Udenrigsudvalget 2011-12
L 155
Offentligt
1115773_0001.png
1115773_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Besvarelse af Udenrigsudvalgets spørgsmålnr. 3 af 26.april 2012 tiludenrigsministeren(spørgsmål stillet efter ønske fra Jakob El-lemann-Jensen (V).

Udenrigsudvalgets spørgsmål nr. 3:

”Er Ministeren villig til at opgive Udenrigsministeriets og Forsvarsministeriets observatørstatusi bestyrelsen for Dansk Institut for Internationale Studier for at sikre og tydeliggøre instituttetsuafhængighed?”.

Udenrigsministerens svar:

Baggrunden for, at Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet skal have observatører i bestyrel-sen for Dansk Institut for Internationale Studier, er, at det ikke med lovforslaget er hensigten atskabe en ny sektorforskningsinstitution på linje med de allerede eksisterende, men netop atskabe en uafhængig tænketank, der er tæt på og kan give umiddelbare input til udviklingen afdansk udenrigs-, sikkerheds- og udviklingspolitik. Hensigten er derved netop at sikre bidragmed faglig dybde og uafhængige synspunkter til politikere, embedsmænd og offentligheden påaktuelle udenrigspolitiske sager, og netop observatørerne vil være centralt placerede til at sikredenne forbindelse mellem analytikere og forskere på den ene side og beslutningstagere og ud-øvere på den anden. Observatørerne kan i høj grad være med til at styrke betydningen af insti-tuttets aktiviteter for politikudviklingen, fx i drøftelsen af forskningsprogrammet, gennem gen-sidig informations- og erfaringsudveksling om Danmarks udenrigs-, sikkerheds- og udviklings-politik, ved at fremme dialogen mellem politikere, embedsmænd og forskere og ved at fremmebrugen af instituttets arbejde i ministerierne. En observatør fra Udenrigsministeriet kan derud-over bidrage til at henlede bestyrelsens fokus på betydningen af god tilskudsforvaltning og påopfølgning på Rigsrevisionens henstillinger, uden at ministeriet derved udøver en egentlig øko-nomisk kontrol med instituttet. For så vidt angår spørgsmål om tavshedspligt og behovet for etfortroligt ledelsesrum vil observatørerne i forhold til offentligheden være omfattet af sammebestemmelser som bestyrelsesmedlemmerne.Jeg betragter ikke en model uden observatører fra Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet ibestyrelsen som en attraktiv løsning. Fraværet af sådanne observatører kan ikke undgå at skabestørre afstand mellem instituttets arbejde og politikudviklingen og derved modvirke formåletmed at sikre uafhængige input fra forskning og analyse til støtte for arbejdet med aktuelle pro-
blemstillinger inden for udenrigs, sikkerheds- og udviklingspolitikken. Udenrigsministeriet vilogså få betydeligt vanskeligere ved at leve op til sin tilsynsforpligtelse med instituttet, ligesommellemløsninger i form af et udvalg eller et repræsentantskab minder meget om den nuværendedobbeltkonstruktion mellem DCISM-bestyrelsen og de to institutbestyrelser, som er unødigtkomplicerende og som nu søges bortskaffet.Jeg lægger derfor op til, at observatørernefastholdes. Hvis det ønskes, er jeg indstillet på at der ioverensstemmelse med Håndbog i Folketingsarbejdet 2011, pkt.2.5.4, optages et bidrag til denbetænkning, som udenrigsudvalget afgiver over forslaget, der præcisererobservatørernes rolle iforhold til indholdet i lovforslag L155, alm. bemærkninger, pkt. 3.2, 3. afsnit, således:”Der skal ikke fremover være repræsentanter udpeget af henholdsvis stats-, udenrigs- og forsvarsministereni instituttets bestyrelse. Formålet er at styrke den faglige uafhængighed af instituttet i forhold til al forsk-ning, analyse og informationsvirksomhed, herunder særligt i forhold til redegørelser og udredninger, somudarbejdes efter anmodning fra Folketinget eller regeringen. Det foreslås samtidig, at udenrigsministerenudpeger en observatør fra Udenrigsministeriet og forsvarsministeren en observatør fra Forsvarsministeriettil at deltage i bestyrelsesmøderne med taleret, men uden stemmeret. Formålet er at styrke betydningen afinstituttets aktiviteter for udviklingen af dansk udenrigs-, sikkerheds- og udviklingspolitik, fx i drøftelsenaf forskningsprogrammet, gennem gensidig informations- og erfaringsudveksling om Danmarks udenrigs-,sikkerheds- og udviklingspolitik, ved at fremme dialogen mellem politikere, embedsmænd og forskere ogved at fremme brugen af instituttets arbejde i ministerierne. Observatørerne bidrager således til drøftelsenaf instituttets faglige mål og strategier og til at skabe forbindelse til den praktiske udmøntning af den bre-de udenrigspolitik, men det er alene bestyrelsens ni medlemmer, der fastlægger disse. En observatør fraUdenrigsministeriet kan derudover bidrage til at henlede bestyrelsens fokus på betydningen af god til-skudsforvaltning og opfølgning på Rigsrevisionens henstillinger, uden at ministeriet derved udøver en egent-lig økonomisk kontrol med instituttet. Det bemærkes, at forslag til ny lov om internationalt udviklings-samarbejde ventes forelagt Folketinget, hvorefter den nuværende Styrelse for Internationalt Udviklings-samarbejde afløses af et nyt råd. Et sådant nyt råd vil i givet fald overtage udpegelsen af medlemmer tilDansk Institut for Internationale Studiers bestyrelse fra nævnte styrelse.”
2