Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 135 Bilag 8, L 135 A Bilag 8, L 135 B Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.L 135
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 7. juni 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel(Forenkling af tilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring afVejtransportrådets sammensætning og opgaver, mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Venstresmedlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 omdeling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalgethar stillet ændringsforslag nr. 2 og 3. Transportministerenhar stillet ændringsforslag nr. 4.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.behandling den 11. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og den 11. april 2012 sendte transportmini-steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-get.DeputationerFølgende har mundtligt over for udvalget redegjort forderes holdning til lovforslaget:Brancheorganisation for den danske vejgodstransport(ITD)SpørgsmålUdvalget har stillet 30 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (S, RV, SF og KF) vil stemme forændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindre-tallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag tilvedta-gelsemed de af transportministeren stillede ændringsfor-slag. Mindretallet vil stemme imod de af EL stillede æn-dringsforslag.Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalgetlægger vægt på, at transportministeren i svaret på spørgsmål33, som er optrykt som et bilag til betænkningen, har givettilsagn om at gennemføre en evaluering af det foreslåedeoverenskomstnævn senest 2 år efter lovens ikrafttræden og iden forbindelse at ville inddrage de høringsberettigede inte-resseorganisationer, samt at evalueringen fremsendes til Fol-ketingets Transportudvalg bilagt de nævnte organisationersbemærkninger.Et andetmindretali udvalget (V og LA) vil stemme forændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindre-tallet indstiller det under A nævnte lovforslag tilvedtagelsemed de af transportministeren stillede ændringsforslag. Min-dretallet vil stemme imod de under lovforslag A af EL stille-de ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under Bnævnte lovforslag tilforkastelseved 3. behandling.Venstres medlemmer af udvalget hilser det velkommen,at transportministeren har imødekommet forslaget om, at derinden udgangen af 2012 gennemføres et udvalgsarbejde medhenblik på en analyse af årsagerne til den stærkt faldendeproduktivitet i det danske vejtransporterhverv med deraf føl-gende udflagning af danske lastbiler og chaufførjob. Ven-stres medlemmer af udvalget finder det relevant, at denneopgave placeres i det nye Vejtransportråd med inddragelseaf alle relevante parter. Målet er, at der inden udgangen af2012 foreligger et detaljeret katalog med konkrete anbefa-linger til, hvordan vi med snarlige initiativer på EU-niveauog nationalt (lovgivningsmæssigt og i transportbranchen)kan vende den negative udvikling i dansk produktivitet ogkonkurrenceevne med udgangspunkt i EU’s indre markedog de fælles EU-regler på transportområdet. Venstres med-lemmer af udvalget kan ikke støtte den foreslåede oprettelse
AX014231
2
af et overenskomstnævn, der ses at være på kant med detumistelige danske princip om foreningsfrihed.Et tredjemindretali udvalget (DF) vil stemme for æn-dringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindretalletindstiller det under A nævnte lovforslag tilvedtagelsemedde stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det underB nævnte lovforslag tilforkastelseved 3. behandling.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bakker op om,at alle skal have overenskomstmæssig løn. Der er traditionfor, at det er et mellemværende mellem arbejdsgiver og ar-bejdstager. Med oprettelse af et overenskomstnævn bryderregeringen med denne tradition og tvinger indirekte virk-somheder til at tegne overenskomst med en fagforening. Dadet kun er virksomheder uden overenskomst, der kan afkræ-ves dokumentation om løn- og ansættelsesvilkår, vil detteuden tvivl presse mange virksomheder til at tegne en over-enskomst.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter op omforeningsfrihed og den danske model og kan derfor ikkestøtte lovforslagets del om et overenskomstnævn.Et fjerdemindretali udvalget (EL) vil stemme for æn-dringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindretalletindstiller de under A og B nævnte lovforslag tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget ønsker med æn-dringsforslagene at stramme op på bestemmelsen vedrøren-de tilbageholdelse af motorkøretøjet, så dette kommer til atgælde både motorkøretøj og sættevogn. Dermed sikres, atdet ikke blot er vognmanden (og chaufføren), der rammes,men også de speditører (evt. godsafsendere), som bestillervognmanden til den pågældende transport. I mange tilfældeer det speditørerne (på vegne af godsafsendere), som foreta-ger planlægningen af lastbiltransporterne og derfor medvir-ker aktivt til ulovlighederne. En skærpelse af § 16, stk. 1, tilat omfatte vogntoget vil betyde, at godsafsenderne vil sikresig over for speditørerne, som vil sikre sig over for vogn-mændene, i forhold til at der ikke sker overtrædelse af loven– herunder ulovlig cabotagekørsel. Forsinkelsen og omkost-ningerne ved at skulle sende et helt nyt vogntog og læsse omog ikke kun en trækker, der hurtigt kan skaffes til veje ogspændes for, vil være så betydelige, at interessen for at bry-de loven vil mindskes betydeligt. Politiet vil med dette æn-dringsforslag få et meget virksomt redskab til bekæmpelseaf ulovligheder begået i henhold til godsloven, som sammenmed en forøget kontrolindsats på landevejene og et øgetsamarbejde med SKAT og Trafikstyrelsen vil være et alvor-ligt slag mod de mange udenlandske og indenlandske vogn-mænd og chauffører, der dagligt overtræder godsloven oghar kastet vognmandsbranchen og chaufførerhvervet ind i ennedadgående spiral, hvad angår løn- og arbejdsforhold forchaufførerne.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(V), tiltrådt af etflertal(det øvrige udvalg):aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lovom buskørsel (Forenkling af tilladelseskravet til gods- ogbuskørsel, kontrol med løn- og arbejdsvilkår for chauffører,ændring af Vejtransportrådets sammensætning og opgaver,mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjer m.v.)« om-fattende § 1, nr. 1-7 og 9-19, § 2, nr. 1-10, 12 og 13, og § 3.B.»Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lovom buskørsel (Overenskomstnævn)« omfattende § 1, nr. 8, §2, nr. 11, og § 3, stk. 1.[Forslag om deling af lovforslaget]Af etmindretal(EL), tiltrådt af etmindretal(DF):bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 12)I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 16ændres istk. 1»et motorkøretøj« til: »et motorkøretøj med eventueltilhørende sættevogn«.[Der foreslås tilbageholdelse af både motorkøretøj og even-tuel tilhørende sættevogn]3)I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 16indsæt-tes istk. 2efter 2. pkt.:»Der sker ikke tilbageholdelse af selve fragtindholdet, somkan omlæsses til anden transport.«[Det foreslås, at sættevognens indhold kan omlastes til an-den transport]Aftransportministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 34)Stk. 1udgår, og i stedet indsættes:»Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2012, jf. dog stk.2.Stk. 2.§ 16 i lov om godskørsel som affattet ved dennelovs § 1, nr. 15, og § 17 a i lov om buskørsel som indsat veddenne lovs § 2, nr. 7, træder i kraft dagen efter bekendtgø-relsen i Lovtidende.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt for dele af lovforslaget]
3
BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget ønsker Venstre at udskille spørgs-målet om etablering af et overenskomstnævn til et selvstæn-digt lovforslag. Det giver Venstre mulighed for at stemmefor den resterende del af det hidtidige lovforslag vedrørendeforenkling af tilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrolmed løn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring af Vej-transportrådets sammensætning og opgaver, mulighed fortilbageholdelse af motorkøretøjer m.v., mens Venstre vilstemme imod lovforslaget om nedsættelse af et overens-komstnævn.Til nr. 2 og 3Med ændringsforslagene ønsker Enhedslisten at gøre detmuligt at tilbageholde både motorkøretøj og eventuel tilhø-rende sættevogn. Der kan dog foretages omlæsning af godsfra en tilbageholdt sættevogn til anden transport.
Til nr. 4Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i § 3, således at § 16i lov om godskørsel og § 17 a i lov om buskørsel om politi-ets mulighed for at tilbageholde motorkøretøjer træder ikraft allerede dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Ændringsforslaget fremsættes på baggrund af et ønske fraRigspolitiet, som anmoder om, at ikrafttræden for de nævntebestemmelser fremrykkes.Ønsket er fremsat, som følge af at der i forbindelse medforhandlingerne om finansloven for 2012 er afsat 10 mio. kr.årligt i 2012 og 2013 med henblik på at styrke politiets kon-trol med cabotagekørsel. I forbindelse hermed iværksættesøgede kontrolindsatser på cabotageområdet, og der uddan-nes personale i betydeligt omfang.Det er hensigten, at Rigspolitiet fra den 1. juni 2012 kanudøve en effektiv kontrol på cabotageområdet, hvilket erbaggrunden for ændringsforslaget.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 135Bilagsnr.1234567TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra transportministeren2. udkast til betænkning3. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 135Spm.nr.1TitelSpm., om forslaget om det nye overenskomstnævn i godskørselslovener lovligt i henhold til Menneskerettighedskonventionens artikel 6, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse om lovligheden af den hidtidige prak-sis, hvorefter Trafikstyrelsen efter anmeldelse fra f.eks. transportorga-nisationer anmoder ikke organiserede vognmænd om at indsende ma-teriale om løn- og ansættelsesforhold, som efterfølgende fremsendestil arbejdsmarkedets parter til udtalelse, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren finder, det er rimeligt, at forslaget om tilbagehol-delse af køretøjer medfører, at tilbageholdelse også kan ske ved baga-telagtige overtrædelser, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren finder, at det er lighed for loven, når det foreslås,at transportvirksomheder, der ikke er medlem af en arbejdsgiverorga-nisation, tvinges til at indsende løn- og ansættelsespapirer til organisa-tioner, som virksomheden ikke er medlem af, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm., om bestemmelsen i godskørselslovens nuværende § 6 a er ioverensstemmelse med EU-lovgivningens bestemmelser om udstatio-nering og om arbejdskraftens frie bevægelighed, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at det foreslåede overenskomstnævn er ioverensstemmelse med princippet om lighed for loven, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at aftaler, der er indgået mel-lem danske overenskomstparter, altid er i overensstemmelse medEU’s regler om social sikring for mobile arbejdstagere og i overens-stemmelse med national lovgivning i andre EU-lande, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, det er rimeligt, at det offentlige skal dæk-ke omkostningerne på kr. 400.000 kr. årligt til driften af det foreslåedeoverenskomstnævn, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
5
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Spm., om forslaget om tvangsbøder i henhold til lovforslagets § 17 ber en uforholdsmæssig sanktion, og at en tvangsbøde altid skal kunnepåklages, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for, hvorledes lovforslaget i henholdtil bemærkningerne ikke har betydning for EU-retten m.v., til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm., om den nuværende § 6, stk. 4, om overholdelse af kollektiveoverenskomster er i overensstemmelse med gældende EU-lovgivning,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om dette lovforslag kan få den uheldige effekt, at udviklingenmed udflagning af danske vognmandsvirksomheder forstærkes, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om produktiviteten og konkurrenceevnen i det danske vejtrans-porterhverv bliver styrket med dette lovforslag, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til, at der i foråret 2012 nedsæt-tes et hastigt arbejdende udvalg bestående af arbejdsgivere og arbejds-tagere, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til styrkelse af vejkontrollenmed lastvogne med henblik på at bekæmpe konkurrenceforvridendesnyd med gældende regler, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren vil yde teknisk bistand til udformning af et æn-dringsforslag, som opdeler lovforslaget i to lovforslag, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om muligheden for at indhente dokumentation vedrørende løn-og arbejdsvilkår også vil gælde for udenlandske firmaer, der opererer iDanmark, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil overveje at skabe klarere retningslinjer forpolitiets arbejde med henblik på at forhindre ulovlig cabotagekørsel,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil forklare sammenhængen mellem lovforsla-gets forslag om »universaltilladelse«/fællesskabstilladelse, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, om det fremgår af en fællesskabstil-ladelse, i hvilket land transportvirksomheden er etableret, til transport-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at Trafikstyrelsen i bemærkningerne til høringsnotatet omoverenskomstnævnet anfører, at »overenskomstnævnet alene afgiverudtalelse om, hvorvidt løn- og arbejdsvilkår er overholdt, og at det ertransportministeren, der træffer afgørelse om eventuel sanktion«, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren ikke er enig i, at etableringen af det foreslåedeoverenskomstnævn reelt kommer til at betyde, at arbejdsmarkedetsparter bliver de eneste, der træffer lovmæssig afgørelse om, hvorvidtkravet om overholdelse af overenskomster er overholdt eller ej, tiltransportministeren, og ministerens svar herpå
6
23
24
25262728
3132
33
Spm., om ministeren ikke er enig i, at det i Danmark ikke er Folketin-gets opgave at lave lovgivning (ud over autorisationsforpligtelserm.m.), der medfører, at en virksomhed kan føle sig forpligtet til med-lemskab af en bestemt forening eller organisation, til transportministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om etableringen af det foreslåede overenskomstnævn betyder,at ikke bare foreningsfriheden, men også retten til en upartisk domstolreelt sættes ud af kraft, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpørgsmålet er tilbagetaget, er stillet på TRU alm. del – spørgsmål613Spørgsmålet er tilbagetaget, er stillet på TRU alm. del – spørgsmål614Spørgsmålet er tilbagetaget, er stillet på TRU alm. del – spørgsmål615Spm., om muligheden for at tilbageholde et motorkøretøj er inklusivedet pågældende motorkøretøjs last, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om det alene er strafudmålingen, ministeren træffer afgørelseom, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det ikke er transportministeren, som nedsætter næv-net, når det alligevel er tanken, at staten skal finansiere det, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil give tilsagn om at gennemføre en evalueringaf det foreslåede overenskomstnævn senest 2 år efter lovens ikrafttræ-den, til transportministeren, og ministerens svar herpå
7
Bilag 2Et af udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 33 og transportministerens svar herpå er optrykt efetr ønske fra KF.Spørgsmål 33:Vil ministeren give tilsagn om at gennemføre en evaluering af det foreslåede overenskomstnævn senestto år efter lovens ikrafttræden og i den forbindelse inddrage de høringsberettigede interesseorganisatio-ner? Det forudsættes, at evalueringen fremsendes til Folketingets Transportudvalg bilagt de nævnte orga-nisationersbemærkninger.Svar:Ja.