Miljøudvalget 2011-12
L 149 Bilag 4
Offentligt
DANVADansk Vand- ogSpildevandsforening
DANVA notat
Emne:Modtagere:Udarbejdet af:Dato:
Opfølgning på DANVA foretræde for miljøudvalget d. 26. april 2012MiljøudvalgetCEL27. april 2012
Opfølgning på DANVA foretræde for miljøudvalget d. 26. april 2012Som efterspurgt følger hermed et kort opsummering af de problemstillinger, som DANVA ikke menerer afkla-rede ved Ministerens svar af 25. april 2012.Behov for udtrykkelig og klar stillingtagen til finansiering af såvel driftsomkostninger som investe-ringsomkostninger forbundet med miljø- og servicemål.Hermed stiller vi ikke spørgsmål ved fordelingen mellem det takstfinansierede og det skattefinansierede om-råde, der som ministeren angiver, allerede er forudsat behandlet i den kommende bekendtgørelse om miljø-og servicemål. Det vi påpeger, erfølgende to forhold:1. Behov for udtrykkelig sikring af, at alle miljø- og servicemål udløser et tillæg til prisloftet. Erfaringernemed de hidtidige uklare regler og klagesagerne ved Konkurrenceankenævnet er, at aktiviteter, somvi anså som sikre miljø- og servicemål, ikke blev anekendte som sådanne i prisloftsmæssig sam-menhæng, og dermed ikke udløste tillæg, som sikrer deres udførelse. Hvis ikke aktiviteterne giver ettillæg er der ikke sikret rum til deres udførelse under prisloftsreguleringen. Derfor er der behov formed lovforslaget udtrykkeligt at sikre, at de aktiviteter, som man ønsker selskaberne varetager sommiljø- og servicemål, herunder klimaindsats og evt. innovation, udløser et tillæg i prisloftet.2. Vi efterlyser en udtrykkelig beskrivelse af behandlingen af de investeringer (anlægsomkostninger)der er forbundet med miljø- og servicemål, da vores erfaring som nævnt er, at der er behov for klareog udtrykkelige regler. Lovforslaget må ikke kunne misforstås derhen, at kun driftsomkostningerne tilde pågældende miljø- og servicemål udløser tillæg. De investeringer/anlægsomkostninger der erforbundet med investeringerne skal også udløse tillæg, hvis målenes opfyldelse skal sikres.Lovforslaget skal således både sikre,at selve aktiviteterne anerkendes som miljø – eller servicemålog der-med tillægsudløsende, samt at såvel driftsomkostningerne som investeringsomkostninger forbundet med ak-tiviteterne indregnes i prisloftet.Behov for eksempler på klimamål.Da det ligeledes er vores erfaring ift. Vandsektorlovens, at lovbemærkningerne og især eksemplifikationsli-ster fortolkes indskrænkende. Derfor mener vi fortsat, at det er nødvendigt at tilføje eksempler på klimaaktivi-teter i selve lovbemærkningerne. Vi har tilladt os at vedlægge en liste med eksempler over klimaaktivitetermed karakter af servicemål.
Side 1 af 2
VandhusetGodthåbsvej 838660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056[email protected]www.danva.dk
Mulighed for forhåndsgodkendelse af miljø- og servicemål.Ministerens er betænkelig ved konsekvenserne af vores forslag herom i forhold til Forsyningssekretariatetsuafhængighed og risikoen for dobbeltadministration. Betænkeligheden synes imidlertid at bygge på en mis-forståelse af vores forslag, hvorfor vi føler anledning til at præcisere dette. Det vi foreslår er,at der i de tilfæl-de, hvor der opstår tvivl om en aktivitet ( som ikke fremgår af eksemplifikationslisterne ) er et acceptabelt mil-jø- eller servicemål, så kan der indhentes godkendelse af målet hos Naturstyrelsen. Dette er ikke i strid medForsyningssekretariatets uafhængighed, idetForsyningssekretariatet netop ikke skal vurdere rimelighe-den i fastsatte miljø- og servicemål. Ligesom det ikke betyder dobbeltadministration,da ordningen erbegrænset til forudgående forespørgsel, hvor forholdet ikke er afklaret fx via eksisterende praksis. Praksiskunne samtidig tydeliggøres med lister over godkendte mål.Indhentning af efterslæbFordi det hidtil har været uklart hvilke krav der er stillet til miljø- og servicemål, er det blevet tilfældigt, omselskaberne har fået tillæg for de miljø- og servicemål, de har afholdt udgifter til i de første prisloftsår. Somstatus er pt. vil selskaberne aldrig få de omkostninger ind, de har afholdt - hvis de har været så uheldige atblive ramt af uklarheden. At de kan få de fremadrettedeomkostninger dækket retter således ikke op herpå.Derfor foreslår vi en fremadrettet regel, som en overgangsordning mellem de gamle om de nye regler, somvedrører de anerkendelsesværdige miljø – og servicemål selskaberne har haft -og giver dem som et fremad-rettet tillæg for disse.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVABilag: Eksempelliste over klimamål
Side 2 af 2