Udvalget for Forretningsordenen 2011-12
L 49 Bilag 1
Offentligt
1054244_0001.png
1054244_0002.png
1054244_0003.png
1054244_0004.png
1054244_0005.png
1054244_0006.png
1054244_0007.png
1054244_0008.png
1054244_0009.png
1054244_0010.png
1054244_0011.png
1054244_0012.png
Lovforslag nr.L 49
Folketinget 2011-12
Fremsat den 8. december 2011 af Mogens Lykketoft (S), Bertel Haarder (V), Søren Espersen (DF), Marianne Jelved (RV) ogHolger K. Nielsen (SF)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om valg til Folketinget(Bedre udnyttelse af Folketingets medlemsboliger, præciseringer vedrørende medlemsbolig- og boliggodtgørelsesordningerne,mere fleksible regler for kørselsgodtgørelse til Folketingets medlemmer m.v.)§1I lov om valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 107af 8. februar 2011, foretages følgende ændringer:1.§ 108, stk. 4-10,ophæves, og i stedet indsættes:»Stk. 4.Omkostningstillægget efter stk. 3 medregnes ikkei den skattepligtige indkomst. Der kan ikke foretages fradragi den skattepligtige indkomst for de udgifter, der er forbun-det med folketingsarbejdet, herunder boligudgifter, inden-landsk befordring m.v.Stk. 5.§ 109 a, stk. 12, gælder tilsvarende for omkost-ningstillægget efter stk. 3.«2.To steder i§ 109, stk. 1,og to steder i§ 110, stk. 1,æn-dres »han« til: »medlemmet«.3.§ 109, stk. 11, 2.og3. pkt.,ophæves.4.Efter § 109 indsættes:»§ 109 a.Folketinget stiller vederlagsfrit en bolig til rå-dighed for hvert medlem af Folketingets Præsidium.Stk. 2.Folketinget stiller vederlagsfrit en bolig til rådig-hed for et ordinært medlem, der har bopæl uden for det sjæl-landske område. Boligen skal fraflyttes senest 2 uger efterophør af medlemskabet af Folketinget.Stk. 3.Har Folketinget ikke mulighed for at stille en boligtil rådighed for et ordinært medlem, som opfylder betingel-sen i stk. 2, kan der i stedet ydes medlemmet en godtgørelsefor en fast supplerende bolig i Københavnsområdet. Godtgø-relsen udgør op til 50.000 kr. pr. år og udbetales mod doku-mentation til dækning af egentlige boligudgifter. Godtgørel-sen kan ydes i op til 3 måneder efter medlemskabets ophør.Et medlem, som en gang er begyndt at modtage godtgørelsefor en supplerende bolig efter dette stykke, kan fortsættehermed for den samme bolig, selv om Folketinget sidenmåtte få mulighed for at stille en bolig til rådighed for med-lemmet.Stk. 4.Til et ordinært medlem, der får stillet en bolig tilrådighed efter stk. 2 eller modtager godtgørelse for en fastsupplerende bolig efter stk. 3, udbetales uden dokumentati-on 20.000 kr. pr. år til dækning af udgifter i forbindelse meddobbelt husførelse. Tilsvarende gælder for et medlem afFolketingets Præsidium, hvis den pågældende ville være be-rettiget til en bolig efter stk. 2, såfremt vedkommende ikkevar medlem af Præsidiet.Stk. 5.Under tilsvarende omstændigheder som de i stk. 3nævnte kan et ordinært medlem, som ikke har fast supple-rende bolig i Københavnsområdet, få dækket udgifter til ho-telovernatning i Københavnsområdet i forbindelse med mø-der som led i folketingsarbejdet.Stk. 6.Har Folketinget efter tildelingen i henhold til stk. 1og 2 ledige boliger til rådighed, kan disse efter ansøgningvederlagsfrit stilles til rådighed for andre ordinære medlem-mer af Folketinget for et folketingsår ad gangen.Stk. 7.Ved tildelingen af ledige boliger efter stk. 6 læggesnavnlig vægt på medlemmets samlede rejsetid med offentli-ge transportmidler, herunder ventetider, antal skift mellemtransportmidler samt senest mulige tidspunkt for hjemtrans-port. Helbredsmæssige, økonomiske eller sociale forholdkan dog også inddrages ved vurderingen.Stk. 8.En bolig, der stilles til rådighed for et medlem efterstk. 6, kan fra Folketingets side opsiges med 2 ugers varsel,hvis der er behov for at stille boligen til rådighed for et med-lem, der er berettiget hertil efter stk. 1 og 2. Ved vurderin-gen af, hvilket medlem der skal fraflytte en tildelt bolig læg-ges der vægt på samme forhold som ved tildelingen af le-dige boliger, jf. stk. 7.Stk. 9.Uden for de i stk. 5 nævnte tilfælde kan et ordinærtmedlem, som ikke har en bolig stillet til rådighed efter reg-
AX013601
2
lerne i stk. 1, 2 eller 6 og ikke modtager godtgørelse for enfast supplerende bolig efter stk. 3, i et kalenderår få dækketudgifterne til op til 12 overnatninger på hotel i Københavns-området i forbindelse med møder som led i folketingsarbej-det.Stk. 10.Et ordinært medlem af Folketinget kan i et kalen-derår få dækket udgifterne til op til 12 hotelovernatninger iden storkreds, hvor medlemmet er opstillet, i forbindelsemed møder i storkredsen, hvis afstanden mellem storkredsenog medlemmets bopæl gør det rimeligt. Der ydes dog ikkedækning af udgifter til hotelovernatning efter 1. pkt. til med-lemmer, der er opstillet i Københavns eller KøbenhavnsOmegns Storkredse, og som har en bolig stillet til rådighedefter stk. 1, 2 eller 6 eller modtager godtgørelse for en fastsupplerende bolig efter stk. 3.Stk. 11.Værdien af en bolig, der stilles til rådighed efterstk. 1, 2 eller 6 for et medlem af Folketinget, godtgørelse forfast supplerende bolig efter stk. 3, godtgørelse for dobbelthusførelse efter stk. 4 og værdien af hotelovernatninger, somdækkes efter stk. 5, 9 og 10, indgår ikke i den skattepligtigeindkomst. Der kan ikke foretages fradrag i den skattepligtigeindkomst for udgifter, der er forbundet med folketingsarbej-det, herunder boligudgifter, indenlandsk befordring m.v.Stk. 12.Beløbene i stk. 3 og 4 er angivet i oktober 1999-niveau. Beløbene reguleres med samme procentvise ændring(1 decimal) som den procentvise ændring i det samlede for-brugerprisindeks henholdsvis forbrugerprisindeksets bolig-post i forhold til juli 1999. De regulerede beløb afrundes tilhele kroner. Reguleringer sker på grundlag af indeks for ja-nuar og juli for tidsrummene 1. april-30. september og 1.oktober-31. marts. Første regulering foretages pr. 1. april2000.Stk. 13.Udvalget for Forretningsordenen fastsætter nær-mere regler om medlemmers mulighed for at få stillet en bo-lig vederlagsfrit til rådighed efter stk. 1, 2, 6, 7 og 8 og mod-tage godtgørelse for boligudgifter m.v. efter stk. 3, herunderom krav til dokumentation for egentlige boligudgifter og omberegning af udgifter til ejerbolig og lign., jf. stk. 3, 2. pkt.,og retningslinjer for tildeling af ledige boliger efter stk. 6.Udvalget for Forretningsordenen fastsætter endvidere nær-mere regler om godtgørelse af egentlige boligudgifter eftermedlemskabets ophør, jf. stk. 3, 3. pkt., og om dækning afudgifter til hotelovernatning efter stk. 5, 9 og 10 og hotel-
overnatning i forbindelse med udtræden af Folketinget. Ud-valget for Forretningsordenen fastsætter ydermere regler omfolketingsmedlemmers adgang til ydelser efter denne para-graf under orlov og om adgangen til at bevare sådanne ydel-ser efter en flytning.Stk. 14.Udvalget for Forretningsordenen kan fastsætteregler om, at de ydelser, som efter bestemmelserne i denneparagraf tildeles ordinære medlemmer af Folketinget, undertilsvarende omstændigheder skal tilkomme midlertidigemedlemmer eller nærmere bestemte kategorier af midlertidi-ge medlemmer. I givet fald finder stk. 11 tilsvarende anven-delse.§ 109 b.Der kan til et medlem af Folketinget ydes godt-gørelse for kørsel i egen bil ved befordring mellem bopælenog den for medlemmet mest hensigtsmæssige offentligetransportforbindelse til og fra Folketinget. I særlige tilfælde,hvor det ikke er muligt eller ikke skønnes hensigtsmæssigtat benytte offentlige transportmidler, kan Folketingets for-mand beslutte, at der i nærmere bestemt omfang skal ydes etmedlem godtgørelse for kørsel i egen bil i Danmark til vare-tagelse af det politiske arbejde. Befordringsgodtgørelse forkørsel i egen bil efter 1. og 2. pkt. pr. kørt kilometer sker ef-ter de satser, som er fastsat af Skatterådet, jf. ligningslovens§ 9 B. Befordringsgodtgørelsen medregnes ikke i den skatte-pligtige indkomst.«5.§ 120, stk. 1, 3. pkt.,ophæves.6.I§ 124, stk. 1,ændres »hans pligter« til: »pligterne«, ogtre steder ændres »han« til: »formanden«.«7.I§ 125, 1. pkt.,ændres »af ham« til: »af vedkommende«og »for hans« til: »for den pågældendes«.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. februar 2012.Stk. 2.Medlemmer af Folketinget, der på tidspunktet forlovens ikrafttræden har fået stillet en bolig vederlagsfrit tilrådighed efter § 108, stk. 4, og medlemmer, der modtagergodtgørelse for boligudgifter efter § 108, stk. 5, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 107 af 8. februar 2011, kan fortsætte her-med i henhold til disse regler.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningernr. 1101 af 25. november 2009), af lovtekniske grunde ind-arbejdet i lovforslaget.1. Lovforslagets formål og indholdLovforslaget har til hovedformål at sikre, at de lejlighe-2. Økonomiske og administrative konsekvenser for detder, som Folketinget råder over til brug for medlemmerne,offentligeudnyttes på den bedst mulige måde. Det sker ved at indføreMed lovforslaget sikres en optimal udnyttelse af Folke-en ordning, hvorefter medlemmer, som ikke efter de almin-tingets medlemsboliger. Herudover har lovforslaget ikkedelige betingelser herfor er berettiget til at få en medlemsbo-væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenserlig stillet til rådighed, alligevel efter ansøgning vil kunne be-for det offentlige.bo eventuelle uudnyttede medlemsboliger. Disse medlem-mers benyttelse af eventuelle ledige medlemsboliger vil væ-3. Økonomiske og administrative konsekvenser forre af midlertidig karakter, idet der skal ske fraflytning, så-erhvervslivetfremt en bolig skal benyttes til et medlem, der er egentligtLovforslaget har ikke økonomiske eller administrativeberettiget til en bolig. Der vil ikke være knyttet et skattefritkonsekvenser for erhvervslivet.tillæg for dobbelt husførelse til denne midlertidige brug afboligerne.4. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget giver endvidere Folketingets formand be-Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.myndigelse til at bestemme, at et medlem i forbindelse medudførelsen af sit politiske hverv i særlige tilfælde kan mod-5. Administrative konsekvenser for borgernetage befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil, hvis det ik-Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser forke er muligt eller skønnes hensigtsmæssigt at benytte offent-borgerne.lige transportmidler. Bemyndigelsen giver også mulighedfor at yde godtgørelse for kørsel på andre strækninger end6. Forholdet til EU-rettenmellem bopæl og Folketinget.Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.Derudover rummer lovforslaget en række mindre præci-seringer, herunder skattemæssige præciseringer af allerede7. Høringgældende ret, og endelig er enkelte bestemmelser, der tidli-Lovforslaget har ikke været sendt i høring.gere fandtes i bekendtgørelsen om godtgørelse for boligud-gifter m.v. for medlemmer af Folketinget (bekendtgørelse8. Sammenfattende skemaPositiveNegativekonsekvenser/mindreudgifterkonsekvenser/merudgifterØkonomiske konsekvenser for stat,Med lovforslaget sikres en optimalIngen af betydningregioner og kommunerudnyttelse af Folketingets medlems-boligerAdministrative konsekvenser for stat,IngenIngenregioner og kommunerØkonomiske og administrative kon-IngenIngensekvenser for erhvervslivetØkonomiske og administrative kon-IngenIngensekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserIngenIngenForholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retligeaspekterBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Der er i hovedsagen tale om en konsekvensændring somfølge af, at folketingsvalglovens regler om fri bolig, godtgø-relse for boligudgifter m.v. ved lovforslagets § 1, nr. 4, for-slås udskilt i en særskilt paragraf (§ 109 a). I den gældendefolketingsvalglov findes bestemmelserne herom i § 108, stk.4, 5, 9 og 10, som blev indsat ved lov nr. 1099 af 30. no-vember 2009 om ændring af lov om valg til Folketinget.Det foreslåede§ 108, stk. 4,viderefører skattefritagelsenfor omkostningstillægget efter lovens § 108, stk. 3. Skatte-fritagelsen fremgår af den gældende lovs § 108, stk. 7. Forså vidt angår de dele af den gældende bestemmelse, som ved-rører skattefritagelse for andre ydelser end omkostningstil-lægget, er det af regeltekniske årsager fundet mest hensigts-mæssigt at ændre disse til bestemmelser i umiddelbar til-knytning til de nærmere regler om de pågældende ydelser,jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
4
Det foreslåede§ 108, stk. 5,svarer indholdsmæssigt tildet nuværende stk. 6, for så vidt angår regulering af omkost-ningstillæggets størrelse. For at undgå unødige gentagelserer det fundet mest hensigtsmæssigt at affatte bestemmelsensom en henvisning til det foreslåede § 109 a, stk. 10, der ved-rører regulering af godtgørelsen for fast supplerende bolig iKøbenhavnsområdet og af beløbet til dækning af udgifter tildobbelt husførelse.Til nr. 2Der er alene tale om en sproglig ændring af kønsspecifik-ke betegnelser i folketingsvalgloven til kønsneutrale udtryk.Til nr. 3Folketingsvalglovens § 109, stk. 11, 2. og 3. pkt., om fribolig, godtgørelse for boligudgifter m.v. og godtgørelse forkørsel i egen bil til midlertidige medlemmer af Folketingetforeslås ophævet. For så vidt angår reglen om fri bolig,godtgørelse for boligudgifter m.v., er der tale om en konse-kvens af det foreslåede § 109 a, stk. 12, jf. lovforslagets § 1,nr. 4. For så vidt angår reglen om godtgørelse for kørsel iegen bil, er der tale om en konsekvens af den foreslåede §109 b, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, som efter sit eget indholdvil finde anvendelse såvel for ordinære som midlertidigemedlemmer af Folketinget.Til nr. 4Af overskuelighedshensyn foreslås folketingsvalglovensregler om fri bolig, godtgørelse for boligudgifter m.v. tilFolketingets medlemmer udskilt som en ny, særskilt para-graf i loven.Med det foreslåede§ 109 a, stk. 1,videreføres ordningenfra den nuværende § 108, stk. 4, 1. pkt., hvorefter Folketin-get stiller en bolig vederlagsfrit til rådighed for formandenog de øvrige medlemmer af Præsidiet. Dette sker uanset depågældendes øvrige bopælsforhold.Medstk. 2videreføres muligheden for, at medlemmer afFolketinget, som ikke er medlemmer af Præsidiet, kan fåstillet en bolig vederlagsfrit til rådighed. Efter de nye reglerer det en betingelse for at få stillet en af Folketingets boligervederlagsfrit til rådighed, at det pågældende medlem har bo-pæl uden for det sjællandske område. Det sjællandske områ-de udgøres af øerne Sjælland og Amager samt øvrige små-øer med broforbindelse til Sjælland.I den gældende § 108, stk. 8, er betingelsen for, at Folke-tinget vederlagsfrit kan stille en bolig til rådighed for etmedlem, at afstanden og den samlede daglige rejsetid medoffentlige transportmidler mellem medlemmets bopæl ogFolketinget gør det rimeligt, at den pågældende vil kunneovernatte i Københavnsområdet. Efter den gældende be-kendtgørelse om godtgørelse for boligudgifter m.v. for med-lemmer af Folketinget (bekendtgørelse nr. 1101 af 25. no-vember 2009) har medlemmer af Folketinget med bopæluden for det sjællandske område ret til en bolig stillet veder-lagsfrit til rådighed af Folketinget eller godtgørelse for bo-ligudgifter m.v., og for medlemmer med bopæl i det sjæl-landske område fastsætter Folketingets formand efter for-handling med næstformændene de nærmere rejsetidskriteri-
er, der skal lægges til grund for, om et medlem har ret til atfå en bolig stillet vederlagsfrit til rådighed. Der fastsættesmed lovændringen præcise kriterier for tildeling af Folketin-gets boliger direkte i valgloven, bl.a. med det formål at letteadministrationen af tildelingen af Folketingets boliger.Det foreslås fastsat i folketingsvalgloven, at en veder-lagsfri bolig skal fraflyttes senest 2 uger efter ophør af med-lemskabet af Folketinget. En tilsvarende bestemmelse frem-går nu af de brugsaftaler, som indgås med de medlemmer,for hvem Folketinget stiller en bolig til rådighed. Fristen vilgælde uanset årsagen til medlemskabets ophør. Orlov side-stilles ikke med ophør af medlemskab, heller ikke langvarigorlov som f.eks. orlov i forbindelse med barsel, fødsel ogadoption. Udvalget for Forretningsordenen vil kunne fast-sætte regler for medlemmer under orlov på grundlag af be-myndigelsen i stk. 13.Stk. 3er en videreførelse af ordningen i folketingsvalgs-lovens nuværende § 108, stk. 5, hvorefter et medlem i stedetfor at få stillet en bolig vederlagsfrit til rådighed kan modta-ge godtgørelse for en fast supplerende bolig i Københavns-området. Som efter de nuværende regler vil det være en be-tingelse for at modtage godtgørelse for en fast supplerendebolig, at Folketinget ikke kan stille en bolig vederlagsfrit tilrådighed. Et medlem, der har fået tilbudt og afslået en ve-derlagsfri bolig, vil således ikke i stedet kunne vælge at be-nytte boliggodtgørelsesordningen. I stykkets 4. pkt. præcise-res dog, at et medlem, som en gang er begyndt at modtagegodtgørelse for en supplerende bolig i Københavnsområdet,kan fortsætte med at modtage godtgørelsen for den pågæl-dende bolig, selv om Folketinget siden måtte få mulighedfor at stille en bolig vederlagsfrit til rådighed for medlem-met. Hvis et medlem således f.eks. modtager godtgørelse foren lejlighed, som vedkommende selv har købt eller lejet iKøbenhavn, vil retten til godtgørelsen ikke bortfalde somfølge af, at en af Folketingets boliger siden bliver ledig ogkan tilbydes medlemmet. For medlemmer, der allerede påtidspunktet for lovens ikrafttræden modtager godtgørelse foren supplerende bolig efter de hidtidige regler herfor, gældertilsvarende efter overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 2,stk. 2, og overgangsbestemmelsen i § 2, stk. 3, i lov nr. 1099af 30. november 2009.Istk. 4, 1. pkt.,fastholdes den nuværende regel, hvorefterder til medlemmer, der får en bolig stillet vederlagsfrit til rå-dighed eller modtager godtgørelse for en fast supplerendebolig i Københavnsområdet, udbetales et beløb på 20.000kr. pr. år (oktober 1999-niveau) til dækning af udgifter i for-bindelse med dobbelt husførelse. Det præciseres i2. pkt.,atmedlemmer af Folketingets Præsidium, som får stillet en bo-lig vederlagsfrit til rådighed efter stk. 1, alene kan modtagegodtgørelsen for dobbelt husførelse, såfremt de ville væreberettiget til en bolig efter stk. 2, hvis de ikke var medlem-mer af Præsidiet. Afgørende for et præsidiemedlems ret tilbeløbet for dobbelt husførelse er alene, om medlemmet villeopfylde betingelserne for ret til en bolig efter stk. 2, hvisvedkommende ikke var medlem af Præsidiet.Det foreslåedestk. 5giver mulighed for, at Folketingetsmedlemmer under visse betingelser kan få dækket udgiftertil hotelovernatning i Københavnsområdet i forbindelse med
5
møder som led i folketingsarbejdet. Det præciseres, at dækn-ing af udgifter til hotelovernatning kun kan ske under om-stændigheder svarende til de i stk. 3 nævnte. Det indebærer,at det for det første er en betingelse, at bopælskriteriet i stk.2 er opfyldt, og for det andet, at der kun kan ydes dækningaf hoteludgifter til medlemmer, for hvem Folketinget ikkehar kunnet stille en bolig vederlagsfrit til rådighed. Et med-lem, som har fået tilbudt en vederlagsfri bolig, men har af-slået tilbuddet, vil derfor ikke kunne få dækning af sine ho-teludgifter efter dette stykke. Medlemmet vil dog stadig ha-ve mulighed for at få dækket op til 12 hotelovernatninger pr.kalenderår efter det foreslåede stk. 9. Modsat hvad der fore-slås i stk. 3, 4. pkt., for medlemmer, der modtager godtgø-relse for en supplerende bolig, vil et medlem, der i en perio-de regelmæssigt har fået dækket sine udgifter til hotelover-natning efter stk. 5, blive afskåret fra at fortsætte hermed,hvis medlemmet tilbydes og afslår en vederlagsfri bolig ef-ter det foreslåede stk. 2. Det gælder også, hvis medlemmetallerede inden lovens ikrafttræden har haft som sædvane atbenytte hotelovernatning i Københavnsområdet og har fåetdækket udgifterne hertil efter de hidtil gældende regler.Istk. 6foreslås som noget nyt fastsat regler for den situa-tion, at Folketinget efter tildelingen af vederlagsfri boligertil Præsidiets medlemmer efter stk. 1 og til øvrige berettige-de medlemmer efter stk. 2 måtte have overskydende ledigeboliger til rådighed. Det foreslås, at sådanne ubesatte boligerefter ansøgning kan stilles vederlagsfrit til rådighed for etfolketingsår ad gangen for andre ordinære folketingsmed-lemmer, dvs. folketingsmedlemmer, der ikke efter de almin-delige regler er berettiget til en vederlagsfri bolig.Istk. 7fastsættes kriterier for tildelingen af eventuelle le-dige boliger. Der skal ved vurderingen navnlig lægges vægtpå medlemmets samlede rejsetid med offentlige transport-midler, herunder ventetider, antal skift mellem transportmid-ler samt senest mulige tidspunkt for hjemtransport. Hel-bredsmæssige, økonomiske eller sociale forhold kan dog og-så inddrages ved vurderingen. Det betyder, at der i særligetilfælde kan tildeles en ledig bolig til et medlem med kortererejsetid mellem medlemmets bopæl og Christiansborg endøvrige ansøgere, hvis de nævnte hensyn taler derfor. Ledigeboliger vil som udgangspunkt ikke kunne tildeles medlem-mer af Folketinget med bopæl beliggende inden for en af-stand af 30 km fra Christiansborg. Medlemmer med bopælinden for en afstand af 30 km fra Christiansborg kan dog iganske særlige tilfælde tildeles en ledig bolig under hensyntil helbredsmæssige, økonomiske eller sociale forhold. Øn-sker flere medlemmer samme bolig stillet til rådighed efterbestemmelsen, vil Folketingets formand have kompetencetil at beslutte, hvem boligen skal tilbydes.Istk. 8foreslås fastsat en opsigelsesfrist på 2 uger fraFolketingets side for boliger, der stilles til rådighed for med-lemmer efter dette stykke, hvis der er behov for at stille denpågældende bolig til rådighed for et berettiget medlem. Det-te svarer til den frist, der i stk. 2 foreslås fastsat for fraflyt-ning af en vederlagsfri bolig efter ophør af medlemskabet afFolketinget. Et medlem, der får en bolig stillet til rådighedefter stk. 6, vil ikke på det grundlag kunne modtage beløbettil dækning af udgifter ved dobbelt husførelse efter det fore-
slåede stk. 4. Ved vurderingen af, hvilket medlem der skalfraflytte en tildelt bolig, lægges der vægt på samme hensynsom ved tildelingen af ledige boliger efter stk. 7.En regel lignende det foreslåedestk. 9findes i § 6, stk. 2,i den gældende bekendtgørelse om godtgørelse for boligud-gifter m.v. for medlemmer af Folketinget (bekendtgørelsenr. 1101 af 25. november 2009). Med lovforslaget foreslåsbestemmelsen optaget i selve folketingsvalgloven. Samtidigforeslås, at antallet af hotelovernatninger, som Folketingetdækker udgifterne til, fastsættes til 12 svarende til én over-natning pr. måned. Endelig foreslås målgruppen for ordnin-gen med dækning af et bestemt antal årlige hotelovernatnin-ger præciseret til at omfatte folketingsmedlemmer, som ikkemodtager godtgørelse for en fast supplerende bolig i Køben-havnsområdet og ikke har en bolig stillet vederlagsfrit til rå-dighed af Folketinget. Ordningen vil således kunne benyttesaf medlemmer, som er berettiget til vederlagsfri bolig ellerboliggodtgørelse, men ikke konkret modtager disse ydelser,og af medlemmer, som ikke opfylder betingelserne for ve-derlagsfri bolig eller boliggodtgørelse.En bestemmelse lignende det foreslåedestk. 10findes i §7, stk. 1, i bekendtgørelsen om godtgørelse af boligudgifterm.v. for medlemmer af Folketinget (bekendtgørelse nr. 1101af 25. november 2009). Bestemmelsen foreslås optaget iselve folketingsvalgloven. Samtidig foreslås, at antallet afhotelovernatninger, som Folketinget dækker udgifterne til,fastsættes til 12 svarende til én overnatning pr. måned. Denbegrænsning, der som noget nyt foreslås i stykkets2. pkt.,vedrører medlemmer, som er opstillet i Københavnsområ-det, men har bopæl i provinsen og modtager godtgørelse foren fast supplerende bolig i Københavnsområdet eller har enbolig stillet vederlagsfrit til rådighed. Det foreslås udtrykke-ligt bestemt, at et sådant medlem ikke i tillæg til boliggodt-gørelsen eller den vederlagsfri bolig kan få dækket udgiftertil hotelovernatning i den storkreds, hvor vedkommende eropstillet, da dette vil udgøre en dobbeltdækning af behovetfor overnatning i Københavnsområdet. Begrænsningen fore-slås konkret fastsat til at gælde medlemmer opstillet i Kø-benhavns eller Københavns Omegns Storkredse.Istk. 11videreføres den hidtil gældende skattefrihed forværdien af en bolig, der stilles til rådighed for et medlem afFolketinget, og for godtgørelse for fast supplerende bolig oggodtgørelse for dobbelt husførelse. Endvidere fastholdes detgældende princip, at der ikke kan foretages fradrag i denskattepligtige indkomst for de udgifter, der er forbundet medfolketingsarbejdet. Det foreslås præciseret, at også værdienaf hotelovernatninger, som dækkes efter stk. 5, 9 og 10, erskattefri.Det foreslåedestk. 12om regulering af beløbssatser sva-rer med rent redaktionelle ændringer til den gældende be-stemmelse i folketingsvalglovens § 108, stk. 8. Omregnet tildecember 2011-niveau udgør den maksimale godtgørelse forboligudgifter 71.573 kr., og beløbet til dækning af udgifter iforbindelse med dobbelt husførelse udgør 28.630 kr.Stk. 13svarer med enkelte mindre ændringer til den gæl-dende bemyndigelsesbestemmelse i folketingsvalglovens §108. Som konsekvens af den foreslåede § 109 a, stk. 6, 7 og8, foreslås det som noget nyt, at Udvalget for Forretnings-
6
ordenen kan fastsætte retningslinjer for tildelingen af ledigelejligheder efter § 109 a, stk. 6, 7 og 8. Endvidere foreslåsUdvalget for Forretningsordenen bemyndiget til at fastsætteregler om adgangen til at bevare ydelser under orlov og efteret medlems flytning af bopæl. Der sigtes med det sidste tiltilfælde, hvor et medlem ved tildelingen af en ydelse havdebopæl i en sådan afstand fra Folketinget, at tildelingen varberettiget, men siden flytter til en nærmere beliggende bo-pæl. Ændringerne i forhold til den gældende regel er herud-over af overvejende sproglig og redaktionel karakter.Medstk. 14foreslås indført en bemyndigelsesregel, somgenerelt giver Udvalget for Forretningsordenen mulighedfor at fastsætte regler om, at ydelser, som efter de øvrige be-stemmelser i § 109 a tilkommer Folketingets ordinære med-lemmer, under tilsvarende omstændigheder også skal til-komme midlertidige medlemmer. Af fleksibilitetshensyn erder tale om en lidt bredere bemyndigelse end efter den nu-værende regel i folketingsvalglovens § 109, stk. 11, 2. pkt.,men med ordlyden »under tilsvarende omstændigheder« til-kendegives, at regler, der fastsættes for midlertidige med-lemmer, ikke i betydeligt omfang kan afvige fra reglerne forordinære medlemmer. Det foreslås præciseret, at skattefrihe-den, jf. stk. 11, også gælder for midlertidige medlemmer, idet omfang Udvalget for Forretningsordenen bestemmer, atder skal tilkomme disse ydelser efter § 109 a, som for ordi-nære medlemmer af Folketinget er skattefri. Udvalget forForretningsordenen kan ikke beslutte at udvide eller ind-skrænke skattefriheden i forhold til det for ordinære med-lemmer gældende, jf. princippet i grundlovens § 43.Folketingsvalglovens regler om godtgørelse til folke-tingsmedlemmerne for kørsel i egen bil foreslås udskilt i enny§ 109 b.Paragraffens1. pkt.om godtgørelse for kørselmellem bopælen og den for medlemmet mest hensigtsmæs-sige offentlige transportforbindelse til og fra Folketingetsvarer til den gældende bestemmelse i lovens § 108, stk. 6,1. pkt., med den ændring, at reglen fremover efter sit egetindhold vil gælde for såvel ordinære som midlertidige med-lemmer af Folketinget. Tilsvarende følger i dag af dennævnte regel sammenholdt med lovens § 109, stk. 11, 3. pkt.Som noget nyt foreslås Folketingets formand i2. pkt.be-myndiget til at beslutte, at der i nærmere bestemt omfang
skal ydes et medlem godtgørelse for kørsel i egen bil i Dan-mark til varetagelse af det politiske arbejde, i tilfælde hvordet ikke er muligt eller skønnes hensigtsmæssigt at benytteoffentlige transportmidler. Bemyndigelsen giver også mulig-hed for at yde godtgørelse for kørsel på andre strækningerend mellem bopæl og Folketinget. Reglen i3. pkt.om satserfor befordringsgodtgørelse for kørsel i egen bil svarer til dengældende i folketingsvalglovens § 108, stk. 6, 2. pkt. I4.pkt.bestemmes, at befordringsgodtgørelsen ikke medregnesi den skattepligtige indkomst. Tilsvarende gælder efter detnuværende § 108, stk. 7, 1. pkt.Til nr. 5Folketingsvalglovens § 120, stk. 1, 3. pkt., hvorefter Fol-ketingets formand ikke modtager godtgørelse for boligudgif-ter m.v. efter de gældende regler i lovens § 108, stk. 4, fore-slås ophævet, da det samme vil følge af den foreslåede nyebestemmelse i § 109 a, stk. 3, jf. stk. 1.Til nr. 6 og 7Der er alene tale om sproglige ændringer af kønsspecifik-ke formuleringer i folketingsvalgloven til kønsneutrale ud-tryk.Til § 2Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. februar2012.Istk. 2foreslås som overgangsbestemmelse, at folke-tingsmedlemmer, som på tidspunktet for lovens ikrafttrædenhar fået stillet en af Folketingets boliger vederlagsfrit til rå-dighed eller modtager godtgørelse for boligudgifter for ensupplerende bolig efter de hidtil gældende regler, kan fort-sætte hermed i henhold til disse regler. Med overgangsreg-len sikres, at medlemmer, som ved lovens ikrafttræden harindrettet sig efter at have fået stillet en bolig vederlagsfrit tilrådighed, kan fortsætte med at råde over boligen, selv om deikke opfylder kriterierne i den nye § 109 a, stk. 2. Herudoversikrer overgangsreglen, at medlemmer, der modtager godt-gørelse for en fast supplerende bolig i Københavnsområdet,kan vedblive hermed, uagtet at det måtte blive muligt forFolketinget at tilbyde de pågældende medlemmer en veder-lagsfri bolig, jf. § 109 a, stk. 2.
7
Skriftlig fremsættelseMogens Lykketoft(S):Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig hervedat fremsætte:Forslag til Lov om ændring af lov om valg til Folketinget(Bedre udnyttelse af Folketingets medlemsboliger,præciseringervedrørendemedlemsbolig-ogboliggodtgørelsesordningerne, mere fleksible regler forkørselsgodtgørelse til Folketingets medlemmer m.v.)(Lovforslag nr. L 49)Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsagerlovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behand-ling.
8
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 107af 8. februar 2011, foretages følgende ændringer:
§ 108.Folketingets medlemmer modtager et grundveder-lag, jf. stk. 2, og et omkostningstillæg til dækning af omkost-ningerne i forbindelse med hvervet som folketingsmedlem,jf. stk. 3. Ethvert folketingsmedlem er forpligtet til at modta-ge grundvederlaget og omkostningstillægget.Stk. 2.Grundvederlaget udgør samme beløb som den tilenhver tid gældende løn på skalatrin 51 (lønskalaen for stats-tjenestemænd).Stk. 3.Omkostningstillægget udgør kr. 45.000 årligt formedlemmer valgt i Danmark og kr. 60.000 årligt for medlem-mer valgt i Grønland og på Færøerne.Stk. 4.Til et ordinært medlem stiller Folketinget vederlags-frit en bolig til rådighed, hvis afstanden og den samlede dag-lige rejsetid med offentlige transportmidler mellem medlem-mets bopæl og Folketinget gør det rimeligt, at den pågælden-de vil kunne overnatte i Københavnsområdet, eller hvis denpågældende er medlem af Folketingets Præsidium. Uden do-kumentation kan der til medlemmer omfattet af 1. pkt. udbe-tales kr. 20.000 pr. år til dækning af udgifter i forbindelsemed dobbelt husførelse.Stk. 5.Hvis Folketinget ikke har mulighed for at stille enbolig vederlagsfrit til rådighed, jf. stk. 4, kan der til et ordi-nært medlem med fast supplerende bolig i Københavnsområ-det ydes godtgørelse for boligudgifter m.v., hvis afstanden ogden samlede transporttid med offentlige transportmidler gørdet rimeligt, at medlemmet vil kunne overnatte i Køben-havnsområdet. Godtgørelsen udgør kr. 70.000 pr. år, hvorafop til kr. 50.000 mod dokumentation udbetales til dækning afegentlige boligudgifter. Uden dokumentation udbetales der tilet sådant medlem kr. 20.000 pr. år til dækning af udgifter iforbindelse med dobbelt husførelse. Godtgørelse for egentli-ge boligudgifter kan ydes i op til 3 måneder efter medlem-skabets ophør.Stk. 6.Der kan til et ordinært medlem ydes godtgørelse forkørsel i egen bil ved befordring mellem bopælen og den formedlemmet mest hensigtsmæssige offentlige transportforbin-delse til og fra Folketinget. Befordringsgodtgørelse for kørseli egen bil pr. kørt kilometer sker efter samme satser som fast-sat af Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B.Stk. 7.Omkostningstillægget efter stk. 3, værdien af fri bo-lig m.v. efter stk. 4, godtgørelsen for boligudgifter m.v. efterstk. 5 og befordringsgodtgørelse efter stk. 6 medregnes ikke iden skattepligtige indkomst. Der kan ikke foretages fradrag iden skattepligtige indkomst for de udgifter, der er forbundetmed folketingsarbejdet, herunder boligudgifter, indenlandskbefordring m.v.Stk. 8.Beløbene, jf. stk. 3-5, er angivet i oktober 1999-ni-veau. Beløbene reguleres med samme procentvise ændring (1
1.§ 108, stk. 4-10,ophæves, og i stedet indsættes:»Stk. 4.Omkostningstillægget efter stk. 3 medregnes ikke iden skattepligtige indkomst. Der kan ikke foretages fradrag iden skattepligtige indkomst for de udgifter, der er forbundetmed folketingsarbejdet, herunder boligudgifter, indenlandskbefordring m.v.Stk. 5.§ 109 a, stk. 12, gælder tilsvarende for omkostnings-tillægget efter stk. 3.«
9
decimal) som den procentvise ændring i det samlede forbru-gerprisindeks henholdsvis forbrugerprisindeksets boligpost iforhold til juli 1999. Det regulerede beløb afrundes til helekroner. Reguleringer sker på grundlag af indeks for januar ogjuli for tidsrummene 1. april-30. september og 1. oktober-31.marts. Første regulering foretages pr. 1. april 2000.Stk. 9.Medlemmer, der ikke får stillet en bolig vederlags-frit til rådighed, jf. stk. 4, eller ikke modtager godtgørelse forboligudgifter efter stk. 5, kan i nærmere bestemt omfang fådækket udgifter til hotelovernatning i Københavnsområdet iforbindelse med møder som led i folketingsarbejdet.Stk. 10.Udvalget for Forretningsordenen fastsætter nærme-re regler om medlemmers ret til at få stillet en bolig veder-lagsfrit til rådighed efter stk. 4 og modtage godtgørelse forboligudgifter m.v. efter stk. 5, retningslinjer for krav til doku-mentation for egentlige boligudgifter og beregning af godtgø-relse for udgifter til ejerbolig og lign., jf. stk. 5, 2. pkt., omgodtgørelse for egentlige boligudgifter efter medlemskabetsophør efter stk. 5, 4. pkt., samt nærmere regler om dækningaf medlemmernes udgifter til hotelovernatning i Køben-havnsområdet efter stk. 9. Udvalget for Forretningsordenenkan endvidere fastsætte regler om, at et medlem i nærmerebestemt omfang kan få dækket udgifter til hotelovernatningved møder i den storkreds, hvor medlemmet er opstillet, hvisafstanden mellem medlemmets bopæl og storkredsen gør detrimeligt.§ 109.Et ordinært medlem oppebærer vederlag fra dendag, han er valgt, eller, hvis han er indtrådt i anledning af etandet medlems død eller endelige udtræden af Folketinget,fra dagen efter, at det hidtidige medlem er afgået ved dødeneller udtrådt af Folketinget, og indtil udgangen af den måned,hvori det ordinære medlem ophører at være medlem af Tin-get.(…)Stk. 11.Et midlertidigt medlem, der er indtrådt i anledningaf et medlems orlov, oppebærer vederlag, jf. § 108, stk. 1-3,og opnår pensionsanciennitet fra den dag, Folketinget har be-sluttet at indkalde ham, dog tidligst fra den dag, da dennævnte orlov begynder at løbe, og indtil den dag, det midler-tidige medlemskab ophører. Et midlertidigt medlem kan end-videre få stillet en vederlagsfri bolig til rådighed af Folketin-get eller modtage godtgørelse for boligudgifter m.v. efterregler fastsat af Udvalget for Forretningsordenen. § 108,stk. 6, finder tilsvarende anvendelse for midlertidige med-lemmer.(…)
2.To steder i§ 109, stk. 1,og to steder i§ 110, stk. 1,æn-dres »han« til: »medlemmet«.
3.§ 109, stk. 11, 2.og3. pkt.,ophæves.
4.Efter § 109 indsættes:»§ 109 a.Folketinget stiller vederlagsfrit en bolig til rådig-hed for hvert medlem af Folketingets Præsidium.Stk. 2.Folketinget stiller vederlagsfrit en bolig til rådighedfor et ordinært medlem, der har bopæl uden for det sjælland-ske område. Boligen skal fraflyttes senest 2 uger efter ophøraf medlemskabet af Folketinget.Stk. 3.Har Folketinget ikke mulighed for at stille en boligtil rådighed for et ordinært medlem, som opfylder betingelseni stk. 2, kan der i stedet ydes medlemmet en godtgørelse for
10
en fast supplerende bolig i Københavnsområdet. Godtgørel-sen udgør op til 50.000 kr. pr. år og udbetales mod dokumen-tation til dækning af egentlige boligudgifter. Godtgørelsenkan ydes i op til 3 måneder efter medlemskabets ophør. Etmedlem, som en gang er begyndt at modtage godtgørelse foren supplerende bolig efter dette stykke, kan fortsætte hermedfor den samme bolig, selv om Folketinget siden måtte få mu-lighed for at stille en bolig til rådighed for medlemmet.Stk. 4.Til et ordinært medlem, der får stillet en bolig til rå-dighed efter stk. 2 eller modtager godtgørelse for en fast sup-plerende bolig efter stk. 3, udbetales uden dokumentation20.000 kr. pr. år til dækning af udgifter i forbindelse meddobbelt husførelse. Tilsvarende gælder for et medlem af Fol-ketingets Præsidium, hvis den pågældende ville være beretti-get til en bolig efter stk. 2, såfremt vedkommende ikke varmedlem af Præsidiet.Stk. 5.Under tilsvarende omstændigheder som de i stk. 3nævnte kan et ordinært medlem, som ikke har fast suppleren-de bolig i Københavnsområdet, få dækket udgifter til hotelo-vernatning i Københavnsområdet i forbindelse med mødersom led i folketingsarbejdet.Stk. 6.Har Folketinget efter tildelingen i henhold til stk. 1og 2 ledige boliger til rådighed, kan disse efter ansøgning ve-derlagsfrit stilles til rådighed for andre ordinære medlemmeraf Folketinget for et folketingsår ad gangen.Stk. 7.Ved tildelingen af ledige boliger efter stk. 6 læggesnavnlig vægt på medlemmets samlede rejsetid med offentligetransportmidler, herunder ventetider, antal skift mellemtransportmidler samt senest mulige tidspunkt for hjemtrans-port. Helbredsmæssige, økonomiske eller sociale forhold kandog også inddrages ved vurderingen.Stk. 8.En bolig, der stilles til rådighed for et medlem efterstk. 6, kan fra Folketingets side opsiges med 2 ugers varsel,hvis der er behov for at stille boligen til rådighed for et med-lem, der er berettiget hertil efter stk. 1 og 2. Ved vurderingenaf, hvilket medlem der skal fraflytte en tildelt bolig, læggesvægt på samme forhold som ved tildelingen af ledige boliger,jf. stk. 7.Stk. 9.Uden for de i stk. 5 nævnte tilfælde kan et ordinærtmedlem, som ikke har en bolig stillet til rådighed efter regle-rne i stk. 1, 2 eller 6 og ikke modtager godtgørelse for en fastsupplerende bolig efter stk. 3, i et kalenderår få dækket ud-gifterne til op til 12 overnatninger på hotel i Københavnsom-rådet i forbindelse med møder som led i folketingsarbejdet.Stk. 10.Et ordinært medlem af Folketinget kan i et kalen-derår få dækket udgifterne til op til 12 hotelovernatninger iden storkreds, hvor medlemmet er opstillet, i forbindelse medmøder i storkredsen, hvis afstanden mellem storkredsen ogmedlemmets bopæl gør det rimeligt. Der ydes dog ikkedækning af udgifter til hotelovernatning efter 1. pkt. til med-lemmer, der er opstillet i Københavns eller Københavns Om-egns Storkredse, og som har en bolig stillet til rådighed efterstk. 1, 2 eller 6 eller modtager godtgørelse for en fast supple-rende bolig efter stk. 3.
11
Stk. 11.Værdien af en bolig, der stilles til rådighed efterstk. 1, 2 eller 6 for et medlem af Folketinget, godtgørelse forfast supplerende bolig efter stk. 3, godtgørelse for dobbelthusførelse efter stk. 4 og værdien af hotelovernatninger, somdækkes efter stk. 5, 9 og 10, indgår ikke i den skattepligtigeindkomst. Der kan ikke foretages fradrag i den skattepligtigeindkomst for udgifter, der er forbundet med folketingsarbej-det, herunder boligudgifter, indenlandsk befordring m.v.Stk. 12.Beløbene i stk. 3 og 4 er angivet i oktober 1999-niveau. Beløbene reguleres med samme procentvise ændring(1 decimal) som den procentvise ændring i det samlede for-brugerprisindeks henholdsvis forbrugerprisindeksets bolig-post i forhold til juli 1999. De regulerede beløb afrundes tilhele kroner. Reguleringer sker på grundlag af indeks for ja-nuar og juli for tidsrummene 1. april-30. september og 1. ok-tober-31. marts. Første regulering foretages pr. 1. april 2000.Stk. 13.Udvalget for Forretningsordenen fastsætter nærme-re regler om medlemmers mulighed for at få stillet en boligvederlagsfrit til rådighed efter stk. 1, 2, 6, 7 og 8 og modtagegodtgørelse for boligudgifter m.v. efter stk. 3, herunder omkrav til dokumentation for egentlige boligudgifter og om be-regning af udgifter til ejerbolig og lign., jf. stk. 3, 2. pkt., ogretningslinjer for tildeling af ledige boliger efter stk. 6. Ud-valget for Forretningsordenen fastsætter endvidere nærmereregler om godtgørelse af egentlige boligudgifter efter med-lemskabets ophør, jf. stk. 3, 3. pkt., og om dækning af udgif-ter til hotelovernatning efter stk. 5, 9 og 10 og hotelovernat-ning i forbindelse med udtræden af Folketinget. Udvalget forForretningsordenen fastsætter ydermere regler om folketings-medlemmers adgang til ydelser efter denne paragraf underorlov og om adgangen til at bevare sådanne ydelser efter enflytning.Stk. 14.Udvalget for Forretningsordenen kan fastsætte reg-ler om, at de ydelser, som efter bestemmelserne i denne para-graf tildeles ordinære medlemmer af Folketinget, under til-svarende omstændigheder skal tilkomme midlertidige med-lemmer eller nærmere bestemte kategorier af midlertidigemedlemmer. I givet fald finder stk. 11 tilsvarende anvendel-se.§ 109 b.Der kan til et medlem af Folketinget ydes godtgø-relse for kørsel i egen bil ved befordring mellem bopælen ogden for medlemmet mest hensigtsmæssige offentlige trans-portforbindelse til og fra Folketinget. I særlige tilfælde, hvordet ikke er muligt eller ikke skønnes hensigtsmæssigt at be-nytte offentlige transportmidler, kan Folketingets formandbeslutte, at der i nærmere bestemt omfang skal ydes et med-lem godtgørelse for kørsel i egen bil i Danmark til varetagel-se af det politiske arbejde. Befordringsgodtgørelse for kørseli egen bil efter 1. og 2. pkt. pr. kørt kilometer sker efter desatser, som er fastsat af Skatterådet, jf. ligningslovens § 9 B.Befordringsgodtgørelsen medregnes ikke i den skattepligtigeindkomst.«§ 110.Et folketingsmedlem er berettiget til egenpension,når han i én eller flere perioder har været medlem af Folke-tinget i mindst 1 år. Pensionen ydes fra udløbet af det tids-2.To steder i§ 109, stk. 1,og to steder i§ 110, stk. 1,æn-dres »han« til: »medlemmet«.
12
rum, for hvilket der er udbetalt grundvederlag, såfremt denpågældende på dette tidspunkt har nået efterlønsalderen, jf.§ 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og ellers fra dendag, da han opnår denne alder. I ganske særlige tilfælde, hvorden pågældendes helbredsmæssige, økonomiske eller socialeforhold i øvrigt taler derfor, kan der dog ved beslutning afFolketingets præsidium bevilges et tidligere medlem, der ik-ke har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om arbejdsløsheds-forsikring m.v., en pension, hvis størrelse fastsættes i det en-kelte tilfælde.§ 120.Der tilkommer Folketingets formand et grundveder-lag svarende til 125 pct. af grundvederlaget til ministre, jf.lov om vederlag og pension m.v. for ministre. Til Folketin-gets formand ydes endvidere omkostningstillæg efter regle-rne i § 108, stk. 3. Folketingets formand modtager ikke godt-gørelse for boligudgifter m.v. efter reglerne i § 108, stk. 4.(…)§ 124.Besidder en formand for Folketinget ved sin tiltræ-den hverv i offentlige eller private virksomheders, foretagen-ders eller institutioners tjeneste, vil disse være at fratræde.Såfremt varetagelsen af sådanne hverv efter formandens skønikke kan berede vanskeligheder i udførelsen af hans pligtersom formand og han ønsker at bevare et eller flere af disse,skal han straks skriftligt tilstille et af Folketinget nedsat ud-valg meddelelse herom. Udvalget kan inden forløbet af 14dage efter meddelelsens modtagelse nægte formanden tilla-delse til at bevare sådanne hverv. Efter forløbet af dette tids-rum meddeler formanden Folketinget, hvilke hverv han hartilladelse til at varetage.(…)§ 125.Vælges en tjenestemand til formand for Folketinget,kan den af ham hidtil beklædte tjenestemandsstilling holdesbesat ved konstitution for hans funktionstid, hvis det skønnesforsvarligt af hensyn til stillingens tarv, og for så vidt og sålænge konstitution i stillingen overhovedet er tilladt. Statsmi-nisteren skal herom give meddelelse til det i § 124 omhandle-de udvalg, hvorefter der forholdes i overensstemmelse mednævnte paragrafs stk. 1, dog at den i 4. punktum omhandledemeddelelse afgives af statsministeren gennem Folketingetsformand.5.§ 120, stk. 1, 3. pkt.,ophæves.
6.I§ 124, stk. 1,ændres »hans pligter« til: »pligterne«, ogtre steder ændres »han« til: »formanden«.
7.I§ 125, 1. pkt.,ændres »af ham« til: »af vedkommende«og »for hans« til: »for den pågældendes«.
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. februar 2012.Stk. 2.Medlemmer af Folketinget, der på tidspunktet forlovens ikrafttræden har fået stillet en bolig vederlagsfrit tilrådighed efter § 108, stk. 4, og medlemmer, der modtagergodtgørelse for boligudgifter efter § 108, stk. 5, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 107 af 8. februar 2011 kan fortsætte hermedi henhold til disse regler.