Skatteudvalget 2011-12
L 32 Bilag 26
Offentligt
1054935_0001.png
1054935_0002.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
7. december 2011Til skatteministeren, miljøministeren og Folketingets skatteudvalg og miljøudvalg
Skitse til ændret NOx-afgiftDet Økologiske Råd har netop sammen med brancheforeningen Dansk Miljøteknologi fremsendtvedlagte brev om NOx-afgiften. I forlængelse af dette brev har Det Økologiske Råd udarbejdet skitsennedenfor, til en konkret udformning af en NOx-afgift, som på én gang kan fastholde virksomhedernesmotivation for NOx-reduktion, mildne effekterne på særligt konkurrenceudsatte erhverv og opretholdedet planlagte provenu til staten. Dansk Miljøteknologi har ikke fundet, at det lå inden for deres mandatat opstille sådanne konkrete forslag, som også involverer andre brancher.Det Økologiske Råd følger nøje debatten om NOx-afgiften – ud fra følgende synsvinklerHvordan får vi nedbragt NOx-forureningen?Hvordan bruger vi NOx-afgiften til at skabe danske arbejdspladser i form af indførelse afrenere teknologiHvordan undgår vi, at afgiften på kort sigt skaber konkurrencemæssige problemer?Vi opfatter, at debatten om NOx-afgiften har haft ensidigt fokus på det sidste – og så på det provenu,som afgiften skaber – men alt for lidt på den adfærdsændrende og dermed miljøforbedrende effekt.Det er altid vanskeligt at bedømme virksomheders trusler om at flytte til udlandet som følge afmiljøregler eller –afgifter. Der er set mange eksempler på sådanne trusler, men hvis reglen ellerafgiften er blevet fastholdt, har det ofte vist sig at være en fordel for industrien på den lange bane, fordiden har kunnet udnytte first mover fordele.Men såfremt der er et politisk ønske om mere lempelige vilkår for visse virksomheder, er det megetafgørendehvordansådanne vilkår gennemføres. Det må ikke ske ved blot at fritage virksomhederne,da man så ikke opnår miljøforbedringer. Det kan derimod ske ved tilbageførsel af provenu, forudsat attilbageførslen er uafhængig af det betalte afgiftsbeløb.Samtidig vil der være et problem med provenutab, såfremt man indfører tilbageførsel – ligesom derville være hvis man lavede fritagelser. Endelig er der en skævhed i, at man kun afgiftspålæggerindustri og større energianlæg, men friholder transport og brændeovne, som står for hovedparten afNOx-udledningen i Danmark. Hvad angår køretøjer, kan man argumentere med, at ejere af personbilerog mindre varebiler ikke har handlemuligheder, idet man ikke i dag kan eftermontere SCR-katalysatorer på disse køretøjer. Derfor kan en NOx-afgift ses som rent fiskal. Men det er ikke heltkorrekt. Ejere af ældre biler kan skrotte disse og skifte til nyere med betydeligt lavere udslip. Enhverbilejer kan jo også skifte til elbil uden NOx-udslip – men det er et ret drastisk skridt. For de tungekøretøjer er der klart mulighed for at nedbringe udslippet ved at eftermontere SCR-katalysator.Men såfremt man bruger samme sats pr. kg NOx, bliver afgiften på et køretøj så lav, atadfærdseffekten bliver meget begrænset. Man bør derfor overveje en højere sats for køretøjer – og såevt. kompensere lidt på benzin- og dieselafgift eller på den grønne ejerafgift.Vi foreslår derfor:NOx-afgiften fastholdes på den foreslåede størrelse. Den udvides med afgift på brændeovne, påtunge køretøjer, på gamle benzin-personbiler fra før 1993 (hvor kravet om trevejskatalysator_____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark og globalt,og udgiver tidsskriftet Global Økologi
blev indført) samt på diesel-personbiler fra før år 2000 og varebiler fra før 2001 (da Euro IIInormen trådte i kraft)1.Det er vigtigt at fastholde afgiftens niveau for at fastholde motivationen til at reducere forureningen.Således vil tilbagebetalingstiden for et typisk SCR anlæg, der kan reducere NOx-emissionen være istørrelsesordenen 2 år eller mindre med den nye afgift. Hvis afgiften sænkes, blivertilbagebetalingstiden jo længere, og så vil færre installere SCR.Ved den foreslåede model fås et ekstra provenu, som bruges til målrettede tilbageførselsordninger.Tilbageførsel/tilskud skal primært ske i form af tilskud til indførelse af NOx-reducerende teknologi,men kan evt. også være knyttet til antal ansatte, omsætning e.lign. Det må derimod ikke knyttes tilstørrelsen af den betalte afgift. Hvis der gives tilskud af sidstnævnte karakter, skal det være betinget af,at der udarbejdes projekt for NOx-reduktion, samt at dette gennemføres, hvis det har under en vistilbagebetalingstid, f.eks. 5 år.Dermed kommer forslaget til at ligne den svenske afgift mere, og der bliver et beløb til at løsekonkurrenceproblemer med – og staten kan stadig opnå samme provenu.Mht. afgift på brændeovne er det vigtigt, at det er en afgift på selve ovnene og ikke på brænde, da dettekunne friste nogle brugere til at fyre med affald i stedet for rent træ. Afgiften skal differentieres, såmiljømærkede (dvs. i praksis Svanemærkede) ovne får lavere afgift end ikke-miljømærkede.
Venlig hilsenChristian EgeSekretariatsleder, Det Økologiske Råd
Når benzinbiler fritages allerede fra 1993, skyldes det, at efter introduktion af trevejskatalysatorer lå NOx-niveauet frabenzinbiler langt under dieselbilerne
1
-2-