at det er en meget dårlig ide at fjernekravet om, at der skal holdes mindst ét årligt møde mellembeskæftigelsesregionerne og handicaporganisationerne. Dehandicappede og deres organisationer har brug for disse mø-
der, og når det ikke længere er et lovkrav, kan vi frygte, atder kan gå flere år mellem møderne.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(EL):Til § 11)Nr. 12affattes således:»12.§ 51, stk. 3,ophæves.«[Fravigelse af kravet om 6 måneders ledighed før ansættelsei privat løntilskudsjob].2)Nr. 16udgår.[Afskaffelse af højeste sats for befordringsgodtgørelse ud-går]3)Nr. 17udgår.[Nedsættelse af kontanthjælpsmodtagernes godtgørelse formerudgifter i forbindelse med aktivering udgår]Til § 34)Nr. 2udgår.[Bestemmelsen om, at sagsbehandlingen for arbejdssøgendefra EØS-landene eller Schweiz flyttes fra jobcentrene tilWorkindenmark-centrene, udgår]Til § 45)Nr. 1og2udgår.[Bestemmelsen om, at aflønningen af personlige assistenterfor handicappede i arbejde ikke længere skal fastsættes i lov,men kun i en bekendtgørelse, udgår]6)Nr. 3udgår.[Afskaffelse af kravet om, at det regionale beskæftigelsesrådskal holde regelmæssige møder mindst én gang om året medrepræsentanter for Danske Handicaporganisationer og of-fentlige arbejdsgivere, udgår]Til § 57)Nr. 5udgår.[Bemyndigelse til ministeren om at fastsætte rådighedsreglerom dagpengemæssige konsekvenser for et medlem vedmanglende digital kommunikation udgår]
3
BemærkningerTil nr. 1Af frygt for, at udvidet adgang til løntilskudsjob i denprivate sektor fører til misbrug af ordningen, foreslås denudvidede adgang fjernet.Til nr. 2 og 3Forringelserne af vilkårene for godtgørelse er unødvendi-ge, og det foreslås, at de udgår af lovforslaget.Til nr. 4Med baggrund i Workindenmarks skandaløse rådgivningom bl.a. indkvartering af udenlandsk arbejdskraft foreslås atbibeholde sagsbehandlingen i jobcentrene.Til nr. 5Det er betænkeligt for de handicappede og deres person-lige assistenter, at den lovbestemte lønfastsættelse afløses af
en ministerbemyndigelse, hvorfor forslaget herom fjernesfra lovforslaget.Til nr. 6De handicappede og deres organisationer har brug for re-gelmæssige møder med beskæftigelsesregionerne. Af frygtfor, at disse ikke afholdes, hvis lovkravet fjernes, foreslårEL dette opretholdt.Til nr. 7Af hensyn til den gruppe borgere, der ikke er fortroligemed it eller hvor muligheden for digital kommunikation ersvært tilgængelig, foreslås ministerbemyndigelsen til at fast-sætte dagpengemæssige konsekvenser fjernet.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)Finn Sørensen (EL) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen (SF) Christian Juhl (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V)Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 69Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigel-sesministeren2Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget31. udkast til betænkning42. udkast til betænkning