Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12
L 129 Bilag 1
Offentligt
1098575_0001.png
1098575_0002.png
1098575_0003.png
1098575_0004.png
Ministeriet for Børn og UndervisningMarts 2012

Høringsnotat

Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen

(Specialundervisning i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder)

I. Indledning

Lovforslaget blev den 1. marts 2012 sendt i høring hos 24 myndigheder og organisationer m.v. og of-fentliggjort på Høringsportalen.Af de 24 hørte myndigheder og organisationer har 12 afgivet høringssvar inden fristens udløb den 9.marts 2012 kl. 10.00.Dansk Arbejdsgiverforening og Forbundet for Pædagoger og Klubfolk (BUPL) har ingen bemærknin-ger til forslaget.Der vedlægges en oversigt over de myndigheder og organisationer m.v., der har afgivet høringssvar.

II. De væsentligste bemærkninger til lovforslaget

1. Generelle bemærkninger

Børnerådet, Danmarks Lærerforening, Danske Regioner og Skolelederforeningen kan støtte lovforsla-get. Foreningerne lægger vægt på, at det sikres, at undervisningstilbuddet såvel fagligt som socialt kantilgodese barnets behov.KL og Landssamrådet for PPR-chefer kan ligeledes støtte lovforslaget og peger på, at det er væsentligtat styrke samarbejde mellem bopælskommunen og den kommune, hvor anbringelsesstedet ligger.Skole og Forældre kan støtte lovforslaget, men har i øvrigt ingen bemærkninger til dets konkrete ud-formning.Børne- og Kulturchefforeningen peger på, at det fremgår af lovforslaget, at bopælskommunen kan afvi-se, at anbragte børn henvises til specialundervisning på deres anbringelsessted. Det kan øge presset påskolevæsenerne i de kommuner, der har mange anbringelsessteder.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerSom det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, vil det blive fastsat ved bekendtgørelse, at den kom-mune, hvor dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet ligger (beliggenhedskommunen), skal ind-drage bopælskommunen (den anbringende kommune), uanset om barnet påtænkes undervist på institu-tionen eller i folkeskolen. Bopælskommunen har med sit kendskab til barnet gode muligheder for atvurdere, om beliggenhedskommunens undervisningstilbud er det rette for barnet.
Sagsnr.: 146.52K.351Hvis bopælskommune ud fra en faglig begrundelse finder, at barnet kan undervises i folkeskolen, kanbopælskommunen anmode beliggenhedskommunen herom. Efter lovforslaget er det herefter beliggen-hedskommunen, der efter drøftelse med bopælskommunen tager stilling til barnets undervisningstilbudi folkeskolen.Det skal i denne forbindelse bemærkes, at det efter de gældende regler kun er børn, der har så storevanskeligheder, at det i kortere eller længere tid vil være mest hensigtsmæssigt at undervise dem i deresanbringelsessted, der kan henvises til specialundervisning i anbringelsesstedet. Det samme gælder børn,der henvises til specialundervisning i dagbehandlingstilbud.Ministeriet er enigt med KL og Landssamrådet for PPR-chefer i, at det nødvendigt at styrke samarbej-det mellem kommunerne om undervisningstilbuddet til børn, der er henvist til et dagbehandlingstilbudeller anbragt i et anbringelsessted i en anden kommune. Det vil derfor komme til at fremgå af bekendt-gørelsen i overensstemmelse med § 68 b i serviceloven, at bopælskommunen samtidig med valg af bar-nets anbringelsessted skal underrette beliggenhedskommunen om anbringelsen, således at der kan etab-leres et samarbejde mellem kommunerne om barnets undervisningstilbud, før anbringelsen sker.I de tilfælde, hvor anbringelsen sker akut, vil det blive fastsat i bekendtgørelsen, at bopælskommunenskal underrette beliggenhedskommunen senest ved anbringelse, således at der kan etableres et samar-bejde om barnets undervisningstilbud hurtigst muligt.Ministeriet er enigt med Børne- og Kulturchefforeningen i, at den foreslåede ordning, hvorefter bo-pælskommunen ud fra en faglig begrundelse kan afvise, at barnet henvises til specialundervisning på sitanbringelsessted, kan skabe et øget pres på skolevæsenerne i de kommuner, der har mange anbringel-sessteder. Bopælskommunens afvisning af, at barnet henvises til undervisning på anbringelsesstedet,skal dog ske ud fra saglige grunde og efter en dialog med beliggenhedskommunen. I dialogen indgårogså, om beliggenhedskommunens skolevæsen har mulighed for at undervise det pågældende barn.Dette vil komme til at fremgå af bekendtgørelsen.

2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer

1. De sikrede døgninstitutioner

Danske Regioner peger på, at regionerne driver 6 sikrede døgninstitutioner efter driftsoverenskomstmed kommunerne i regionen. De sikrede døgninstitutioner har alle interne skole med driftsoverens-komst med beliggenhedskommunen. Da børnene på de sikrede døgninstitutioner ikke kan forlade insti-tutionen, finder Danske Regioner det uhensigtsmæssigt, at bopælskommunen skal inddrages og god-kende undervisningstilbuddet.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMinisteriet er enigt med Danske Regioner i, at det normalt ikke vil være muligt at give børnene på desikrede døgninstitutioner et uddannelsestilbud i folkeskolen. Der vil derfor efter drøftelse med Social-og Integrationsministeriet, Danske Regioner og KL blive fastsat særlige regler for de 7 sikrede døgnin-stitutioner, der drives af regionerne og Københavns Kommune.Det vil blive indsat i bemærkningerne til lovforslaget, at der i bekendtgørelsen vil blive fastsat særligeregler for de sikrede døgninstitutioner.2
Sagsnr.: 146.52K.351

2. Bopælskommunens kompetence ved henvisning af børn til specialundervisning i dagbe-

handlingstilbud eller anbringelsessteder

Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud foreslå, at det altid bør værebopælskommunen, der træffer den endelige afgørelse om barnets undervisning i et dagbehandlingstil-bud i en anden kommune. Som begrundelse herfor henviser foreningen til, at beliggenhedskommunenikke har noget med det pågældende barn at gøre.Socialpædagogernes Landsforbund finder, at det altid bør være bopælskommunen uden inddragelse afbeliggenhedskommunen, der træffer den endelige afgørelse om barnets undervisning i dagbehandlings-tilbud og anbringelsessteder.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerEfter de gældende regler er det kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor dagbehandlingstilbuddeteller anbringelsesstedet ligger, der skal indgå overenskomsten med dagbehandlingstilbuddet eller an-bringelsesstedet om henvisning af børn til specialundervisning på institutionen. Det er også kommunal-bestyrelsen i beliggenhedskommunen, der skal tage stilling til, om barnet ikke kan undervises i folkesko-len, herunder en specialklasse eller en specialskole.Efter de gældende regler er det kun børn, der har så store vanskeligheder, at det i kortere eller længeretid vil være mest hensigtsmæssigt at undervise dem i deres dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted,der kan henvises til specialundervisning i dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsessted. Det er derfornødvendigt at inddrage beliggenhedskommunen for at undersøge mulighederne for at henvise barnet tilet uddannelsestilbud i folkeskolen.Det er også kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen, der har ansvaret for, at ethvert undervis-ningspligtigt barn i kommunen enten indskrives i folkeskolen eller får en undervisning, der kan stå målmed, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. folkeskolelovens § 40, stk. 1. Som følge heraf erdet kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommune, der skal føre tilsyn med, at undervisningen på dedagbehandlingstilbud og anbringelsessteder, der ligger i kommunen, kan stå mål med, hvad der almin-deligvis kræves i folkeskolen.Ministeriet finder på denne baggrund ikke grundlag for at ændre de gældende regler om beliggenheds-kommunens ansvar for undervisningen af børn, der af de sociale myndigheder er henvist til et dagbe-handlingstilbud eller anbragt på et anbringelsessted i en anden kommune.

3. Børnerådets bemærkninger til lovforslaget

Børnerådet foreslår, at det kommer til at fremgå af vejledningen, at børn, der er henvist til dagbehand-lingstilbud eller anbragt på anbringelsessteder, skal inddrages i forbindelse med afgørelsen om valget afskole. Børnerådet foreslår desuden, at børn skal kunne indbringe klager over afgørelsen til Klagenævnetfor vidtgående specialundervisning.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerEfter folkeskolelovens § 12, stk. 1, sker henvisning til specialundervisning efter pædagogisk-psykologiskrådgivning og efter samråd med barnet og forældrene. Barnet vil således skulle inddrages i de tilfælde,hvor barnet enten henvises til specialundervisning i dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedeteller henvises til specialundervisning i folkeskolen. Det vil komme til at fremgå af den bekendtgørelse,der påtænkes udstedt.3
Sagsnr.: 146.52K.351
Kommunalbestyrelsens afgørelser om henvisning, afslag på henvisning eller tilbagekaldelse af henvis-ning til specialundervisning i dagbehandlingstilbud eller anbringelsessteder kan af forældrene indbringesfor Klagenævnet for vidtgående specialundervisning. Det samme gælder kommunalbestyrelsens afgørel-ser om det nærmere indhold af foranstaltningen i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. Klagefri-sten er 4 uger.Ved forældre forstås de personer, der har forældremyndigheden over barnet, jf. folkeskolelovens § 54,stk. 1.Det har ikke været hensigten med lovforslaget at udvide denne bestemmelse, således at barnet kan træf-fe en selvstændig beslutning om at indbringe sagen for klagenævnet - eventuelt mod forældrenes ønske.
4