Skatteudvalget 2011-12
L 32 Bilag 27
Offentligt
1055137_0001.png
1055137_0002.png
1055137_0003.png
1055137_0004.png
12. december 2011
Folketingets Skatteudvalg
NOx afgifter og danske procesvirksomheder – L32Som led i regeringens finanslovsaftale lægges der op til en

femdobling

af de såkaldte NOx-afgifter. Lovforslaget L32, som skal bane vejen for denne meget drastiske afgiftsforhøjel-se, er p.t. under behandling i folketinget og forventes vedtaget inden jul.Procesindustrien i Danmark (PI) erdybt og alvorligt bekymretover denne udvikling og denmeget negative indflydelse, som yderligere afgiftsforhøjelser vil få for de berørte danskevirksomheders konkurrencekraft. Straks vi hørte om planerne om afgiftsforhøjelsen blevder derfor fra PI’s side taget kontakt til en række centrale ministre på området, jf. ved-hæftede åbne brev, som blev sendt den 15. november 2011, dvs. før forliget blev indgået.Vi har efterfølgende sendt et omfattende høringssvar til Skatteministeriet i sag en. Endelighar repræsentanter for PI og medlemsvirksomhederne haft foretræde for FolketingetsSkatteudvalg.Parallelt hermed har en række virksomheder indgående appelleret til regeringen om atundlade en gennemførelse af afgifterne på grund af de skadeli ge virkninger, afgiftsforhø-jelsen vil få for fortsat produktion i Danmark.Desværre kan vi konstatere, at alle argumenter preller fuldstændigt af på regeringen. B e-slutningen om at udskyde afgiftens ikrafttræden med 6 mdr. til den 1. juli 2012løser såle-des absolut ingenting.Den afspejler både manglende viden og indsigt i de reelle produkt i-onsvilkår. Det er udtryk for en manglende respekt for danske arbejdspladser!Bedre bliver det ikke af, at afgiftsforhøjelsen søges ”solgt” som et miljøinitiativ. NOx er etmiljøproblem – men ikke i Danmark. Og slet ikke i de områder, hvor de berørte virkso m-heder er beliggende. De danske NOx problemer kan i langt højere grad tilskrives transport– og fx brændeovne.
./.
Afgiften er reelt yderligere skat på produktion i Danmark på linje med energiafgifter m.v..Intet andet.

Hvorfor er ledelserne i danske procesvirksomheder så bekymrede over afgiftsforhøje l-

sen?

Den rammer helt skævt.

Nogle virksomheder belastes i helt urimelig grad.

Den fordyrer dansk produktion.

Det gør produkterne dyrere og mindre konkurrence-dygtige.

Den skaber utryghed om de danske rammevilkår.

Afgiftsforhøjelsen gør danskerammevilkår endnu dårligere. At den gennemføres med ekstremt kort varsel og sådramatisk (femdobling) svækker ejeres og investorers tillid til Danmark.

Investeringer i Danmark fravælges.

Øgede afgifter gør det meget meget svært for delokale danske virksomhedsledelser at tiltrække yderligere investeringer. Virksomh e-derne er typisk en del af en international koncern og ofte udenlandsk ejede. Tiltræk-ning af nye investeringer vil derfor oftest blive sammenholdt med, de samlede pro-duktionsomkostninger i produktionsenheder uden for Danmark. Alternativt droppesinvesteringen fuldstændigt.

Danske virksomheder bliver tabere.

Uden kontinuerlige investeringer i virksomhe-dernes produktionsanlæg vil de uvægerligt ”forfalde” og dermed ikke kunne stå d i-stancen i forhold til ”søstre” inden for koncerner.

Produktionen flyttes uden for Danmark.

Eksporten lider skade og ultimativt kan detvise sig billigere at importere i stedet fordi de samlede rammevilkår i andre europæi-ske lande (Tyskland, Sverige, Polen etc.) er mere attraktive. Det er det nemt at fra-vælge produktion i Danmark.

Arbejdspladserne tabes.

Når produktionen flyttes taber vi arbejdspladserne. Og medmanglende incitamenter til at investere i Danmark kommer de ikke igen. Vi har ikkeråd til at tabe flere. Vi har allerede tabt rigtig mange arbejdspladser – og tendensener forværret. Arbejdspladserne siver i en lind strøm.

Tabene af arbejdspladser sker uden for hovedstaden.

Det er i ”Udkants Danmark” deberørte virksomheder forsvinder. Lokalsamfundene bliver de store tabere.

Uddannelsespladserne forsvinder.

Uden produktion ingen lærlinge og elever. Så sim-pelt er det. Det har vi ikke råd til som samfund.

Underleverandører og samarbejdspartnere lider også.

Vi ved at én arbejdsplads iprocesindustrien genererer 2-3 andre jobs. Forsvinder jobbene i procesindustrien li-der alle andre også.

Forskning og udvikling flytter.

produktion og forskning/udvikling hænger uløseligtsammen. Flyttes produktionen vil forskning og udvikling følge efter. Det gør Danmarktil en taberregion.

Opgaven er umulig.

For mange virksomheder er det reelt ikke muligt at begrænseNOx udledningen væsentligt. Dels har virksomhederne allerede optimeret på detteområde, dels er der for visses vedkommende tale om mineralogiske produktionspr o-cesser som nu engang kræver bestemte temperaturer. Omkostningerne vil på ingenmåde stå i forhold til udbyttet.
2
Fordi mange af virksomhederne er en del af internationale koncerner og ofte har uden-landske ejere kan virksomhederne ud fra en helhedsbetragtning godt leve med NOx -afgifterne – for det er bare et spørgsmål om at vælge produktionen i Danmark fra .Det er de samlede udgifter til produktion i Danmark – både lønudgifter og forskellige skat-ter og afgifter – som bestemmer om Danmark er attraktiv. At det er den danske stat, sompresser udgifterne i vejret, gør det dobbelt svært.Med NOx-afgiften bliver en beslutning om evt. udflytning af produktionen derfor bareendnu nemmere. Det er en af de dråber, som for alvor får bægeret til at flyde over.Det vil først komme til udtryk i form af manglende investeringer og sivende flytning afproduktionen. Så bliver de danske virksomheder urentable i forhold til de andre i konce r-nen – så kommer lukningen.Derfor bidrager afgiften til at danske virksomheder, deres ledelser og medarbejdere stillesi en helt umulig situation.

Af regeringens grundlag fremgår, at man har ambitioner om

-----

at tiltrække udenlandske investeringer og skabe bedre rammer for sådanne

at styrke konkurrenceevnen, ikke se til, mens den forringes

at skabe varige jobs

at sikre konkurrenceudsatte og energiintensive virksomheder tid til at tilpasse sig

den grønne omstilling

at styrke miljøet og mindske luftforureningen

Forslaget om forhøjelse af NOx-afgifterne vil have den stik modsatte effekt.Når vi nu har set skatteministerens tynde og postulerende svar på vore forskellige hen-vendelser fra virksomheder i procesindustrien, og regeringens manglende vilje til at lytte,som har skuffet hele industrien, er det svært at stole på regeringens hensigter.Skatteministeriet vildleder meget kraftigt om konsekvenserne ved stigningen i NOX-afgiften for de konkurrenceudsatte energiintensive virksomheder, og regeringen viser enhelt uholdbar arrogance i mangel på lydhørhed overfor både virksomhederne og de fagl i-ge organisationer, som advarer mod de negative omsætnings- og beskæftigelsesmæssigekonsekvenser af den voldsomme NOX-afgiftsforhøjelse.Med den kraftige forringelse af konkurrenceevnen, som NOX-afgiften vil medføre for pro-cesindustrien i hele landet, så er det vanskeligt at diskutere forbedringer af danske virk-somheders konkurrenceevne i de såkaldte trepartsforhandlinger med regeringen om fåmåneder samtidig med at regeringen gennemfører meget kraftige afgiftsforhøjelser, somsvækker konkurrenceevnen for alle de energiintensive produktionsvirksomheder. Det gi-ver ingen mening.
3
Dette brev er tillige sendt til økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager, skatte-minister Thor Möger Pedersen, erhvervs- og vækstminister Ole Sohn, miljøminister IdaAuken, beskæftigelsesminister Mette Frederiksen.
Med venlig hilsen
Niels Morten HjortFormand for ProcesindustrienCheminova A/S
Jesper OlsenNæstformand, ProcesindustrienDalum Papir A/S
Om Procesindustrien:Procesindustrien er en forening for virksomheder med komplekse produktionsa n-læg og processer. Procesindustrien omfatter virksomheder inden for medicin, k e-mi, fødevarer, fødevareingredienser, byggematerialer, farve og lim, emballage,industrigasser m.v. Foreningen repræsenterer flere end 250 virksomheder fordeltover hele Danmark. Virksomhederne beskæftiger alle typer medarbejdere medvidt forskellig uddannelsesmæssig baggrund.
4