Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 30 Bilag 38, L 30 A Bilag 38, L 30 B Bilag 38
Offentligt
1059846_0001.png
1059846_0002.png
1059846_0003.png
1059846_0004.png
1059846_0005.png
1059846_0006.png
1059846_0007.png
Til lovforslag nr.L 30
Folketinget 20111-12
Tilføjelse til betænkning afgivet af Skatteudvalget den 19. december 2011
Tilføjelse til betænkningover
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,selskabsskatteloven og forskellige andre love(Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver i forbindelse med succession ved overdragelse af aktier og justering afrentefradragsbegrænsningsreglerne)[af skatteministeren (Thor Möger Pedersen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 31 ændringsforslag til lovforslaget. Efter at2. behandling af lovforslaget blev afbrudt, har skatteministe-ren stillet ændringsforslag nr. 11, 13, 15-17, 19, 21 og23-26, herunder om deling af lovforslaget. Endvidere harskatteministeren taget ændringsforslag nr. 3, 5 og 8-10 stilleti udvalgets betænkning tilbage. Liberal Alliances medlem afudvalget har stillet ændringsforslag nr. 12, 14, 18, 20 og 22.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-dringsforslag nr. 27-31. Ændringsforslagene svarer til de iudvalgets betænkning stillede ændringsforslag nr. 1, 2, 4, 6og 7, der samtidig tages tilbage.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og vartil 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.Udvalget afgav betænkning den 16. december 2011. Lovfor-slaget var til 2. behandling den 19. december 2011, hvorun-der behandlingen blev afbrudt og lovforslaget henvist til for-nyet behandling i Skatteudvalget.Dispensation fra bestemmelserne i § 8 a, stk. 2, og § 13, stk.1, i Folketingets forretningsordenUdvalgetindstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i§ 8 a, stk. 2, i Folketingets forretningsorden om, at der skalgå 2 dage fra omdeling af tilføjelse til betænkning, til lov-forslaget 2. behandles i Tinget, og at der dispenseres fra be-stemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling findersted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.MøderUdvalget har efter afgivelse af betænkning behandlet lov-forslaget i 1 møde.SpørgsmålUdvalget har efter afgivelse af betænkning stillet 7spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, EL og SF) vil stemme forændringsforslag nr. 11 om en deling af lovforslaget. Flertal-let indstiller de under A og B nævnte lovforslag tilvedtagel-semed de af skatteministeren stillede ændringsforslag. Fler-tallet vil stemme imod de af LA til det under A nævnte lov-forslag stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (V og DF) vil stemme imod æn-dringsforslag nr. 11 om en deling af lovforslaget. Mindretal-let indstiller det udelte lovforslag tilforkastelseved 3. be-handling. Mindretallet vil stemme for de af Dansk Folkepar-ti under nr. 27-31 stillede ændringsforslag til det udelte lov-forslag. Såfremt ændringsforslag nr. 11 om en deling af lov-forslaget vedtages, indstiller mindretallet det under A nævn-te lovforslag tilvedtagelsemed de af Liberal Alliance stille-de ændringsforslag. Såfremt de af Liberal Alliance stilledeændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemmeimod det under A nævnte lovforslag, men mindretallet vilstemme for de af skatteministeren til det under A nævntelovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet indstillerdet under B nævnte lovforslag tilforkastelseved 3. behand-ling. Mindretallet vil stemme for det under lovforslag B stil-lede ændringsforslag.Etandet mindretali udvalget (LA) vil stemme for æn-dringsforslag nr. 11 om en deling af lovforslaget. Mindretal-let indstiller det under A nævnte lovforslag tilvedtagelsemed de af Liberal Alliance stillede ændringsforslag. Såfremtde af Liberal Alliance stillede ændringsforslag ikke vedta-
DokumentIdJournalnummer
2
ges, vil mindretallet stemme imod det under A nævnte lov-forslag, men for de af skatteministeren stillede ændringsfor-slag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme fordet under lovforslag B stillede ændringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal Alliances med-lemmer af udvalget finder regeringens ageren i denne saghøjst besynderlig.Det er regeringen og Enhedslisten, der har bragt tusindvisaf familieejede virksomheder i problemer i forhold til kom-mende generationsskifter. Derfor er det også regeringen ogEnhedslisten, der har ansvaret for dette lovforslag.Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance har gjortdet klart, at de tre partier ville støtte et ændringsforslag, somville sætte pengetankgrænsen til 50 pct. i stedet for regerin-gens forslag på 25 pct. De tre partier finder imidlertid, atden nuværende grænse på 75 pct. som udgangspunkt er denrigtige. Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance kanderfor ved 3. behandling ikke støtte et lovforslag, der forrin-ger familieejede virksomheders muligheder for at gennem-føre et succesfuldt generationsskifte til gavn for vækst ogbeskæftigelse i Danmark.Regeringen indfører en helt ny parlamentarisk skik meddette forslag. Regeringen og Enhedslisten har sit flertal påplads. Derfor vil Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alli-ance ikke acceptere at skulle stemme for det samlede lovfor-slag for at få regeringen til at støtte et ændringsforslag, dermindsker forslagets skadelige effekter. Dansk Folkepartistillede ændringsforslaget om en pengetanksgrænse på 50pct.førregeringen ville indrømme, at lovforslaget i sin op-rindelige form ville få store negative konsekvenser for be-skæftigelsen i Danmark.Regeringspartierne afviste på Skatteudvalgets møde den16. december 2011 at støtte Dansk Folkepartis ændringsfor-slag.Politik handler om at tage stilling til konkrete forslag.Det har Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance frastarten af gjort med dette forslag. Regeringen ville den 16.december 2011 ikke støtte et forslag om 50 pct., men det vilregeringen godt nu.Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance kan kon-statere, at regeringen i denne sag har været mere optaget af,hvem der stemmer for ændringsforslaget, end indholdet iændringsforslaget.Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance må ligele-des konstatere, at regeringens provenumæssige vurderingeraf lovforslaget har skiftet karakter gentagne gange i dennesag.Det står klart, at der er et bredt flertal for at sætte penge-tankgrænsen til 50 pct. gennem et ændringsforslag. Venstre,Dansk Folkeparti og Liberal Alliance ser derfor ingen grundtil at stemme for det samlede forslag, som regeringen og En-hedslisten må bære det fulde ansvar for.Venstre og Dansk Folkeparti støtter Liberal Alliancesændringsforslag om at forhøje pengetankgrænsen til 76 pct.,da det vil føre til en forbedring af mulighederne for genera-tionsskifte. Såfremt ændringsforslaget vedtages, støtter Ven-stre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance lovforslag nr. L
30 A. Vedtages Liberal Alliances ændringsforslag ikke, støt-ter Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance DanskFolkepartis ændringsforslag, som skatteministeren har stil-let, om at sætte grænsen til 50 pct. Såfremt dette ændrings-forslag vedtages, stemmer Venstre, Dansk Folkeparti og Li-beral Alliance imod lovforslaget.Ettredje mindretali udvalget (KF) vil stemme for æn-dringsforslag nr. 11 om en deling af lovforslaget. Mindretal-let indstiller det under A nævnte lovforslag tilvedtagelsemed de af Liberal Alliance stillede ændringsforslag. Såfremtde af Liberal Alliance under lovforslag A stillede ændrings-forslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme for de underlovforslag A af skatteministeren stillede ændringsforslag.Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag tilfor-kastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for detunder lovforslag B stillede ændringsforslag.Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget udta-ler, at Det Konservative Folkeparti har indgået en aftale medregeringen, der sikrer fremtiden for de familieejede virk-somheder. Baggrunden for denne aftale er, at regeringen ogEnhedslisten allerede havde indgået en aftale i forbindelsemed finanslovforliget om at sænke grænsen for beskatningved generationsskifte til 25 pct. Det ville betyde stor usik-kerhed og føre til lavere vækst og færre job i Danmark, dadet ville besværliggøre generationsskifte i familieejede virk-somheder. Med denne aftale sikrer vi bedre vilkår for gene-rationsskifte i familieejede virksomheder. Derfor har DetKonservative Folkeparti aftalt med regeringen at hævegrænsen fra 25 pct. til 50 pct. Men i det øjeblik Det Konser-vative Folkeparti kan skaffe politisk flertal for det, vil DetKonservative Folkeparti bringe satsen tilbage på 75 pct.,som Det Konservative Folkeparti mener er det helt rette ni-veau.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, EL, SF, LAog KF):aÆndringsforslag om deling af lovforslaget11)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningslo-ven, dødsboskatteloven, pensionsbeskatningsloven, virk-somhedsskatteloven og lov om indskud på etableringskontoog iværksætterkonto. (Nedsættelse af grænsen for finansielleaktiver i forbindelse med succession ved overdragelse af ak-tier)« omfattende § 1, §§ 3-6 og § 7, stk. 1, 2 og 5-8.
3
B.»Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven. (Ju-stering af rentefradragsbegrænsningsreglerne)« omfattende§ 2 og § 7, stk. 1, 3 og 4.[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 1Af etmindretal(LA), tiltrådt af etmindretal(KF):12)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »76 pct.«[Ændring af grænse for finansielle aktiver fra 25 pct. til 76pct.]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, EL og SF):13)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen ved over-dragelser af aktier i levende live]Til § 3Af etmindretal(LA), tiltrådt af etmindretal(KF):14)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »76 pct.«[Ændring af grænse for finansielle aktiver fra 25 pct. til 76pct.]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, EL og SF):15)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen ved udlod-ninger af aktier fra dødsboer]Til § 416)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 15 A, stk. 3,indsættes efter 1. pkt.:»I relation til betingelserne for oprettelse af en pensions-ordning omfattet af stk. 5 og 6 udgør procentsatserne forgennemsnitsberegningerne i aktieavancebeskatningslovens §34, stk. 6, 75 pct., medmindre der i gennemsnitsberegningenalene indgår regnskabsår, der begynder den 1. januar 2012eller senere. Procentsatsen i aktieavancebeskatningslovens §34, stk. 6, knyttet til overdragelsestidspunktet udgør i rela-tion til betingelserne for oprettelse af en pensionsordningomfattet af stk. 5 og 6, 75 pct. for afståelser, der sker senestden 31. december 2012.««[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen i forholdtil ophørspension og overgangsordning for hovedaktionæreri tilknytning hertil]17)Nr. 1affattes således:»1.§ 15 A, stk. 4, 1. pkt.,affattes således:
»En persons erhvervsmæssige virksomhed anses for iovervejende grad at have bestået i udlejning af fast ejendomeller besiddelse af kontanter, værdipapirer el.lign. somnævnt i stk. 3, 1. pkt., hvis mindst 50 pct. af indtægterne, jf.dog 7. pkt., hvorved forstås den regnskabsmæssige nettoom-sætning tillagt summen af øvrige regnskabsførte indtægter,fra den erhvervsmæssige virksomhed opgjort som gennem-snittet af de seneste 3 regnskabsår stammer fra sådan aktivi-tet, eller hvis handelsværdien af virksomhedens udlejnings-ejendomme, kontanter, værdipapirer el.lign. enten på over-dragelsestidspunktet eller opgjort som gennemsnittet af deseneste 3 regnskabsår udgør mindst 50 pct. af handelsværdi-en af virksomhedens samlede aktiver, jf. dog 7. og 8. pkt.««[Redaktionel ændring som følge af ændringsforslag nr. 24]Af etmindretal(LA), tiltrådt af etmindretal(KF):18)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »76 pct.«[Ændring af grænse for finansielle aktiver fra 25 pct. til 76pct.]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, EL og SF):19)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 15 A, stk. 4,indsættes som7.og8. pkt.:»Procentsatserne for gennemsnitsberegningerne i 1. pkt.udgør 75 pct., medmindre der i gennemsnitsberegningenalene indgår regnskabsår, der begynder den 1. januar 2012eller senere. Procentsatsen knyttet til overdragelsestidspunk-tet udgør 75 pct. for afståelser, der sker senest den 31. de-cember 2012.««[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen i forholdtil ophørspension og overgangsordning for selvstændigt er-hvervsdrivende i tilknytning hertil]Til § 5Af etmindretal(LA), tiltrådt af etmindretal(KF):20)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »76 pct.«[Ændring af grænse for finansielle aktiver fra 25 pct. til 76pct.]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, EL og SF):21)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen ved anven-delse af den særlige kapitalafkastberegning for aktier og an-parter]Til § 6Af etmindretal(LA), tiltrådt af etmindretal(KF):22)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »76 pct.«[Ændring af grænse for finansielle aktiver fra 25 pct. til 76pct.]
4
Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, EL og SF):23)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af procentsatsen for pengetankgrænsen ved hæv-ninger fra etableringskonto og iværksætterkonto efter an-skaffelse af aktier og anparter]Til § 724)Istk. 2indsættes som2. pkt.:»Til og med den 31. december 2014 kan selskabets virk-somhed efter den skattepligtiges valg i stedet for at blivevurderet efter betingelserne i aktieavancebeskatningslovens§ 34, stk. 6, 1. pkt., anses for i overvejende grad at bestå iudlejning af fast ejendom eller besiddelse af kontanter, vær-dipapirer el.lign., hvis mindst 50 pct. af selskabets indtæg-ter, hvorved forstås den regnskabsmæssige nettoomsætningtillagt summen af øvrige regnskabsførte indtægter, opgjortfor det seneste regnskabsår stammer fra sådan aktivitet, ellerhvis handelsværdien af selskabets udlejningsejendomme,kontanter, værdipapirer el.lign. enten på overdragelsestids-punktet eller opgjort ved udgangen af det seneste regnskabs-år udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af selskabetssamlede aktiver.«[Overgangsordning for pengetankreglen ved overdragelseraf aktier i levende live]25)Istk. 5indsættes som2. pkt.:»Til og med den 31. december 2014 kan selskabets virk-somhed efter den skattepligtiges valg i stedet for at blivevurderet efter betingelserne i dødsboskattelovens § 29, stk.3, 5. pkt., anses for i overvejende grad at bestå i udlejning affast ejendom eller besiddelse af kontanter, værdipapirerel.lign., hvis mindst 50 pct. af selskabets indtægter, hvorvedforstås den regnskabsmæssige nettoomsætning tillagt sum-men af øvrige regnskabsførte indtægter, opgjort for det se-neste regnskabsår stammer fra sådan aktivitet, eller hvishandelsværdien af selskabets udlejningsejendomme, kontan-ter, værdipapirer el.lign. enten på overdragelsestidspunkteteller opgjort ved udgangen af det seneste regnskabsår udgørmindst 50 pct. af handelsværdien af selskabets samlede akti-ver.«[Overgangsordning for pengetankreglen ved udlodninger afaktier fra dødsboer]Afskatteministeren,tiltrådt af etflertal(S, RV, EL, SF, LAog KF):cÆndringsforslag til det under B nævnte lovforslagTil § 726)Istk. 4indsættes som2.og3. pkt.:»Selskaber kan dog vælge at anvende bestemmelsen fraog med det indkomstår, hvorefter selskabet efter § 14, stk.17, i lov nr. 254 af 30. marts 2011 er omfattet af eller harvalgt sig omfattet af selskabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr.3, som ændret ved lov nr. 254 af 30. marts 2011. Indgår sel-
skabet i en koncern, jf. selskabsskattelovens § 11 B, stk. 8,træffes valget efter 2. pkt. samlet for hele koncernen af ad-ministrationsselskabet.«[Adgang for selskaberne til at vælge et virkningstidspunkttilbage i tid]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(V):dÆndringsforslag til det udelte lovforslagTil § 127)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Til § 328)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Til § 429)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Til § 530)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]Til § 631)Inr. 1ændres »25 pct.« til: »50 pct.«[Ændring af grænsen for finansielle aktiver]BemærkningerTil nr. 11Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag. Det ene for-slag (A) vedrører nedsættelse af grænsen for finansielle akti-ver i forbindelse med succession ved overdragelse af aktier.Det andet (B) vedrører justering af rentefradragsbegræns-ningsreglerne.Til nr. 12, 14, 18, 20 og 22Ændringsforslagene indebærer, at den nuværende grænsefor finansielle aktiver ved succession (pengetankreglen) hæ-ves fra 75 pct. til 76 pct. i stedet for at blive nedsat til 50 pct.som foreslået af skatteministeren.Til nr. 13I lovforslaget som fremsat foreslås en sats for pengetank-grænsen på 25 pct. ved overdragelse af aktier i levende leveefter aktieavancebeskatningsloven. Det foreslås, at satsenændres til 50 pct.Økonomiske konsekvenser for det offentligeDen foreslåede forhøjelse af satsen for pengetankgrænsenskønnes i forhold til lovforslaget som fremsat at medføre etprovenutab før tilbageløb på 45 mio. kr. i 2012 og på 65
5
mio. kr. i 2013. Det varige provenutab udgør 30 mio. kr. år-ligt før tilbageløb. Der er her skønsmæssigt lagt til grund, atmere end halvdelen af de selskaber, der berøres af lovforsla-get, vil have finansielle aktiver i intervallet fra 25 pct. til 50pct., og omvendt, at de forholdsmæssigt største latente skat-ter vil vedrøre selskaber med finansielle aktiver i intervalletfra 50 pct. til 75 pct.Til nr. 15I lovforslaget som fremsat foreslås en sats for pengetank-grænsen på 25 pct. ved udlodninger fra boer efter dødsbo-skatteloven. Det foreslås, at satsen ændres til 50 pct.Til nr. 16, 17 og 19Det er en betingelse for at oprette en ophørspension efterpensionsbeskatningsloven, at man i en periode på mindst 10år inden for de seneste 15 år forud for det indkomstår, hvoripensionsordningen oprettes, har drevet selvstændig er-hvervsvirksomhed eller har været hovedaktionær i et sel-skab, der driver erhvervsmæssig virksomhed. Den erhvervs-mæssige virksomhed i den selvstændige erhvervsvirksom-hed eller i hovedaktionærselskabet må ikke i overvejendegrad have bestået i udlejning af fast ejendom eller besiddel-se af kontanter, værdipapirer el.lign. Om et givet år indenfor de seneste 15 år indgår i perioden på 10 år som et år,hvor der ikke har været tale om sådan overvejende passivkapitalanbringelse, afgøres på basis af et gennemsnit af deseneste 3 regnskabsårs omsætning såvel som af handelsvær-dien af virksomhedens eller hovedaktionærselskabets akti-ver de seneste 3 regnskabsår. Gennemsnittet må efter gæl-dende ret ikke overstige 75 pct. Yderligere stilles der kravom, at handelsværdien af virksomhedens eller hovedaktio-nærselskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapi-rer el.lign. ikke på overdragelsestidspunktet udgør mindst 75pct. af handelsværdien af virksomhedens eller hovedaktio-nærselskabets samlede aktiver.Videncentret for Landbrug og Forsikring & Pension haranført, at sænkningen af procentsatsen er problematisk, fordisænkningen reelt får virkning 15 år tilbage i tiden, jf. betin-gelserne for oprettelse af en ophørspension som beskrevetovenfor. Den, der har indrettet sig i tillid til den hidtidigegrænse og måske blot overskredet den foreslåede pro-centsats marginalt eller for den sags skyld været tæt på 75pct., vil måske i mange år fremadrettet ikke kunne indskydepå ophørspension, fordi en række år, der efter den gældendeprocentsats tæller med i de 10 erhvervsaktive år, nu mednedsættelsen af satsen ikke vil tælle med. I den forbindelsemå det også haves for øje, at beregningsreglen i sig selv eren rullende regel, og at et enkelt år, hvor den nye grænse harværet væsentligt overskredet, reelt vil kunne medføre, at 3år ikke kan medregnes ved opfyldelsen af 10-års-kravet.Det foreslås på denne baggrund at justere reglen, såledesat nedsættelsen af satsen til 50 pct. først får virkning for deregnskabsår, hvor den pågældende har mulighed for at ind-rette sig på den nye, lavere procentsats. Et regnskabsår, dereksempelvis er begyndt den 1. juli 2010, vil den pågældendei sagens natur ikke kunne gøre om, og da et sådant regn-skabsår vil indgå i gennemsnitsberegningen flere år frem-
over, bør den nye, lavere sats først anvendes, når der i gen-nemsnitsberegningen alene indgår regnskabsår, der begyn-der den 1. januar 2012 eller senere, dvs. regnskabsår, hvordet vil være tidsmæssigt muligt at foretage de nødvendigejusteringer af aktivsammensætningen m.v.Med hensyn til kravet om, at handelsværdien af virksom-hedens eller hovedaktionærselskabets udlejningsejendom-me, kontanter, værdipapirer el.lign. ikke på overdragelses-tidspunktet udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af virk-somhedens eller hovedaktionærselskabets samlede aktiver,foreslås det, at den nedsatte sats først får virkning for over-dragelser, der sker den 1. januar 2013 eller senere. Dermedsikres den selvstændige i relation til oprettelsen af en op-hørspension en rimelig frist til at bringe en aktivandel, som itillid til gældende ret måske ligger tæt på 75 pct., ned under50 pct., mens de selvstændige, der har planlagt at oprette enophørspension i 2012, kan anvende de gældende regler.Det bemærkes, at den beskrevne overgangsordning i rela-tion til hovedaktionærers oprettelse af ophørspension, hvor-efter den hidtidige procentsats på 75 pct. i en vis tid fortsatvil have relevans, alene er knyttet netop til oprettelsen af enophørspension. Denne overgangsordning har således hver-ken betydning for successionsmulighederne efter overgangs-ordningen i relation til overdragelse af aktier i levende live,jf. ændringsforslag nr. 24, eller for successionsmulighederneefter overgangsordningen i relation til udlodninger af aktierfra dødsboer, jf. ændringsforslag nr. 25.Til nr. 21Lovforslaget som fremsat foreslås en sats for pengetank-grænsen på 25 pct. ved anvendelsen af den særlige kapitalaf-kastberegning for aktier og anparter efter virksomhedsskat-teloven. Det foreslås, at satsen ændres til 50 pct.Til nr. 23I lovforslaget som fremsat foreslås en sats for pengetank-grænsen på 25 pct. ved anvendelse af reglerne om hævnin-ger fra etableringskonti og iværksætterkonti efter anskaffel-se af aktier og anparter. Det foreslås, at satsen ændres til 50pct.Til nr. 24Der foreslås en overgangsordning, hvorefter skatteydernetil og med den 31. december 2014 kan vælge, om de i for-hold til pengetankreglen ved overdragelse af aktier i levendelive efter aktieavancebeskatningsloven vil vurderes over 3 åreller kun det seneste år. På den måde får virksomhederne ri-melig tid til at forberede sig på de nye vilkår.Økonomiske konsekvenser for det offentligeI provenuberegningerne i lovforslaget som fremsat er derregnet med, at selskaberne i et vist omfang vil tilpasse sig denye regler. Det var her lagt til grund, at denne tilpasning vil-le få virkning allerede fra 2012. Der var herved ikke tagethensyn til, at måleperioden på 3 år indebar, at tilpasningenikke ville kunne nå at slå igennem de første år. Tilsvarendegælder for den 15-årige måleperiode i ophørspensionsregler-ne. Merprovenuet i de første år er hermed undervurderet ilovforslagets provenuvurdering. Med den foreslåede over-
6
gangsordning i ændringsforslaget bortfalder det yderligeremerprovenu. Der bliver herved større overensstemmelsemellem det nye regelsæt og forudsætningerne for provenu-vurderingen. Provenutabet ved ændringsforslagene om over-gangsordninger har derfor primært karakter af bortfald af etikkeindregnet merprovenu.Til nr. 25Der foreslås en overgangsordning, hvorefter skatteydernetil og med den 31. december 2014 kan vælge, om de i for-hold til pengetankreglen ved udlodninger fra boer efterdødsboskatteloven vil vurderes over 3 år eller kun det sene-ste år. På den måde får virksomhederne rimelig tid til at for-berede sig på de nye vilkår.Til nr. 26Det foreslås at indføre mulighed for, at selskaberne kanvælge at anvende den genoprettede formulering af sel-skabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr. 3, tilbage fra det tids-punkt, hvor selskabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr. 3, efterikrafttrædelsesbestemmelsen i § 14, stk. 17, i lov nr. 254 af30. marts 2011 har haft virkning for det pågældende selskab.
Baggrunden for forslaget er, at der kan være selskaber,som kan have en interesse i et virkningstidspunkt tilbage itid, f.eks. for at undgå at skulle foretage midlertidige æn-dringer i systemer for opgørelse af selskabets nettofinansie-ringsudgifter.Til nr. 27-31Ændringsforslagene vil ændre den grænse for finansielleaktiver ved succession (pengetankreglen), der er lagt op til ilovforslaget, fra 25 pct. til 50 pct. Høringssvarene og dehenvendelser og den deputation, der har indgået i udvalgsar-bejdet, viser, at den drastiske sænkning af grænsen fra 75pct. til 25 pct., som regeringen har lagt op til i lovforslaget,vil få nogle meget uheldige konsekvenser for mange vel-drevne danske virksomheder. Dansk Folkeparti ønsker der-for at hæve grænsen i forhold til lovforslaget, så den bliverpå 50 pct.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Jakob Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V)Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF)Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Mike Legarth (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
7
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 30 efter afgivelse af betænkningBilagsnr. Titel34Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 16/12-11 fraAdvokatfirmaet L Cort H35Ændringsforslag, fra skatteministeren36Pressemeddelelse fra skatteministeren: »Regeringen indgår aftalemed Konservative om pengetanksgrænse«371. udkast til tilføjelse til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 30 efter afgivelse af betænkningTitelSpm. om, hvorfor ministeren har oplyst til DR, at det vil give et20 mio. kr. mindre provenu at ændre grænsen for finansielle akti-ver i forbindelse med succession ved overdragelse af aktier til 50pct. i stedet for 25 pct., til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren mener, at hovedparten af de virksomheder,der rammes af pengetankreglen, har finansielle aktiver på mellem50 og 75 pct. m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ændringen af regeringens oprindelige lovfor-slag finansieres, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for, hvad der karakteriserer defamilieejede virksomheder i Danmark, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at redegøre for forskellen på DF's ændringsforslag og deaf regeringen stillede ændringsforslag, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om forskellen på svaret på spm. 44, hvor det varige provenuopgøres til 40 mio. kr. efter tilbageløb, og lovforslaget, hvor detvarige provenu opgøres til 60 mio. kr. efter tilbageløb, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilket merprovenu der ville have været tale om, så-fremt ændringsforslag nr. 9 (i det af ministeren fremsendte bilag35) ikke var stillet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm.nr.44
45
4647
48
49
50