Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 150 Bilag 6, L 150 A Bilag 6, L 150 B Bilag 6
Offentligt
1126383_0001.png
1126383_0002.png
1126383_0003.png
1126383_0004.png
1126383_0005.png
Til lovforslag nr.L 150
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 22. maj 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven(Ændring af reglerne om familiesammenføring med børn)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. ÆndringsforslagJustitsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 11. april 2012 og var til 1.behandling den 17. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge-og Integrationspolitik.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 2. marts 2012dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 90. Den12. april 2012 sendte justitsministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget. Efterfølgende sendte ju-stitsministeren den 25. april 2012 høringssvar fra Dansk So-cialrådgiverforening.SpørgsmålUdvalget har stillet 22 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF, EL og LA) indstiller lov-forslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforslagetog glæder sig over de klare forbedringer, der nu sker i for-hold til reglerne om familiesammenføring med børn. De be-tyder, at flere børn får mulighed for at leve sammen med de-res forældre i Danmark.Principielt havde EL gerne set reglerne grundlæggendeændret, så Danmark holder helt op med at straffe børn, nårforældrene vælger at sende dem på såkaldte genopdragelses-rejser. Enhedslisten har den opfattelse, at et menneske erbarn til sin 18-års-fødselsdag. Det gælder i de fleste af livetsandre forhold og bør også gælde i udlændingeloven. Derforbør alle børn under 18 år efter Enhedslistens opfattelse havemulighed for at bo sammen med deres forældre i Danmark,hvis forældrene eller en af forældrene bor her i landet.Grundlæggende er EL imod tanken om, at muligheden foren vellykket integration skal vurderes som forudsætning forfamiliesammenføring, men glæder sig over, at denne regelikke længere gælder små børn.Etmindretali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovfor-slaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for de stillede ændringsforslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget noterer sig, atlovforslaget samlet set svækker indsatsen mod genopdragel-sesrejser, primært fordi regeringen med lovforslaget fjernernogle af de konsekvenser, der i dag er forbundet med at sen-de sit barn på genopdragelsesrejse, og som er helt centralefor den præventive indsats. En sådan svækkelse af de eksi-sterende regler er DF naturligvis imod, og DF vil, såfremtmuligheden opstår, arbejde for, at den nuværende lovgiv-ning i hovedtræk bliver genindført.Genopdragelsesrejser er set med DF’s øjne yderst skade-lige, ikke bare for det enkelte barn, men i høj grad også forintegrationen. Et forældrepars beslutning om at sende deresbarn på genopdragelsesrejse træffes ofte, fordi barnet – setmed forældrenes øjne – er blevet »for dansk«, det vil sige, atbarnet opfører sig dansk og antager de normer, som er typi-ske for danske børn. Denne opførsel hos barnet er efter DF’smening ikke udtryk for et problem. Tværtimod er det udtrykfor, at integrationen går i den rigtige retning.For DF er det utrolig vigtigt, at vi som samfund sender etklart signal til de forældre, der sender deres børn på genop-dragelsesrejse, om, at denne samfundsskadelige adfærd ikkeaccepteres. Det gør vi kun ved at opstille klare konsekvenser
AX014105
2
for forældrene. DF har derfor med beslutningsforslaget B 18foreslået, at forældrene, når de sender deres børn væk fraDanmark i længere tid, mødes med endnu hårdere sanktio-ner end i dag, nemlig at forældrenes opholdstilladelse ind-drages sammen med barnets opholdstilladelse efter 3 måne-ders ophold i udlandet med negativ indflydelse på skolegangog integration. Desværre var der ikke opbakning til DF’s be-slutningsforslag. Og desværre bevæger vi os nu i en forkertretning, fordi konsekvenserne af en genopdragelsesrejsemed dette lovforslag bliver betydelig mindre. Realiteten erjo, at forældre til velintegrerede børn med sindsro kan sendederes børn på genopdragelsesrejse, fordi netop velintegrere-de børn med et godt netværk i Danmark får lettere ved at fåderes opholdstilladelse igen. Vi fejler dermed i forhold til atbeskytte de velintegrerede børn.DF har naturligvis stor forståelse og sympati for, at mansom forældre gerne vil være sammen med sine børn. Derforskal lovgivningen også give mulighed for, at man som uden-landsk forælder kan hente sit barn til Danmark. Men det erfor DF uforståeligt, at en udlænding, der f.eks. kommer tilDanmark for at blive gift med en herboende indvandrer elleren herboende dansker, venter adskillige år med at hente sitbarn fra et tidligere ægteskab hertil. Vi ved erfaringsmæs-sigt, at jo længere tid, man venter med at hente et barn tilDanmark fra en anden kultur, der adskiller sig meget fra dendanske, des sværere bliver det at integrere dette barn i detdanske samfund. Derfor bør vi som samfund understregeover for forældrene, at de har et ansvar for, hvorvidt deresbørns integration i Danmark skal lykkes. Men det klare ogtydelige forældreansvar, som er en del af den eksisterendelovgivning, udhules desværre med dette lovforslag, for-di lovforslaget bl.a. indebærer, at børn op til det fyldte 8. årikke skal integrationsvurderes, uanset om den herboendeforælder først søger barnet familiesammenført, senere end 2år efter at det har været muligt. Selv børn med indvandrer-baggrund, som er født og opvokset i Danmark, kan havesvært ved at tilpasse sig det danske samfund. Bl.a. derfor erdet vigtigt, at børn, der skal til Danmark, og som skal levederes liv her, kommer hertil så hurtigt som muligt i stedetfor at vente i flere år i hjemlandet, for denne ventetid kan isidste ende skade barnet og integrationen i Danmark. DF un-derstreger, at det i sidste ende er forældrenes ansvar at be-nytte sig af de muligheder, som lovgivningen giver.DF er dog enig i, at en herboende forælder, der på grundaf forhold, som forælderen ikke selv er herre over, f.eks. entvist om forældremyndigheden, og som ikke har kunnet søgesit barn familiesammenført inden for 2-års-fristen, ikke skal
være afskåret fra at få barnet til Danmark. Pointen er, at for-ældrene i sådanne tilfælde kan være uden skyld i, at familie-sammenføringen er blevet forsinket. De voksne har såledeslevet op til deres ansvar i forhold til barnet.En vedtagelse af lovforslaget vil ifølge DF skade integra-tionen og sende det signal, at forældre i årevis kan lade de-res børn blive præget af værdier i hjemlandet, som er til ska-de for barnet, eller som vil vanskeliggøre, at barnet bliverordentlig tilpasset det danske samfund.4. Ændringsforslag og bemærkningerÆndringsforslagAfjustitsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Iindledningenændres »nr. 833 af 6. juli 2011« til »nr.418 af 12. maj 2012«.[Konsekvensændring]2)Inr. 1ændres i den indledende tekst »§ 9, stk. 17« til:»§ 9, stk. 16«, og det foreslåede stykke betegnes stk. 16.[Konsekvensændring]3)Inr. 2ændres i den indledende tekst »§ 9, stk. 18« til:»§ 9, stk. 17«.[Konsekvensændring]4)I det undernr. 4foreslåede§ 17, stk. 3, 2. pkt.,ændresto steder »§ 9, stk. 18« til: »§ 9, stk. 17«.[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1-4Der er tale om konsekvensændringer som følge af forslagtil lov om ændring af udlændingeloven og forskellige andrelove, som blev vedtaget af Folketinget ved 3. behandlingden 8. maj 2012.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Trine Bramsen (S)fmd.Jacob Bjerregaard (S) Karen J. Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S)Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Hans Vestager (RV)Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V)Peter Juel Jensen (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF)Peter Skaarup (DF)nfmd.Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mike Legarth (KF)
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 150Bilagsnr.12345TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar fra Dansk Socialrådgiverforening, fra justitsministerenÆndringsforslag, fra justitsministerenUdkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 150Spm.nr.1TitelSpm. om behovet for, at børnene høres, når der skal tages stilling tilspørgsmålet om familiesammenføring, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommunernes pligt til at oplyse forældre om reglerne ombortfald af opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, at et barn under 18 år ikke kan forventes at kunne overskuekonsekvenserne af et længere frivilligt ophold i forældrenes oprindel-sesland, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren er enig i, at det er barnets netværk indenafrejsen fra Danmark, der er relevant, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om vægtningen mellem det »hidtidige« og det »aktuelle« i for-hold til barnets netværk her i landet, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministerens holdning til forslaget om, at der legalt fastsættesen kort ekspeditionstid på ikke over 4 uger i sager om familiesammen-føring af børn, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens holdning til forslaget om, at den herboende for-ælders oplysninger om den anden forælders forhold skal lægges tilgrund, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at børnene inddrages og høresi præventive samtaler, hvis der er mistanke om en forestående såkaldtgenopdragelsesrejse, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren bedømmer bekymringen for, at et barnrisikerer at havne uden omsorgspersoner, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om Danmark vil tiltræde den individuelle klageadgang til FN’sBørnekomité, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at det bør fremgå af lovteksten, at børn af flygtninge ikke eromfattet af 15-års-kravet, til justitsministeren, og ministerens svar her-Spm., om børn af flygtninge automatisk vil være undtaget fra 15-års-kravet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
1011
12
5
13
14
15
16
1718
19
20
21
22
Spm., om børn, der opholder sig her i landet ved indgivelsen af en an-søgning om familiesammenføring, vil få processuelt ophold, til justits-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det kommer til at fremgå eksplicit af lovgivningen, at hen-synet til en vellykket integration aldrig kan veje tungere end barnetstarv, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de foreslåede præventivesamtaler med forældrene får den ønskede effekt, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig i, at genopdragelsesrejser er sandsynlige ifamilier, hvor børnene er godt integreret i Danmark, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om indholdet af de præventive samtaler, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig i, at jo længere tid man venter med athente et barn til Danmark, des sværere bliver det også at integrere det-te barn, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om et notat, der beskriver, hvorledes de sent ankomne udenland-ske børn skal blive godt integreret, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om et notat, der beskriver, hvor mange børn (under 15 år) derrent faktisk er blevet familiesammenført til Danmark under »VOK«,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at der ikke sker ændringer i forhold til muligheden for atgenerhverve et barns opholdstilladelse, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren begrunder lovændringen med en henvis-ning til dommen i Osmansagen, til justitsministeren, og ministerenssvar herpå