Retsudvalget 2011-12
L 57
Offentligt
1078980_0001.png
1078980_0002.png
1078980_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:10. februar 2012Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2011-731-0013Dok.:324816
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov omændring af straffeloven (Udvidet definition af menneskehandel m.v.) (L57), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. ja-nuar 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Morten Bødskov/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven

(Udvidet definition af menneskehandel m.v.) (L 57) fra Folketingets

Retsudvalg:

”Under henvisning til 1. behandlingen af lovforslaget bedesministeren oversende en oversigt over de gentagne gange, hvordet har været umuligt for de danske myndigheder at opklareforbrydelser/straffesager på grund af det danske EU-retsforbehold.”

Svar:

1.

Med Lissabon-traktatens ikrafttræden den 1. december 2009 overgik detmellemfolkelige samarbejde om politi og strafferet til et overstatsligt sam-arbejde og blev reguleret i tredje del, afsnit V, i traktaten om Den Europæ-iske Unions Funktionsmåde (TEUF), der indeholder bestemmelserne omretlige og indre anliggender.På grund af retsforbeholdet deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse afforanstaltninger, der foreslås i henhold til disse bestemmelser, og ingen afde foranstaltninger, der vedtages efter disse bestemmelser, er bindende foreller finder anvendelse i Danmark.Retsakter på området for politisamarbejde og retligt samarbejde i straffe-sager, der er vedtaget inden Lissabon-traktatens ikrafttræden, er derimodfortsat bindende for og finder anvendelse i Danmark (på mellemfolkeligtgrundlag).

2.

Retsforbeholdet vil navnlig få konsekvenser i de situationer, hvor detikke er muligt for Danmark ensidigt at omsætte EU-retsakter til dansk lov-givning. Det vil bl.a. være tilfældet for så vidt angår de retsakter, der byg-ger på princippet om gensidig anerkendelse eller gensidig udveksling afoplysninger mv.Siden Lissabon-traktatens ikrafttræden den 1. december 2009 er der indtilvidere ikke vedtaget EU-retsakter inden for samarbejdet om retlige og in-dre anliggender, som Danmark ikke ensidigt ville kunne omsætte til dansklovgivning.Der forhandles imidlertid for tiden to nye direktivforslag i EU, som byggerpå princippet om gensidig anerkendelse. Det drejer sig om forslaget om2
den europæiske beskyttelsesordre og forslaget om den såkaldte europæiskeefterforskningskendelse. Disse to direktivforslag er omfattet af det danskeretsforbehold og vil således ikke finde anvendelse i Danmark, når de ervedtaget.Dansk politi vil således ikke umiddelbart få gavn af den betydelige effek-tivisering i samarbejdet om efterforskning af kriminalitet i Europa, somden europæiske efterforskningskendelse forventes at medføre.Et andet forslag, der også for tiden forhandles i EU, er direktivforslaget omanvendelse af passageroplysninger (PNR-oplysninger). Sådanne passager-oplysninger vurderes at kunne spille en væsentlig rolle i forbindelse medefterforskning af narkotikakriminalitet, menneskesmugling og terrorisme.På grund af retsforbeholdet vil dansk politi ikke umiddelbart kunne dragenytte af et sådant PNR-system.
3