Beskæftigelsesudvalget 2011-12
L 69 Bilag 4
Offentligt
1077130_0001.png
1077130_0002.png
1077130_0003.png
1077130_0004.png
Til lovforslag nr.L 69
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. februar 2012
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ogforskellige andre love(Forenkling af beskæftigelsesindsatsen m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagEnhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 7 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 18. januar 2012 og var til1. behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 26.oktober 2011 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-lag 14. Den 18. januar 2012 sendte beskæftigelsesministerende indkomne høringssvar, notat herom og et ligestillingsno-tat til udvalget.2. Indstillinger og politiske bemærkninger[Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL)indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtterlovforslaget. Lovforslaget er et resultat af den politiske afta-le fra den 4. maj 2011 om forenkling af beskæftigelsesind-satsen. Denne aftale var en opfølgning på kampagnen »væk-med-bøvlet-Inger«, der resulterede i over 1.700 henvendel-ser fra borgere, virksomheder, organisationer og medarbej-der i kommuner og a-kasser. Lovforslaget indeholder for-enklinger af beskæftigelsesindsatsen inden for områderne»samtaler og kontakt« og »aktive tilbud«, således at menne-sker uden job kan hjælpes tilbage på arbejdsmarkedet hurti-gere og mere effektivt. Partierne vil arbejde for yderligereafbureaukratiseringstiltag på beskæftigelsesområdet.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Enhedslisten kan støtte de positive forbedringer i lovfor-slaget, men da det samtidig indeholder en del forringelser,kan vi ikke stemme for det samlede forslag. EL kan ikkeforstå, hvorfor en aftale om at forenkle regler og rydde op ioverflødige regler og bureaukrati også skal anvendes til ned-skæringer overfor de arbejdsløse. EL så meget gerne, at lov-forslaget blev delt op i to; det ville gøre det muligt for EL atstemme for de positive ændringer i lovforslaget.EL kan varmt støtte, at sanktionerne for de forsikrede ar-bejdsløse bliver lempet betydeligt. Det er et stort fremskridt,at man nu kun får en»så længe« sanktion, når man ikke møder op til en samta-le i jobcentret eller a-kassen, hvor man tidligere i gentagel-sestilfælde fik karantæne eller helt mistede retten til dagpen-ge.EL er tilfredse med forenklingerne i reglerne om cv, job-samtaler og kontaktforløb, som medfører lettelser for de ar-bejdsløse, for syge kontanthjælpsmodtagere og for sagsbe-handlerne i jobcentrene. EL er helt enige med LO i, at visavner en reel modernisering og forenkling af CV′et set i ly-set af, at de arbejdsløse ikke får job via CV på jobnet. CV’et
DokumentIdJournalnummer
2
burde afskaffes for de store faggrupper, hvor virkelighedener, at de arbejdsløse skaffer sig job på helt andre måder,f.eks. ved personlig henvendelse til arbejdspladserne.Det er ligeledes positivt, at der gives mulighed for, at re-validender i virksomhedsrevalidering og i lærlingeforholdkan få deres økonomiske forhold forbedret.Og endelig er EL tilfredse med, at kommunerne ikkelængere skal fastsætte måltal for, hvor stor en del af beskæf-tigelsesindsatsen, der skal varetages af andre aktører. EL gårud fra, at det betyder, at kommunerne helt kan undlade athenvise de arbejdsløse til andre aktører.Enhedslisten er modstander af pligt til øget digitaliseringog vi deler LO′s, Danske Handicap-organisationers og Datatilsynets betænkeligheder. EL kanderfor ikke støtte forslaget om, at ministeren bemyndiges tilat fastsætte dagpengemæssige konsekvenser for dea-kassemedlemmer, der ikke opfylder kravene om digitalkommunikation. Det skal sikres, at der tages vidtgåendehensyn til den store gruppe af borgere, som ikke er fortroli-ge med IT, at den digitale kommunikation skal være tilgæn-gelig for mennesker med handicap, at der ikke slækkes påborgernes retssikkerhed, og at ingen andre får adgang til a-kassernes kommunikation med medlemmerne. EL finder detdesuden meget betænkeligt, at der i forslaget lægges op til,at der kan træffes afgørelser uden personlig underskrift.EL kan ikke støtte forslaget om, at ufaglærte og kortud-dannede arbejdsløse kan ansættes i løntilskudsjob hos priva-te arbejdsgivere, før de har været arbejdsløse i 6 måneder.Det kan føre til misbrug af løntilskudsordningen, og det erikke de nyledige, der har mest brug for ansættelse med løn-tilskud. Hvis de har risiko for at blive langtidsarbejdsløse,bør de i stedet tilbydes kurser, omskoling og opkvalifice-ring, så de får bedre chancer for at blive ansat i et ordinærtjob.EL kan ikke se nogen grund til at nedsætte befordrings-godtgørelsen for den gruppe arbejdsløse, der i dag har ret tilden høje godtgørelse, og EL kan bestemt heller ikke se no-gen grund til at skære i kontanthjælpsmodtagernes godtgø-relse for merudgifter ved at deltage i aktivering.Med baggrund i Work in Denmarks skandaløse rådgiv-ning til arbejdsgiverne om, hvordan de skal indkvartere ogbehandle udenlandsk arbejdskraft, mener vi ikke, at sagsbe-handlingen for de arbejdssøgende fra EU og EFTA landeskal flyttes fra jobcentrene til Work in Denmark centrene.EL synes, at det er betænkeligt både for de handicappedeog for deres personlige assistenter, at man ophæver den lov-bestemte lønfastsættelse af assistenternes løn og i stedet be-myndiger ministeren til at fastsætte lønnen. EL har sværtved at forstå, at det er vanskeligt og tidskrævende for job-centrene at regne et tilskud ud, der er baseret på en overens-komstmæssig løn.Og endelig synes EL, at det er en meget dårlig ide at fjer-ne kravet om, at der skal holdes mindst ét årligt møde mel-lem beskæftigelsesregionerne og handicaporganisationerne.De handicappede og deres organisationer har brug for dissemøder, og når det ikke længere er et lovkrav, kan vi frygte,at der kan gå flere år mellem møderne. ]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfet mindretal(EL), tiltrådt af <>:Til § 11)Nr. 12 affattes således:»12.§ 51, stk. 3,ophæves.«[Fravigelse af kravet om 6 måneders ledighed før ansættelsei privat løntilskudsjob].2)Nr. 16udgår.[Afskaffelse af højeste sats for befordringsgodtgørelse ud-går]3)Nr. 17udgår.[Nedsættelse af kontanthjælpsmodtagernes godtgørelse formerudgifter i forbindelse med aktivering udgår]Til § 34)Nr. 2udgår.[Sagsbehandlingen for arbejdssøgende fra EØS-landeneflyttes fra jobcentrene til Work in Denmark centrene udgår]Til § 45)Nr. 1 og 2udgår.[Aflønningen af personlige assistenter for handicappede i ar-bejde skal ikke længere fastsættes i lov, men kun i en be-kendtgørelse]6)Nr. 3udgår.[Afskaffelse af kravet om, at det regionale beskæftigelsesrådskal holde regelmæssige møder mindst én gang om året medrepræsentanter for Danske Handicaporganisationer og of-fentlige arbejdsgivere udgår]Til § 57)Nr. 5udgår.[Bemyndigelse til ministeren om at fastsætte rådighedsreglerom dagpengemæssige konsekvenser for et medlem vedmanglende digital kommunikation udgår]BemærkningerTil nr. 1Af frygt for at udvidet adgang til løntilskudsjob i den pri-vate sektor fører til misbrug af ordningen, foreslås den udvi-dede adgang fjernet.
3
Til nr. 2 og 3Forringelserne af vilkårene for godtgørelse er unødvendi-ge og det foreslås, at de udgår af lovforslaget.Til nr. 4Med baggrund i Work in Denmarks skandaløse rådgiv-ning om bl.a. indkvartering af udenlandsk arbejdskraft fore-slås at bibeholde sagsbehandlingen i jobcentrene.Til nr. 5Det er betænkeligt for de handicappede og deres person-lige assistenter, at den lovbestemte lønfastsættelse afløses afen ministerbemyndigelse, hvorfor forslaget herom fjernesfra lovforslaget.
Til nr. 6De handicappede og deres organisationer har brug for re-gelmæssige møder medbeskæftigelsesregionerne. Af frygtfor at disse ikke afholdes, hvis lovkravet fjernes, foreslår ELdette opretholdt.Til nr. 7Af hensyn til den gruppe borgere, der ikke er fortroligemed IT eller hvor muligheden for digital kommunikation ersvært tilgængelig foreslås ministerbemyndigelsen til at fast-sætte dagpengemæssige konsekvenser fjernet.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)Finn Sørensen (EL) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen (SF) Christian Juhl (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V)Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 69Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigel-sesministeren2Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget31. udkast til betænkning