Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 150 , L 150 A , L 150 B
Offentligt
1116232_0001.png
1116232_0002.png
1116232_0003.png
Udlændingeafdelingen
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. maj 2012UdlændingelovkontoretHelene Bendtsen2012-960-0003414350
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende lovforslag nr. L150 om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om familie-sammenføring med børn), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- ogIntegrationspolitik har stillet til justitsministeren den 24. april 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Merete Milo
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-

tionspolitik vedrørende lovforslag nr. L 150 om ændring af udlændin-

geloven (Ændring af reglerne om familiesammenføring med børn):

”Som en konsekvens af lovforslaget får kommunalbestyrelserpligt til at orientere forældre, som er under mistanke for at sen-de deres barn på genopdragelse, om at barnet eller den ungekan miste sin opholdstilladelse ved længere ophold i udlandet.Hvordan vil ministeren sikre, at de foreslåede præventive sam-taler med forældrene får den ønskede effekt i de tilfælde, hvorbørnene har haft størstedelen af deres opvækst i Danmark, harderes netværk i Danmark, og hvor forældrene er bevidste om,at børnene har gode muligheder for at få opholdstilladelse igenefter endt genopdragelsesophold i udlandet?”

Svar:

Som det fremgår af afsnit 6.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-get, har forslaget til formål at sikre, at ikke blot de sociale konsekvenserfor det enkelte barn og familien i øvrigt af en genopdragelsesrejse, menogså de opholdsretlige konsekvenser for det enkelte barn, understregesover for forældrene.Formålet med forslaget er således af hensyn til det enkelte barn at sikre, atforældrene bliver opmærksomme på, at barnets opholdstilladelse kan bort-falde, og at forældrene på den baggrund – og under hensyn til de socialekonsekvenser for barn og familie – tilskyndes til at undlade at sende deresbarn på genopdragelsesrejse. Har forældrene allerede sendt barnet af sted,sikres det, at forældrene er opmærksomme på, at barnets opholdstilladelsekan bortfalde.Efter udlændingelovens § 9, stk. 18, kan der kun gives en ny opholdstilla-delse til et barn, hvis tidligere opholdstilladelse som familiesammenført erbortfaldet på grund af udlandsophold, hvis hensynet til barnets tarv talerfor det. Med den forslåede ændring af bestemmelsen understreges det, athensynet til det enkelte barns tarv er i centrum for vurderingen. Således fo-reslås det – i overensstemmelse med Den Europæiske Menneskerettig-hedsdomstols afgørelse af 14. juni 2011 i den såkaldte Osman-sag (appl.no. 38058/09) – at en opvækst i Danmark i de formative år skal tillæggesøget vægt, og at der skal lægges større vægt på barnets hidtidige og aktuel-le netværk her i landet.
2
Som det bl.a. fremgår af afsnit 5.2 i de almindelige bemærkninger til lov-forslaget, skal der ved vurderingen af, om barnets tarv taler for at give enny opholdstilladelse, som hidtil foretages en afvejning af længden og ka-rakteren af barnets ophold i Danmark set i forhold til barnets ophold ihjemlandet. Som det ligeledes fremgår, træffes afgørelser om opholdstilla-delse på baggrund af en konkret og individuel vurdering af alle foreliggen-de oplysninger i sagen. Det vil således ikke være muligt for forældre påforhånd at vide, om barnet vil blive meddelt en ny opholdstilladelse.
3