Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
L 182 Bilag 7
Offentligt
1127973_0001.png
1127973_0002.png
1127973_0003.png
1127973_0004.png
Til lovforslag nr.L 182
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 0. maj 2012
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov omelforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om Energinet.dk(Støtte til vindmøller på land, biogas og eksisterende industrielle kraft-varme-værker samt forlængelse af puljen til nye VE-teknologier m.v.)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]1. ÆndringsforslagKlima-, energi- og bygningsministeren har stillet 4 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 2. maj 2012 og var til 1.behandling den 10. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Byg-ningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministerensendte den 18. april 2012 dette udkast til udvalget, jf. KEBalm. delbilag 246. Den 3. maj sendte klima-, energi- ogbygningsministeren de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget.3. Udtalelse fra klima-, energi- og bygningsministerenKlima-, energi- og bygningsministeren har over for ud-valget oplyst følgende om præcisering vedrørende sikring afkvalitetskrav: forslag til naturgasforsyningslovens § 14, stk.1, nr. 2:»Det følger af § 12, stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsy-ning, at et transmissionsselskab skal sikre kvaliteten af dennaturgas, der leveres fra transmissionsnettet. Det følger end-videre af forslaget til ny § 14, stk. 1, nr. 2, i lov om natur-gasforsyning, at et distributionsselskab skal sikre kvalitetenaf den opgraderede biogas, der injiceres i distributionsnetteti dets bevillingsområde.Dette betyder, at transmissionsselskaber kan kræve, at le-verandører, der ønsker at tilføre gas til transmissionsnettet afen kvalitet, som ikke overholder reglerne fastsat i gasregle-mentet og regler for gastransport udarbejdet af Energinet.dk,skal dække de nødvendige omkostninger til sikring af, atden tilførte gas opfylder de fastsatte specifikationer.Distributionsselskaber kan ligeledes kræve, at leverandø-rer, der ønsker at tilføre gas til distributionsnettet, skal op-fylde reglerne fastsat i gasreglementet. I modsætning tiltransmissionsnettet er der ikke fastsat yderligere regler forgas, der ønskes tilført distributionsnettet, men der pågår fortiden et myndighedsarbejde omkring fastsættelse af kvali-tetskrav til den gas, herunder opgraderet biogas, der ønskestilført distributionsnettet. Kvalitetskravene har til formål atsikre, at den tilførte gas ikke påfører distributionsnettet ska-der, herunder korrosion. Leverandøren skal dække de nød-vendige omkostninger til sikring af, at den tilførte gas tildistributionsnettet opfylder de til enhver tid fastsatte specifi-kationer.I bemærkninger til forslaget til ny § 14, stk. 1, nr. 2, i lovom naturgasforsyning henvises til bemærkningerne til § 12,stk. 1, nr. 2. Det fremgår: »Ifølge de oprindelige bemærk-ninger til § 12, stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning, kantransmissionsselskaberne kræve, at leverandører, der leverer
DokumentIdJournalnummer
2
naturgas af anden kvalitet end fastsat i gasreglementet ogregler for gastransport, skal dække de omkostninger til sik-ring af gaskvaliteten, der er forbundet hermed.«Ved den efterfølgende gennemgang af betydningen af §12, stk. 1, nr. 2, og forslaget til § 14, stk. 1, nr. 2, i forholdtil opgraderet biogas, der leveres til enten transmissions- el-ler distributionsnettet, nævnes imidlertid alene gasreglemen-tet.Jeg skal derfor præcisere, at skulle det vise sig ved enkvalitetsmåling, der gennemføres af et transmissions- ellerdistributionsselskab, at den behandlede biogas ikke opfyldergasreglementets krav eller kvalitetskrav indeholdt i reglerfor gastransport udarbejdet af Energinet.dk, eller de nævntekvalitetskrav til gas, der ønskes tilført distributionsnettet,som er under udarbejdelse, vil ejeren af opgraderingsanlæg-get følgelig skulle dække omkostningerne til sikring af gas-kvaliteten i overensstemmelse med de i de nævnte reglerfastsatte specifikationer.«4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed denstillede ændrings-forslag.Etmindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde stillede ændringsforslag.Liberal Alliance er ikke med i energiforliget og kan ikkestemme for lovforslaget, bl.a. fordi produktionen af el bliveralt for dyr sammenlignet med prisen på elbørsen, og fordien ensidig dansk satsning på VE-området (herunder isærvindenergi) ikke giver mening i forhold til ønsket om reduk-tion i de globale emissioner.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfklima-, energi- og bygningsministeren,tiltrådt afudval-get:Til § 11)Nr. 10affattes således:»10.I§ 47, stk. 1, nr. 2,ændres »§§ 44-46« til: »§§ 43 a og44-46.««[Korrektion af konsekvensændring]Til § 32)Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01.I§ 14, stk. 2og3,ændres »stk. 1, nr. 3« til: »stk. 1, nr.4.««[Korrektion af henvisning]Afklima-, energi- og bygningsministeren,tiltrådt af <>:3)I de undernr. 9foreslåede§ 35 d, stk. 6-8,ændres 4steder »§ 35 a« til: »§ 35 c«.[Korrektion af henvisninger]Afklima-, energi- og bygningsministeren,tiltrådt afudval-get:Til § 54)Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:»Stk. 2.Klima-, energi- og bygningsministeren kan efterforelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg fastsætte, atdele af loven får virkning på forskellige tidspunkter, herun-der tidspunkter efter vedtagelsen men forud for ikrafttrædel-sen.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.[Mulighed for virkning før ikrafttræden]BemærkningerTil nr. 1Den gældende § 47 i VE-loven vedrører elektricitet pro-duceret på anlæg, hvor der alene anvendes 1) solenergi, bøl-gekraft eller vandkraft eller 2) andre vedvarende energikil-der bortset fra biogas og biomasse, jf. §§ 44-46. I det frem-satte lovforslag foreslås elektricitet produceret ved biogasog forgasningsgas fremstillet ved biomasse reguleret i § 43 ai stedet for § 44. Det fremsatte lovforslag tilføjer derfor § 43a i § 47, stk. 1, nr. 2, samtidig med, at henvisningen til § 44udgår. Sidstnævnte er en fejl, da § 44 efter det fremsatte for-slag fortsat vil regulere stirlingmotorer og andre særlige el-produktionsanlæg med biomasse som energikilde. De på-gældende anlæg skal fortsat ikke også have støtte efter § 47.Ved ændringsforslaget indsættes henvisningen til § 44 der-for igen.Til nr. 2Der er tale om ændringer i henvisninger som følge af, atlovforslaget indsætter et nyt nr. 2 i § 14, stk. 1. § 14, stk. 1,nr. 2 og 3, bliver herefter § 14, stk. 1, nr. 3 og 4. Som konse-kvens heraf skal henvisningerne til stk. 1, nr. 3, ændres tilstk. 1, nr. 4.Til nr. 3Der er tale om korrektion af henvisninger. § 35 d, stk.6-8, indeholder ved en fejl fire henvisninger til § 35 a, somburde være henvisninger til § 35 c.Til nr. 4Det fremsatte lovforslag indeholder en række bestemmel-ser om støtte til bl.a. vedvarende energi, som kan indeholdeelementer af statsstøtte. Justering af støtten til vindmøller påland, bedre rammebetingelser for biogas m.v., ny støtte til
3
eksisterende industrielle kraft-varme-anlæg og forlængelseaf puljen til nye VE-teknologier til elproduktion medførerændringer i eksisterende støtteordninger og indførelse af nyestøtteordninger til producenter af energi. Bestemmelsernevil derfor først blive sat i kraft, i det omfang og fra det tids-punkt, som følger af Europa-Kommissionens godkendelseefter EU’s statsstøtteregler.Erfaringsmæssigt kan Europa-Kommissionens behand-ling af sådanne sager være meget langvarig. Der kan derforvære behov for, at de ændrede støtteregler kan tillæggesvirkning på et tidligere tidspunkt for at sikre, at de elementeraf den energipolitiske aftale, der gennemføres ved dette lov-forslag, får virkning, så snart det er muligt, dvs. når det nød-vendige administrative system er på plads. Den ændredestøtte kan naturligvis ikke udbetales før lovbestemmelsensikrafttræden, men der kan være behov for at beregne dennefra et tidligere tidspunkt.Det følger af det fremsatte lovforslag, at det justeredepristillæg til elektricitet fra vindmøller på land skal gældefor vindmøller, som er nettilsluttet den 1. januar 2014 ellersenere. Det fremgår endvidere af forslaget, at tilskuddet tilelektricitet til industrielle kraft-varme-værker ydes fra ogmed den 1. januar 2013.Der er ikke fastsat virkningstidspunkter i det fremsattelovforslag for den øvrige støtte. For så vidt angår biogas, erder – bortset fra elektricitet produceret ved biogastale omhelt nye typer støtteordninger, hvor det administrative sy-stem skal være færdigt, førend bestemmelserne vil kunne fåvirkning. Det er eksempelvis nødvendigt at fastsætte prin-cipper for, hvorledes produktionen eller forbruget af biogas-sen skal måles og kontrolleres. Elektricitet produceret vedbiogas, hvor der er tale om justering af en eksisterende støt-teordning, bør derimod kunne få virkning fra den 1. juli
2012, forudsat dette ligger inden for EU-godkendelsen. Pul-jen til nye VE-teknologier bør også kunne forlænges allere-de fra 2012.Ændringsforslaget indebærer, at der gives mulighed for,at visse bestemmelser kan få tilbagevirkende kraft, idet dekan få virkning før ikrafttrædelsen. Der gælder ikke nogenretlig begrænsning i lovgivers frihed til i den enkelte lov attræffe bestemmelse om tilbagevirkende kraft. Ud fra en rets-sikkerhedsmæssig betragtning kan tilbagevirkende kraft gi-ve anledning til principielle betænkeligheder, hvor der er ta-le om, at bestemmelserne har bebyrdende karakter. Det skyl-des, at borgerne bør kunne have mulighed for at kunne ind-rette sig på retsregler, som har betydning for borgeren.For at begrænse betænkelighederne ved eventuel tilbage-virkende kraft, er der i den foreslåede virkningsbestemmelseindsat to betingelser. For det første kan bestemmelserneførst tillægges virkning på et tidspunkt, der ligger efter lov-forslagets vedtagelse. Herved sikres, at borgerne har mulig-hed for at gøre sig bekendt med indholdet af en af Folketin-get vedtaget lov, hvis ikrafttræden alene afventer statsstøtte-proceduren i EU. For det andet kan et virkningstidspunkt førikrafttrædelsestidspunktet kun fastsættes efter forlæggelsefor Klima-, Energi- og Bygningsudvalget.Disse betingelser ændrer ikke ved, at visse af de foreslåe-de bestemmelser finansieres af el- og naturgasforbrugerne,og dermed kan være bebyrdende over for borgere og virk-somheder, der anvender el og naturgas. I betragtning af denbegrænsede økonomiske virkning for den enkelte forbruger,som dette indebærer, findes det forsvarligt at give adgangtil, at der under iagttagelse af de nævnte to betingelser givesmulighed for at bestemmelser i lovforslaget kan tillæggesvirkning inden ikrafttrædelsen.
Henrik Sass Larsen (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S)Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)fmd.Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)nfmd.Henrik Høegh (V)Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF)Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 182Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra klima-, energi- og bygningsministe-ren2Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Udtalelse til betænkning fra klima-, energi- og bygningsministeren4Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren51. udkast til betænkning6Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren