Miljøudvalget 2011-12
L 41 Bilag 1
Offentligt
1045688_0001.png
L 41 - Bilag 1
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om kemikalier
(Hjemmel til gennemførelse af EU-regler om egenkontrol og
overensstemmelsesvurderinger samt skærpede regler om håndhævelse)
Udkast til lovforslaget blev udsendt i ekstern høring med brev af 1. juni 2011. Høringsfristen udløb
den 29. juli 2011.
Lovforslaget blev sendt til høring hos 179 myndigheder og organisationer.
Miljøstyrelsen har modtaget i alt 13 høringssvar. De 12 er modtaget fra de på høringslisten anførte
parter. 7 af høringssvarene oplyser, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Der er kommet høringssvar fra Aarhus Universitet, Advokatrådet, Dansk Byggeri, DI, Dansk Detail,
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste, Fødevareministeriet, LO
Landsorganisationen i
Danmark, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Roskilde Universitet, SKAT, Syd-
dansk Universitet og Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Foruden de ændringer, der fremgår af dette notat, er der foretaget yderligere supplerende forklarin-
ger og uddybninger af Miljøministeriet i høringsperioden, samt korrektioner af teknisk karakter i
lovforslaget på baggrund af bemærkninger i høringssvarene og efter lovtekniske justeringer.
Svarene har især berørt følgende punkter:
1. Beslaglæggelse og bortskaffelse
2. Økonomi
3. Øvrige bemærkninger, herunder bemærkninger vedrørende sprog, implementeringen af direk-
tivet og produktkategorier.
Beslaglæggelse (§ 48b)
1.1.
Generelt
Advokatrådet, Fødevareministeriet og Skatteministeriet er fremkommet med bemærkninger til be-
slaglæggelsesbestemmelsen. Bemærkningerne vedrører samspillet med reglerne i retsplejelovens
kapitel 74, beslaglæggelse af varer i transit og muligheden for at udvide reglen til også at omfatte
manglende afgiftsbetaling.
Lovforslagets forhold til retsplejelovens kapitel 74 er blevet præciseret, Det er endvidere blevet
præciseret, hvornår bestemmelsen om beslaglæggelse kan finde anvendelse. I relation til anvisnin-
ger på håndhævelsen, herunder afgrænsningen mellem transit og ulovlig besiddelse vil det blive
overvejet, om der skal udstedes en vejledning på området.
Kemikalieloven har til hensigt at forebygge sundhedsfare, unødvendig miljøbelastning og miljøska-
de i forhold til stoffer og blandinger. Det er vurderingen, at det vil være betænkeligt at give mulig-
hed for at beslaglægge efter kemikalieloven på grund af manglende afgiftsbetaling efter en anden
lov (bekæmpelsesmiddelafgiftsloven). Der er et tæt samarbejde mellem Miljøministeriet og Skatte-
ministeriets tilsynsmyndigheder med henblik på at gøre kontrol og håndhævelse endnu bedre
for
ulovlige varer såvel som varer, hvor der manglende afgiftsbetaling.
L 41 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
1045688_0002.png
1.2.
Klageadgang
Advokatrådet og DI anfører, at der bør være klageadgang for hhv. tilsynsmyndighedens beslutning
om at destruere beslaglagte produkter (jf. den foreslåede § 48 b, stk. 3) og tilsynsmyndighedens be-
slutning om at lade foranstaltninger udføre for den ansvarliges regning.
Hovedreglen er, at tilsynsafgørelser ikke kan påklages, og derudover opstiller lovforslaget klare og
objektive kriterier for beslaglæggelse og en eventuel efterfølgende destruktion. Det præciseres i lov-
forslaget, at såfremt beslaglæggelsen bestrides ved domstolene og sagen fremmes på rimelig vis, vil
dette kunne tillægges opsættende virkning med hensyn til destruktion af de beslaglagte varer.
2.
Økonomi
DI finder det ikke klart, om lovforslagets angivelse af de økonomiske og administrative konsekven-
ser også omfatter de forpligtelser, der vil følge af udmøntningen af bemyndigelsen i § 39 b for så
vidt angår RoHS-direktivet.
Under beskrivelsen af lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet er
der nævnt, hvad det skønnes, at implementeringen af de nye forpligtelser i RoHS-direktivet vil koste.
Den samlede udgift ved gennemførelsen af RoHS-direktivet vil blive opgjort i forbindelse med ud-
stedelse af bekendtgørelse.
Økonomi- og erhvervsministeriet oplyser, at implementeringen af RoHS-direktivet vil indebære om-
stillingsbyrder og løbende administrative byrder for de berørte virksomheder, og anfører endvidere,
at anvendelsesområdet for det nye RoHS-direktiv er blevet udvidet, således at reglerne i 2019 vil
omfatte alt elektrisk og elektronisk udstyr, dog med undtagelse af f.eks. militært udstyr og udstyr til
rumfart. Denne udvidelse betyder en forøgelse af de samlede administrative byrder.
Opgørelsen over økonomiske og administrative konsekvenser af det nye RoHS-direktiv vil blive en-
deligt vurderet i forbindelse med udstedelse af bekendtgørelsen. Det er Miljøministeriets vurdering,
at implementeringen af de nye forpligtelser i RoHS-direktivet vil medføre et forbrug på 11.875
17.300 timer pr år. Det kan i øvrigt oplyses, at det nye RoHS-direktiv stiller krav om CE-mærkning
og overensstemmelsesvurdering og ikke stiller krav til indholdsdeklarationer, risikoangivelser, sik-
kerhedsforskrifter og lignende.
3.
Øvrige bemærkninger
3.1.
Generelle bemærkninger
DI og Fødevareministeriet er kommet med en række lovtekniske bemærkninger til dele af lovforsla-
get og fortolkningen af RoHS direktivet. Der er i videst muligt omfang taget højde for disse be-
mærkninger i forbindelse i lovforslaget.
3.2.
Sprog
DI påpeger, at EU-overensstemmelseserklæringen ifølge RoHS-direktivets artikel 13, stk. 2, skal
oversættes til det eller de sprog, der kræves af den medlemsstat, hvor produktet sælges. Det fremgår
ikke af direktivet, at det skal oversættes til
”officielle” sprog,
som det er anført i bemærkningerne til
lovforslaget. DI finder, at engelsk i begge tilfælde må være tilstrækkeligt. Dette er at anse for en
lettelse, fordi virksomhederne dermed ikke behøver at oversætte erklæringerne til mange sprog.
Side 2 af i alt 3
L 41 - 2011-12 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren
1045688_0003.png
Det er efter RoHS-direktivet op til hver enkelt EU-medlemsstat at bestemme, hvilke sprog overens-
stemmelseserklæringen skal foreligge på. Det er derfor ikke muligt for Danmark at beslutte, at f.eks.
engelsk skal være tilstrækkeligt i hele EU. Desuden er det væsentligt, at overensstemmelseserklæ-
ringen er umiddelbart forståelig for alle danske adressater, hvorfor det er hensigten at kræve, at den
skal foreligge på dansk for varer, der markedsføres i Danmark.
Det er blevet præciseret i bemærkningerne, at overensstemmelseserklæringen skal foreligge på
dansk, og, hvis andre stater i EU, hvor stoffer, blandinger eller andre varer markedsføres, kræver en
erklæring på et andet officielt fællesskabssprog end dansk, skal erklæringen også foreligge på dette
sprog.
3.3.
Direktivet
DI påpeger, at RoHS-direktivet ikke indeholder krav om, at der skal føres register over klager.
Økonomi- og Erhvervsministeriet vurderer, at lovforslaget vil medføre negative strukturelle er-
hvervsøkonomiske konsekvenser for de pågældende virksomheder, fordi lovforslaget kommer til at
gælde for alle stoffer, blandinger og andre varer omfattet af kemikalieloven eller regler udstedt i
medfør af denne. Hermed vil bestemmelserne i dette forslag altså omfatte flere varer end, hvad der
er tilfældet i andre EU-lande.
De specielle bemærkninger til lovforslagets nr. 2 (§ 39 b, nr. 2) er tilpasset, så register over klager
udelades.
Den foreslåede § 48 a har til hensigt at gælde for alle stoffer, blandinger og andre varer, omfattet af
kemikalieloven eller regler udstedt i medfør heraf. Den foreslåede bestemmelse har således et bre-
dere anvendelsesområde end direktivet og øvrige EU-regler kræver. Der ses ikke nogen grund til, at
der skulle gælde mindre effektive tilsyns- og håndhævelsesregler for varer, der er omfattet af rent
nationale regler i forhold til varer, der er omfattet af EU-regler, når beskyttelseshensynet er det
samme. § 48 a medfører ikke byrder ud over, hvad virksomheden skulle have opfyldt i forvejen, da
bestemmelsen kun finder anvendelse i tilfælde, hvor virksomheden har undladt at opfylde et påbud,
og der i øvrigt foreligger et ulovligt forhold.
De fremkomne bemærkninger har ikke i øvrigt givet anledning til ændring af lovforslaget.
3.4.
Produktkategorier
DI anfører, at det i lovbemærkningerne fremhæves, at militært udstyr og udstyr til rumfart er undta-
get fra direktivets anvendelsesområde. DI finder, at de to eksempler kun er en lille del af de speci-
fikke undtagelser, der er angivet i direktivets art. 2(4). DI påpeger yderligere, at ikrafttræden for de
forskellige produktkategorier er upræcise og delvist misvisende.
Det vurderes, at det ikke er relevant for lovforslaget at give en udtømmende gengivelse af det nye
RoHS-direktiv. I bekendtgørelsen, der kommer til at gennemføre direktivet, vil der derimod tydeligt
fremgå, hvilke produktgrupper der er undtaget, og hvornår hvilke produktgrupper bliver omfattet af
reguleringen.
Side 3 af i alt 3