Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 115 Bilag 1
Offentligt
1094675_0001.png
1094675_0002.png
1094675_0003.png
1094675_0004.png
1094675_0005.png
1094675_0006.png
1094675_0007.png
1094675_0008.png
1094675_0009.png
1094675_0010.png
1094675_0011.png
1094675_0012.png
20. marts 2012
Høringsnotat vedrørende høring over udkast til forslag til lov omændring af selskabsloven, årsregnskabsloven og værdipapirhandels-loven1. IndledningForslaget har til formål at medvirke til, at Danmark opfylder de forplig-telser i internationalt samarbejde om skatteforhold, som Danmark har på-taget sig. Lovforslaget imødekommer således kritik fra OECD-organisationen ”Global Forum on Transparency and Exchange of Infor-mation for Tax Purposes” om manglende ejeroplysninger vedrørendeihændehaveraktier.Forslaget til ændring af selskabsloven indeholder alene de ændringer, derer nødvendige for at imødekomme den internationale kritik af skattemyn-dighedernes manglende mulighed for indsigt i ejerne af ihændehaverakti-er.Derudover indeholder lovforslaget forslag om ændring af den faste afgift,som ikke-finansielle børsnoterede virksomheder skal betale for regn-skabskontrol efter årsregnskabsloven og værdipapirhandelsloven, til etomkostningsbestemt gebyr, som Erhvervsstyrelsen fastsætter ved be-kendtgørelse. Afgiften har ikke været justeret siden 2004, og virksomhe-dernes afgiftsbetaling dækker derfor ikke længere de faktiske udgifter vedkontrollen, som loven fra 2004 forudsætter.Forslaget er sendt i høring den 22. december 2011 med høringsfrist den25. januar 2012. Det er sendt til i alt 96 organisationer, foreninger o.l., ogder er modtaget 24 høringssvar. Heraf indeholder 11 høringssvar konkre-te bemærkninger til udkastet til lovforslag.De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner ilovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.Der har foruden de generelle bemærkninger omtalt i afsnit 2 været enrække konkrete bemærkninger, som vil blive behandlet nedenfor i afsnit3.Enkelte høringssvar har givet anledning til nogle redaktionelle ændringerog præciseringer i lovteksten samt bemærkningerne. Disse ændrer dog
2/12
ikke ved substansen i det pågældende lovforslag og omtales derfor ikkenærmere i dette notat.2. Generelle bemærkningerHøringen afspejler, at der generelt er positiv tilslutning til lovforslaget,men enkelte høringssvar udtrykker ønske om en yderligere udvidelse afejerregisteret eller tilpasning af bestemmelserne om ihændehaveraktier.Dansk Aktionærforening (DAF) lægger vægt på, at mindretalsaktionærerbør have mulighed for at finde hinanden, så de kan optræde samlet og øveindflydelse på et selskab på dettes generalforsamling. DAF finder derforfortsat, at det kommende ejerregister bør være åbent, ikke blot for offent-lige myndigheder, men også for ejere af aktier i det enkelte selskab.Dansk Told & Skatteforbund hilser de foreslåede regler velkommen, dade anser forslaget som et godt redskab i kontroløjemed for skattemyndig-hederne.Danske Advokater (DA) tilslutter sig lovforslagets formål, så Danmarkkan leve op til de forpligtelser i internationalt samarbejde, som Danmarkhar påtaget sig. DA tilslutter sig endvidere, at Erhvervsstyrelsen anvenderressourcer på information og etablering af et fornuftigt og forståeligt ind-beretningssystem. Information om reglerne og systemet er væsentlig forde omhandlede aktører.DI konstaterer, at den foreslåede ændring indebærer, at aktionærer, sombesidder ihændehaveraktier med en ejerandel på under 5 %, fremover ik-ke kan være anonyme over for myndighederne, men at anonymiteten be-vares i forhold til offentligheden i øvrigt, herunder selskabet. Da forslageter baseret på internationale anbefalinger, giver det ikke DI anledning tilbemærkninger. DI bifalder, at den foreslåede indberetningspligt pålæggesaktionæren og ikke selskabet.FSR – Danske Revisorer (FSR) anfører, at der er behov for informationtil selskaberne, aktionærerne, rådgivere osv. om status på arbejdet med ogforventet tidspunkt for ibrugtagning af det nye ejerregister.Statsadvokaten For Særlig Økonomisk Kriminalitet udtaler, at den fore-slåede ændring af selskabsloven vil forbedre mulighederne for at efterfor-ske sager om økonomisk kriminalitet, da det ofte er af væsentlig betyd-ning for efterforskningen at få identificeret et selskabs ejerkreds.KommentarDet kommende ejerregister, som Folketinget har vedtaget indført med §58 i den nye selskabslov, der blev vedtaget i juni 2009, er som udgangs-punkt åbent for alle interesserede myndigheder og private. Disse regler,hvorefter der er offentlighed om alle kapitalejere, herunder ejere afihændehaveraktier, når disse har en ejerandel på over 5 pct. af et givent
3/12
selskab, er udtryk for et kompromis med alle berørte parter inklusive re-præsentanter for dansk erhvervsliv, som blev opnået i forbindelsemed ændringen af selskabsloven i 2009. Dette kompromis og de oprinde-lige hensyn bag indførelsen af ihændehaveraktier søges så vidt muligt op-retholdt med dette lovforslag.Den foreslåede bestemmelse er således resultatet af en afvejning af påden ene side offentlighedens interesse i ejeroplysninger, og på den andenside det enkelte selskabs administrative byrder forbundet med at behand-le oplysningerne, samt hensynet til at mindre aktionærer fortsat har mu-lighed for at være anonyme overfor offentligheden. Da der er tale om be-siddelser af en meget begrænset størrelse, vurderes offentligheden ikkesom sådan at have en særlig interesse i disse oplysninger.På denne baggrund vil oplysningerne om ihændehaveraktier med enejerandel på mindre end 5 pct. ifølge forslaget alene være tilgængeligefor offentlige myndigheder, hvis de er nødvendige til varetagelse af denpågældende myndigheds opgaver.Information om den nye pligt for indehavere af ihændehaveraktier til atlade sig registrere i det kommende ejerregister er væsentlig for at få derelevante oplysninger registreret i registret. Frem til lovens ikrafttrædenvil der derfor blive informeret om de kommende regler. Informationsind-satsen vil blive tilpasset i forhold til modtagerne af informationen. Dennye forpligtelse vil blive sat i kraft samtidig med det nye ejerregister, somforventes taget i brug ultimo 2013.3. Bemærkninger til lovforslagets konkrete indholdKommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgendeopdeling:3.1. Registrering af ihændehaveraktier3.2. Offentlighed og aktindsigt3.3. Ændring af betaling for regnskabskontrol med børsnoterede virk-somheder fra en fast afgift til et omkostningsbestemt gebyr
3.1. Registrering af ihændehaveraktierDanmarks Rederiforening anfører, at udenlandske aktionærers indrappor-tering kan blive problematisk, da sådanne personer/selskaber ikke nød-vendigvis har digital signatur e.l.DI bifalder, at den foreslåede indberetningspligt pålægges aktionæren ogikke selskabet. Idet forslaget er baseret på internationale anbefalinger, gi-ver det ikke DI anledning til yderligere bemærkninger.
4/12
FSR er af den opfattelse, at det er et stort indgreb i rammerne for den sel-skabsretlige regulering, at ejere af ihændehaveraktier i et aktieselskab ik-ke længere kan være fuldstændigt anonyme og fremover får en pligt til atlade sig registrere i et offentligt ejerregister, da ejerskab af en aktie ikkenormalt er forbundet med særlige pligter for aktionærerne.FSR mener, at der i lovforslagets bemærkninger bør indarbejdes en vur-dering af, om de sager, der hidtil har været om skatteunddragelse og øko-nomisk kriminalitet, har været i selskaber, hvor aktionærerne har benyttetihændehaveraktier set i forhold til selskaber, hvor aktionærerne har væretnavnenoteret.FSR er endvidere af den opfattelse, at det er uklart, hvordan myndighe-derne vil sikre og håndhæve, at aktionærerne - herunder udenlandske ak-tionærer - efterlever de nye krav om registrering af ejerskab til ihændeha-veraktier, og hvilke konsekvenser det kan få ikke at følge de nye regler.Skatteministeriet er af den opfattelse, at den valgte løsning ikke fuldt udimødekommer kritikken fra Global Forum on Transparency and Exchan-ge of Information for Tax Purposes, idet det i praksis vil være svært atsanktionere manglende indberetning til ejerregisteret. Skatteministerietforventer, at det vil kunne medføre fornyet kritik, hvis ordningen gen-nemføres som påtænkt. Skatteministeriet ønsker derfor, at pligten til regi-strering evt. pålægges selskabet, som i givet fald vil kunne sanktioneresfor manglende overholdelse.VP Securities A/S (VP) anfører, at der ikke vil være fuld indsigt i aktio-nærkredsen for selskaber med navneaktier, da der ikke er pligt til at ladeen navneaktie registrere hos selskabet. Aktionæren kan dog fremsættebegæring om, at vedkommendes aktier registreres.VP anfører desuden, at der også vil være et problem i forhold til fuld ind-sigt i besiddelser af ejerandele over 5 pct. Der skal således alene indberet-tes ved passage af nærmere angive tærskelværdier, hvorimod alle erhver-velser og besiddelser under 5 pct. skal indberettes.KommentarDer vil i forbindelse med udformning af ejerregisteret, herunder den nyepligt for aktionærer til at indberette besiddelse af ihændehaveraktier påunder 5 pct., blive mulighed for, at udenlandske personer eller selskaberuden digital signatur, NemID e.l. kan registrere de nødvendige oplysnin-ger i registeret.I forhold til bemærkningen fra FSR vedrørende vurdering af fordelingenaf konkrete sager, som er opstået som følge af et selskabs brug af ihæn-dehaveraktier eller ej, kan det anføres, at der ikke foreligger oplysningerherom. Det ses dog i denne sammenhæng at være uden betydning, dabaggrunden for den foreslåede lovændring er at imødekomme internatio-
5/12
nal kritik af de danske regler, som kan give mulighed for, at sådanne sa-ger opstår i selskaber, som har udstedt ihændehaveraktier.I forhold til Skatteministeriets bemærkning om muligheden for sanktione-ring, så fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, at overtrædelseaf registreringspligten er strafbelagt med bøde.I bemærkningerne til den endelige version af lovforslagets ikrafttrædel-sesbestemmelse er det nu anført, at der senest 3 år efter ikraftsættelsen afden nye § 57 a (i høringsversionen af lovforslaget benævnt som § 58 a),vil blive foretaget en evaluering af bestemmelsen. I forbindelse hermedvil det skulle vurderes, om de nye regler er tilstrækkelige, eller om mang-lende registrering af besiddelse af ihændehaveraktier skal føre til skrap-pere sanktionsmuligheder eller pligt for andre til at indberette.Det er vigtigt at fastholde, at pligten til at lade sig registrere påhviler denenkelte indehaver af en eller flere ihændehaveraktier. Det er på den bag-grund vigtigt, at der informeres om den nye forpligtelse, så de pågælden-de personer eller selskaber – også i udlandet – er bekendt med deres for-pligtelser. Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt at overføre regi-streringsforpligtelsen til selskabet, da dette forudsætter, at selskabet gø-res bekendt med de pågældende indehaveres identitet. En sådan ændringvil de facto indebære en afskaffelse af ihændehaveraktier, fordi ihænde-haveraktierne på den måde sidestilles med navneaktier. En pligt for sel-skabet til at indberette besiddelse af ihændehaveraktier til ejerregisteretvil ej heller bidrage væsentligt med yderligere mulighed for at sanktione-re, da selskabet som nævnt ikke har kendskab til indehaverne af ihænde-haveraktier. Da selskabet ikke kan holdes ansvarlig for forhold, det ikkehar nogen indflydelse på – dvs. efterfølgende køberes manglende regi-strering – vurderes det, at pålæggelse af straf overfor selskabet vil haveen meget begrænset effekt.Det er korrekt, som anført af VP, at der ikke vil være fuld indsigt i selska-bets ejerforhold, hvis en indehaver af en navneaktie ikke anmoder selska-bet om at registrere ejerskabet i ejerbogen. Som nævnt er lovforslagetssigte imidlertid alene at foretage de nødvendige ændringer for at imøde-komme den internationale kritik af reglerne for ihændehaveraktier. I lø-bet af 2012 skal der imidlertid foretages en generel evaluering af sel-skabsloven, og i forbindelse med dette arbejde vil bl.a. bestemmelserneom navneaktier blive evalueret.For så vidt angår bemærkningerne fra VP om, at lovforslaget alene tilsi-ger, at alle ændringer af ejerandele under 5 pct. skal indberettes, er bag-grunden, at skattemyndighederne også for disse mindre ejerandele skalkunne få oplyst, hvem der er ejer af de pågældende aktier, uanset at derer tale om ihændehaveraktier. Det er i den forbindelse ikke fundet hen-sigtsmæssigt at indføre tærskelværdier for besiddelser under 5 pct., dader allerede er tale om et lille interval. For at sikre fyldestgørende oplys-
6/12
ninger til bl.a. skattemyndighedernes mulighed for at foretage skattelig-ning, vil det være nødvendigt at indberette alle ændringer i besiddelse afihændehaveraktier under 5 pct. Over 5 pct. er det vigtige, at den pågæl-dende kapitalejer er registeret i ejerbogen – og dermed ejerregisteret –så ejeren kan identificeres.Baggrunden for ikke at påbyde indehavere af ihændehaveraktier en ind-beretningspligt til ejerregisteret for besiddelser over 5 pct. er, at der alle-rede eksisterer en indberetningspligt til selskabet, som efterfølgende harpligt til at indberette til ejerregisteret. Det er ikke hensigtsmæssigt at på-lægge både den enkelte indehaver af en ihændehaveraktie og selskabet enpligt til at foretage indberetning.3.2. Offentlighed og aktindsigtDAF ønsker, at det kommende ejerregister er åbent for alle.Danmarks Rederiforening anfører, at der kan være et problem i forhold tilmuligheden for aktindsigt i de nye registreringspligtige oplysninger omindehavere af ihændehaveraktier. Bemærkningerne nævner offentligheds-lovens § 12, stk. 1 nr. 1, som giver mulighed for at begrænse adgangen tilaktindsigt. Da den nævnte bestemmelse alene vedrører enkeltpersoner erDanmarks Rederiforening af den opfattelse, at der også i bemærkningerneskal refereres til offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 3, 4 eller 5, da deundtagelser kan finde anvendelse for selskaber.Datatilsynet går ud fra, at de registrerede personoplysninger er almindeli-ge ikke-følsomme oplysninger omfattet af § 6 i persondataloven.Datatilsynet henstiller, at Erhvervsstyrelsen foretager en vurdering af denpåtænkte hjemmel til videregivelse af personoplysninger i forhold til reg-lerne i persondatalovens § 6 og databeskyttelsesdirektivets1artikel 7.Datatilsynet understreger, at såvel databeskyttelsesdirektivets artikel 7som persondatalovens § 6 stiller krav omnødvendighedi forhold til deforskellige videregivelsesadgange uden samtykke. Der ses på den bag-grund behov for en præcisering af den foreslåede § 58 a, stk. 3 (§ 57 a,stk. 5, i den endelige version af lovforslaget).FSR anfører, at der ikke i forbindelse med øvrige indberetninger til ejer-registeret vil blive stillet krav om CPR-nummer, men at indehavere afihændehaveraktier skal indberette med bl.a. oplysning om CPR-nummer.Der ses på den baggrund at være behov for en stillingtagen til konsistentbrug af CPR-numre i relation til indberetninger til ejerregisteret. FSR an-befaler, at kravet om CPR-nummer udgår af lovforslaget.Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse affysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om friudveksling af sådanne oplysninger.1
7/12
VP er af den opfattelse, at pligten til at indberette oplysning om CPR- ogCVR-nummer, skal udvides til at omfatte den øvrige meddelelsespligt,som eksisterer for besiddelse af aktier med en stemme- eller ejerandel påover 5 pct. Kravet om at indberette med CPR- eller CVR-nummer skyl-des, at den enkelte skal kunne identificeres entydigt. Ved at udvide kravettil indberetninger i henhold til selskabslovens § 55 vil der kunne sikresentydighed for bl.a. SKAT på tværs af de forskellige indberetnings- ellerinformationsplatforme.KommentarDet nye ejerregister, som ikke er trådt i kraft endnu, men som forventessat i kraft ved udgangen af 2013, er som udgangspunkt offentligt tilgæn-geligt. Når oplysninger om indehavere af ihændehaveraktier med besid-delser under 5 pct. ikke bliver offentligt tilgængelige, skyldes det som tid-ligere nævnt en afvejning af på den ene side offentlighedens interesse iejeroplysninger, og på den anden side det enkelte selskabs administrativebyrder forbundet med at behandle oplysningerne, samt hensynet til atmindre aktionærer fortsat har mulighed for at være anonyme overfor of-fentligheden.I den endelige version af lovforslaget er lovteksten og bemærkningernehertil blevet præciseret, så det tydeligt fremgår, at de omhandlede oplys-ninger alene kan videregives til andre myndigheder, og at videregivelsealene kan ske, hvis oplysningerne er nødvendige for den pågældendemyndigheds varetagelse af tilsyns- eller kontrolopgaver, og videregivel-sen sker i overensstemmelse med persondataloven. Med disse præciserin-ger i lovforslaget er der taget højde for Danmarks Rederiforenings ogDatatilsynets kommentarer.Det skal endvidere bemærkes, at ejerregisteret er under udformning. Detvil i forbindelse med den konkrete udformning af registeret blive overve-jet, hvordan de forskellige indberetningsmuligheder skal udformes. Dervil blive taget højde for Datatilsynets bemærkninger ved udformning afejerregisteret.I forhold til høringssvarene vedrørende CPR-numre anføres det, at bag-grunden for at stille krav om CPR-nummer ved indberetningen er, at derskal sikres en entydig identifikation af den enkelte indehaver af ihænde-haveraktier. Dette stemmer overens med det af skatteministeren fremsattelovforslag, lovforslag nr. 44 af 30. november 2011, som bl.a. vedrøreroplysninger om ejere af andre selskabs- og virksomhedsformer.I forhold til bemærkningerne fra FSR og VP kan det oplyses, at kravet omat indberette med CPR-nummer skyldes et behov for entydighed i forholdtil den enkelte besidder af ejerandelene i det pågældende selskab. Bag-grunden for, at der foreslås en forskel i kravene på indberetning af kapi-talbesiddelser over 5 pct. og besiddelse af ihændehaveraktier under 5
8/12
pct., er, at den førstnævnte indberetning skal ske til selskabet, hvorimodden anden indberetning sker direkte til ejerregisteret. Det vurderes påden baggrund ikke for hensigtsmæssigt, at det enkelte selskab skal kunnestille krav om oplysninger om CPR-nummer, idet dette er en personligoplysning.3.3. Ændring af betaling for regnskabskontrol med børsnoteredevirksomheder fra en fast afgift til et omkostningsbestemt gebyrDanmarks Rederiforening og DI har afgivet bemærkninger til den fore-slåede ændring af årsregnskabslovens § 156, stk. 3, vedrørende betalingfor regnskabskontrol med ikke-finansielle børsnoterede virksomheder.Begge høringsparter noterer sig, at satserne ikke er justeret siden 2004,men finder, at den gebyrforhøjelse, der lægges op til med lovforslaget, erbetragtelig, selv om det tages i betragtning, at forhøjelsen skal dække ethidtidigt underskud.Danmarks Rederiforening henviser bl.a. til, at den gennemsnitlige samle-de danske inflation i perioden fra 2004-11 var på 15-17 %.DI anfører bl.a., at de ikke finder det rimeligt at foretage en prisstigningmed tilbagevirkende kraft. DI efterlyser, at der indføres mekanismer, somforhindrer, at omkostningerne til regnskabskontrollen accelererer, idetomkostningerne bør holdes på et minimum. DI finder, at staten bør dækkedele af omkostningerne til kontrollen. Efter DI’s opfattelse bør der delsvære en øvre grænse for gebyrets størrelse, dels en grænse for størrelsenpå den løbende regulering. Som et alternativ foreslår DI, at Fondsrådetfremover skal godkende omkostningerne til regnskabskontrol samt gebyr-satserne.KommentarBetaling for regnskabskontrol med børsnoterede virksomheder blev ind-ført i 2004 som en fast årlig afgift i loven med det formål at yde fuld dæk-ning for omkostningerne ved regnskabskontrollen. Det har således ikkeværet hensigten, at staten, som ønsket af DI, skulle betale for en vis del afkontrollen.Afgiften, som ikke er justeret siden 2004, består af tre satser på hen-holdsvis 45.000 kr., 30.000 kr. og 15.000 kr. afhængig af markedsværdienaf virksomhedens værdipapirer på balancedatoen. Afgiften opkræves hosde børsnoterede virksomheder en gang om året, uanset om den enkeltevirksomhed har været udtaget til kontrol det pågældende år.Den foreslåede ændring fra en fast afgift til et omkostningsbestemt gebyr,som fastsættes ved bekendtgørelse, er begrundet i, at Erhvervsstyrelsensomkostninger ved regnskabskontrollen har været stigende over årene.Det skyldes primært, at styrelsens omkostninger pr. time har været sti-
9/12
gende, hvorimod indtægterne fra afgifterne ikke er steget i samme grad.Den gennemsnitlige samlede omkostning pr. time er således steget medca. 10 pct. fra 2004 til 2011, mens de gennemsnitlige årlige indtægter fraafgifterne kun er steget med ca. 5 pct. Indtægterne fra afgifterne dækkerikke længere omkostningerne fuldt ud, og regnskabskontrollen giver der-med underskud.I bemærkningerne til høringsversionen af lovforslaget var det anført, atændringen forventedes at indebære en forhøjelse af de nuværende be-løbsstørrelser i størrelsesordenen 40-45 pct. for at sikre fuld dækning afErhvervsstyrelsens omkostninger ved regnskabskontrollen, inklusive un-derskuddet ved regnskabskontrollen i 2011.I den endelige version af lovforslaget er den påtænkte inddækning af un-derskuddet ved regnskabskontrollen i 2011 udgået, og som følge heraf erden forventede forhøjelse af de nuværende beløbsstørrelser reduceret.Erhvervsstyrelsen forventer således, at de nuværende beløbsstørrelserskal forhøjes med omkring 33 pct. for at sikre fuld dækning af styrelsensomkostninger ved regnskabskontrollen, idet der tilstræbes økonomisk ba-lance over fire år regnet fra lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt. For-højelsen af de nuværende beløbsstørrelser forventes at ske gradvist overto omgange i henholdsvis 2012 og 2013. Derved imødekommes kritikkenfra Danmarks Rederiforening og DI delvist.Gebyrsatserne vil blive fastsat i overensstemmelse med Budgetvejlednin-gens regler om gebyrfastsættelse m.v.I overensstemmelse med Budgetvejledningens regler må gebyrsatser ju-steres løbende svarende til den almindelige pris- og lønudvikling. Gebyr-forhøjelser, der overstiger den almindelige pris- og lønudvikling, skalderimod godkendes særskilt af regeringens økonomiudvalg. Erhvervssty-relsen vil derfor forelægge de ovennævnte forhøjelser af de nuværendebeløbsstørrelser for Økonomiudvalget, hvis lovforslaget bliver vedtaget.De gældende regler om regnskabskontrollens omfang - hvorefter derhøjst må udtages 20 pct. til regnskabskontrol om året - samt Budgetvej-ledningens regler for gennemførelse af administrative gebyrforhøjelsersikrer således, at omkostningerne holdes på et rimeligt niveau i forholdtil den myndighedsopgave, som ligger til grund for gebyrordningen, og atgebyrerne ikke forhøjes mere end nødvendigt for at dække de modsvaren-de omkostninger.Det er en betingelse for at være børsnoteret, at virksomheden er under-lagt regnskabskontrollen, som bl.a. bidrager til at øge tilliden til virk-somhedernes finansielle informationer. Virksomhederne har således storefordele af regnskabskontrollen. Det forekommer derfor rimeligt, at de ca.170 børsnoterede virksomheder, som er omfattet af den pågældende kon-trol, selv fuldt ud dækker omkostningerne i forbindelse hermed. Gebyret
10/12
må i øvrigt anses for at være yderst beskedent set i forhold til, at der ertale om store, børsnoterede virksomheder.Danmarks Rederiforenings og DI’s indvendinger imod forslaget giverderfor ikke anledning til yderligere ændringer i lovforslaget.
11/12
4. Oversigt over hørte organisationer og myndigheder m.v. (96)Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Til-lægspension, Arbejdsskadestyrelsen, Beskæftigelsesministeriet, Børs-mæglerforeningen, CEPOS – Center for politiske studier, CopenhagenBusiness School, Dansk Venturekapital- og Private Equity Forening,Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskre-dit A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, DanskAutoriseret Markedsplads A/S, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmægler-forening, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsgartnerforening, DI, Dansk In-vestor Relations Forening – DIRF, Dansk ITSikkerhedsforum, DanskIværksætterforening, Dansk Landbrugsrådgivning – Videnscentret forLandbrug, Dansk Management Råd, Dansk Told- og Skatteforbund, Dan-ske Advokater, Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danskemaritime, Danske Regioner, De Samvirkende Købmandsforeninger(DSK), Den Danske Aktuarforening, Den Danske Finansanalytikerfor-ening, Datatilsynet, Den Danske Fondsmæglerforening, Den DanskeSkatteborgerforening, Det Kooperative Fællesforbund, Det ØkonomiskeRåds Sekretariat, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, Finansfor-bundet, Finansministeriet, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-ening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af internerevisorer, Foreningen af J. A. K. Pengeinstitutter, Foreningen DanskeRevisorer, Forsikring & Pension, FSR – Danske Revisorer, Funktionæ-rernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Garantifonden for indskydere oginvestorer, Grønlands Selvstyre, Handelshøjskolen Århus, HK Handel,Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark, InvesteringsForenings-Rådet, IT-branchen, Justitsministeriet, Klima-, Energi- og Bygningsmini-steriet, Kommunekredit, Kommunernes Landsforening (KL), Kommu-nernes Revision, Kuratorforeningen, Københavns Universitet, Landbrug& Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisa-tion, Liberale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, LønmodtagernesDyrtidsfond, Ministeriet for Børn og Undervisning, Moderniseringssty-relsen, Nasdaq OMX Copenhagen, NETS Denmark A/S, Realkreditfor-eningen, Realkreditrådet, Regionale Bankers Forening, Regnskabsrådet,Statsadvokaturen for særlig økonomisk kriminalitet, REVIFORA - for-eningen for revision, økonomi og ledelse, Revisortilsynet, Rigsrevisio-nen, Revisorkommissionen, Roskilde Universitetscenter, Sammenslut-ningen Danske Andelskasser, Skatteministeriet, SRF Skattefaglig For-ening, Statsministeriet, Syddansk Universitet, Telekommunikationsindu-strien i Danmark, Værdipapircentralen, Aalborg Universitet, Århus Uni-versitet.Følgende organisationer, foreninger m.v. har haft bemærkninger tillovforslaget: (11)Danmarks RederiforeningDansk AktionærforeningDansk Told- og SkatteforbundDanske AdvokaterDatatilsynet
12/12
DI – Organisation for erhvervslivetFinansministerietFSR – Danske RevisorerSkatteministerietStatsadvokaten For Særlig Økonomisk KriminalitetVP Securities A/SFølgende organisationer, foreninger m.v. har afgivet høringssvaruden bemærkninger: (13)ArbejdsskadestyrelsenDansk Venturekapital- og Private Equity ForeningFinansrådetFinanssektorens ArbejdsgiverforeningForbrugerombudsmandenForbrugerrådetKøbenhavns UniversitetLandbrug & FødevarerRigsrevisionenRoskilde UniversitetSRF Skattefaglig ForeningSyddansk UniversitetAalborg Universitet