Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 60 Bilag 1
Offentligt
1060603_0001.png
1060603_0002.png
1060603_0003.png
1060603_0004.png
NOTAT
15. december 2011
Høringsnotat vedrørende forslag til ændring af søloven, lov om sik-kerhed til søs og lov om ændring af søloven, lov om sikkerhed til søsog sømandsloven (Tilpasninger som følge af Athen-forordningen,gennemførelse af 2002 Athen-konventionen samt registrering af skibemed frist)1. IndledningLovforslaget indeholder to hovedelementer:1) Gennemførelse af 2002 Athen-konventionen om transport af pas-sagerer og deres bagage til søs (Athen-konventionen) og ændrin-ger som følge af den tilknyttede EU-forordning (Athen-forordningen).2) Registrering af skibe med frist ved indflagning af skibe fra udlan-det.Forslaget er sendt i høring den 1. november 2011 med høringsfrist den18. november 2011 til i alt 47 myndigheder, organisationer m.v.Der er modtaget høringssvar fra 17 myndigheder, organisationer m.v.Heraf har 4 haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.2. Kommentarer til de enkelte emner2.1. Athen-forordningen og 2002 Athen-konventionenSøfartens Ledere har ingen bemærkninger til lovforslaget, men udtrykkergenerel støtte til dansk ratifikation af 2002 Athen-konventionen.Efterskoleforeningen peger på, at det er uhåndterbart og bureaukratisk formindre fartøjer, som fx kanoer, kajakker og brætsejladser, at skulle med-bringe et bevis for forsikring. Det gælder også, hvis lovforslaget skal for-stås således, at også uddannelseselevers elevers sejlads på egen hånd eromfattet af kravet – altså uden at der er tale om egentlig undervisning.Grønlands Selvstyre peger på, at forsikringspræmien for de mindre skibekan stige betydeligt, da ansvarsgrænsen forhøjes. Dette kan have væsent-lig indflydelse på muligheden for at drive erhverv for de mindre skibe, ogdet bør derfor overvejes, om den forhøjede ansvarsgrænse også skal gæl-de for de mindste skibe.
2/4
Danmarks Rederiforening finder, at globalbegrænsningsbeløbet (det be-løb, som erstatningen højst kan udgøre) på 400.000 SDR1pr. passagerbør være gældende i alle tilfælde – uanset om skibet er omfattet af EU-forordningen eller ej og uanset trafikområde.Forsikring & Pension finder, at der er en række forhold, som bør præcise-res.Organisationen peger således på, at 2002 Athen-konventionen opererermed begrebet ”transportkontrakt”, og at der i lovforslagets bemærkningerer henvist til, at det i praksis må antages, at der, som det i dag kræves isølovens kapitel 15, skal være indgået en aftale erhvervsmæssigt ellermod ”vederlag”. Organisationen finder, at ”vederlag” bør defineres i denbekendtgørelse, som forudsættes udstedt efter lovforslagets vedtagelse.Forsikring & Pension finder endvidere, at det kan være vanskeligt at fast-lægge, hvornår der er tale om erhvervsmæssig sejlads med passagerer,ligesom man ikke finder, at begrebet ”søulykke” omfatter ulykker medsejlskibe.Endvidere finder man, at det bør fremgå af lovforslaget, hvad konsekven-sen vil være, hvis der indtræder en søulykke, og skibet ikke er forsikret,ligesom det bør anføres, hvilke erstatningsretlige konsekvenser det vilhave, hvis et skib medtager flere passagerer, end det er godkendt til.KommentarFor så vidt angår Efterskoleforeningens kommentarer bemærkes, at dermed lovforslaget lægges op til, at al erhvervsmæssig sejlads med passa-gerer skal være omfattet af en ansvarsforsikring. Kravet, som går videreend det, som er krævet efter EU-forordningen, indføres for at sikre, atalle passagerer i tilfælde af ulykker til søs er omfattet af en forsikring ogdermed beskyttet bedst muligt.For de skibe, som omfattes af EU-forordningen, stilles krav om, at de skalhave et offentligt certifikat som bevis for forsikring. Det gælder for klasseA og B passagerskibe og øvrige passagerskibe, som sejler internationalt.For andre fartøjer, som anvendes til erhvervsmæssig passagersejlads(klasse C og D passagerskibe samt skibe, der medbringer max. 12 passa-gerer), stilles ikke krav om udstedelse af et offentligt certifikat, men disseskibe skal også have tegnet forsikring. Disse skibe omfatter bl.a. kanoerog kajakker m.v., som anvendes til erhvervsmæssig passagersejlads.Søfartsstyrelsen arbejder i øjeblikket på at tydeliggøre de administrativtfastsatte regler for sejlads med bl.a. elever i mindre fartøjer. Efter disseregler er der tale om erhvervsmæssig passagersejlads, når elever, der erSDR: Special Drawing Rights beregnes på baggrund af en kurs af valutaer (USD,EUR, GBP og JPY). Kilde: Nationalbanken.1
3/4
omfattet af uddannelsesinstitutioners tilsynspligt, benytter skolens fartø-jer til sejlads (herunder brætsejlads). Dette gælder, uanset om eleverneforetager sejladsen på egen hånd, uden at dette indgår i institutionensuddannelsesaktiviteter. Da det kan være uhåndterbart at skulle medbrin-ge dokumentation for forsikring ved fx brætsejlads, er lovforslaget juste-ret, således at der administrativt kan fastsættes regler om, at sådannemindre fartøjer ikke skal medbringe dokumentation for forsikring. I stedetvil der fx via opslag kunne orienteres om forsikringsbetingelserne.I relation til det af Grønlands Selvstyre anførte bemærkes, at en passagersom udgangspunkt bør have den samme sikkerhed for erstatning, uansetom vedkommende tilfældigvis befinder sig på et større eller et mindreskib. Dette er baggrunden for, at det med lovforslaget er valgt også atlade de nye regler gælde for den del af den erhvervsmæssige passagersej-lads, som ikke er omfattet af EU-forordningen, dvs. typisk mindre skibe.Da Selvstyret imidlertid har udtrykt tvivl om, i hvilket omfang de nye reg-ler bør finde anvendelse for Grønland, er lovforslaget justeret således, atdet nu fremgår af bemærkningerne, at det i forbindelse med den eventuel-le ikraftsættelse af reglerne for Grønland vil blive drøftet med Selvstyret,i hvilket omfang reglerne skal gælde for Grønland.I relation til bemærkningerne fra Danmarks Rederiforening er lovforsla-get præciseret således, at globalbegrænsningsbeløbet på 400.000 SDRpr. passager skal gælde i alle tilfælde – uanset om skibet er omfattet afEU-forordningen eller ej og uanset trafikområde. Dette stemmer overensmed lovforslagets intentioner, hvorefter passagerer bør nyde samme be-skyttelse, uanset hvilket skib de befinder sig på.For så vidt angår bemærkningerne fra Forsikring & Pension bemærkes,at sølovens § 401 allerede i dag opererer med begrebet ”vederlag”, idetdet fremgår af bestemmelsen, at bortfragteren er den, som erhvervsmæs-sigt eller mod vederlag ved aftale påtager sig befordring med skib af pas-sagerer eller af passagerer og rejsegods. Der er således ikke tale om, atder med lovforslaget indføres et nyt begreb eller en ny forståelse heraf.Som nævnt oven for arbejder Søfartsstyrelsen i øjeblikket på at tydeliggø-re reglerne for erhvervsmæssig sejlads med passagerer. Dette sker netopmed henblik på at imødegå tvivl om, hvornår der er tale om sådan sej-lads. Der er i lovforslagets bemærkninger oplyst om dette arbejde, idet denye regler vil kunne medvirke til at undgå tvivlstilfælde.For så vidt angår bemærkningerne om søulykke bemærkes, at dette er etvelkendt begreb, som bl.a. fremgår af § 29, stk. 1, i lov om sikkerhed tilsøs. Begrebet omfatter fx kollisioner og grundstødninger og omfatter alleskibe, dvs. også sejlskibe. Dette er tydeliggjort i lovforslagets bemærk-ninger.Det bemærkes, at Athen-forordningen gælder for alle de ombordværendepassagerer. Det betyder, at alle passagerer er omfattet af reglerne om
4/4
forsikring og erstatning, også selv om skibet sejler med flere passagerer,end det er godkendt til.Hvis skibet – ulovligt – sejler uden at have tegnet den fornødne forsik-ring, vil rederen have handlet ansvarspådragende, og erstatningspligtenvil derfor påhvile rederen. Det bemærkes i den forbindelse, at det for deskibe, som Søfartsstyrelsen syner, også vil blive kontrolleret, at der ertegnet fornøden forsikring.2.2. Registrering af skibe med fristDanmarks Rederiforening udtrykker støtte til forslaget om skibsregistre-ring med frist.3. Tekniske tilpasningerUd over ovenstående er der foretaget enkelte mindre ændringer i lovfors-laget af teknisk og sproglig karakter, bl.a. som følge af Justitsministerietslovtekniske gennemgang.4. Oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.Advokatrådet, Assuranceforeningen SKULD, Bilfærgernes Rederifor-ening, CO-SEA, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening,Danmarks Skibskredit, Dansk Industri, Dansk Metals Maritime Afdeling,Dansk Rib Charterforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Data-tilsynet, Efterskoleforeningen, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs-og Selskabsstyrelsen, Fag og Arbejde, Fagligt Fælles Forbund (3F), Fi-nansministeriet, Finansrådet, Finanstilsynet, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd,Fiskernes Forbund, Foreningen af Småøernes Færgeselskaber, Forsikring& Pension, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, FærøernesHjemmestyre, Grønlands Selvstyre, HORESTA, Justitsministeriet,Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,Landsorganisationen i Danmark, Maskinmestrenes Forening, OffentligtAnsattes Organisationer, Patent- og Varemærkestyrelsen, Radiotelegra-fistforeningen af 1917, Rederiforeningen af 2010, Rigsrevisionen, Sam-menslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer, Sikkerhedsstyrelsen, Statsmi-nisteriet, Statstjenestemændenes Centralorganisation II, Søfartens Ar-bejdsmiljøråd, Søfartens Ledere – Dansk Navigatørforening, Sølovsud-valget og Træskibs Sammenslutningen.Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkningertil lovforslaget:Danmarks RederiforeningEfterskoleforeningenForsikring & PensionGrønlands Selvstyre