Udenrigsudvalget 2011-12
URU alm. del , endeligt svar pa spgrgsmal 147
Offentligt

UDENRIGSMINISTERIET 29. juni 2012

Spargsmal fra Udenrigsudvalget til
udenrigsministeren af 21. juni 2012.
URU alm.del — spargsmal 147 stillet af
ikkemedlem af udvalget (MFU) Pernille
Skipper (EL)

URU alm.del spgrgsmal 147:

”Vil ministeren redeggre for, om NTD Television fik tildelt en generel akkreditering
til det kinesiske statsbesgg af Udenrigsministeriets Internationale Pressecenter,

og hvorfor NTD Television fik oplyst pr. telefon af bade en medarbejder og

dennes chef, at de ikke var blevet tildelt en akkreditering?”

Svar:

TV-selskabet New Tang Dynasty (NTDTV) ansggte i forbindelse med det kinesiske statsbesag
via Det Internationale Pressecenter (IPC) om akkreditering til at dekke besgget. Ansggningen
blev imgdekommet, og der blev udstedt akkrediteringskort. NTDTYV var sdledes akkrediteret.
Imidlertid blev akkrediteringskortet ved en fejl ikke udleveret til NTDTV.

Dette er beklageligt, men jeg noterer mig, at IPC allerede har etableret nye og klarere
retningslinjer, der indebarer, at alle akkrediterede journalister for fremtiden far direkte besked
om, hvorvidt deres akkrediteringsanmodning er blevet imgdekommet, og at kortene herpa
udleveres direkte af IPC.



