Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
B 21
Offentligt
1091126_0001.png
1091126_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 13. marts 2012Sagsnr.: 14493Dok.nr.: 354956
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 16. februar 2012stillet følgende spørgsmål nr. 1 vedrørende beslutningsforslag B21, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).

Spørgsmål 1:

”Vil ministeren indføre en mærkningsordning, så forbrugerne kan se, at foie gras erfremstillet ved tvangsfodring af dyr?”

Svar:

Foie gras kan lovligt markedsføres og sælges i EU, forudsat at produktionen i øvrigtopfylder EU’s regelsæt om bl.a. fødevarehygiejne.For så vidt angår mærkning fremgår det af Kommissionens forordning nr. 543/2008 omhandelsnormer for fjerkrækød, at frilandsænder, frilandsgæs samt fritgående ænder oggæs, som har været anvendt til foie gras produktion, skal mærkes med oplysning herom.Dette gælder ligeledes for produktet efter opskæring, f.eks. andebryst. Det nævntemærkningskrav omfatter ikke ænder og gæs, der ikke er opdrættet som led ifrilandsproduktion eller produktion af fritgående ænder og gæs.For så vidt angår mærkning af fødevarer generelt harmoniserer Europa-Parlamentets ogRådets Direktiv 2000/13/EF (mærkningsdirektivet) dette. Direktivet er ettotalharmoniseringsdirektiv. Der er ikke i direktivet fastsat regler om mærkning afprodukter, der er produceret ved tvangsfodring. Der kan som følge heraf derfor kunindføres nationale mærkningskrav, såfremt dette kan begrundes i hensyn til menneskerssundhed og sikkerhed.
Regeringen sætter under det danske formandskab fokus på dyrevelfærden i EU,herunder spørgsmålet om en styrkelse af forbrugerens rolle i at fremme dyrevelfærd.Blandt andet har regeringen den 29. februar – 1. marts afholdt en konference omdyrevelfærd, hvor et af emnerne var, hvordan brugerdreven dyrevelfærd kan medvirketil at forbedre dyrenes levevilkår.Afholdelsen af konferencen og den efterfølgende politiske opfølgning på konferencenindgår i det danske arbejde for at styrke forbrugerens muligheder for at fremmedyrevelfærd gennem deres valg af produkter.Det er således min opfattelse, at der i EU bør arbejdes for at sikre bedre oplysning tilforbrugerne for derved bl.a. at give forbrugerne mulighed for at tilvælge produkter medgod dyrevelfærd.
Mette Gjerskov
/ Louise Vadheim Guldberg
2