Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12
FIV Alm.del
Offentligt
1187044_0001.png
1187044_0002.png
1187044_0003.png
1187044_0004.png
Dato
25. oktober 2012
§20-spørgsmål om betaling for print/kopiKoncernadministration
KA-sekretariatet\Undervisningsministeriet\Kopi- og printordning\12.10.25 - Metropols besvarelse på henv. fra FIVU vedr print- og kopiordning for studerende.docx
1.0 IndledningMetropol har modtaget et brev fra specialkonsulent Marianne Madsen,Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte. I brevetstår:”Formanden for Lærerstuderendes Landskreds Tobias Holst har imails af 10.september2012 sendt enslydende breve tiluddannelsesminister Morten Østergaard og Udvalget for Forskning,Innovation og Videregående Uddannelser (FlVU-udvalget) om kopi-og printordninger på professionshøjskolerne.I sit svar til Folketinget oplyser ministeren blandt andet, at hanbetragter den konkrete sag som et anliggende mellem Metropol og destuderende, men at han for god ordens skyld vil bede Metropol om enorientering om ordningen.Vi skal på den baggrund venligst bede Metropol om snarest muligt atsende en orientering om institutionens kopi- og printordning, herunderom den konkrete sag.Vi kan desuden oplyse, at FIV-udvalget, med henvisning tilministerens svar, har bedt om at få oversendt orienteringen fraMetropol, når den foreligger.”Metropol har nedenfor redegjort for sin praksis og for den aktuellesag.2.0 BaggrundProfessionshøjskolen Metropol stiller – i lighed med de øvrigeprofessionshøjskoler – print- og kopifaciliteter til rådighed for destuderende mod betaling. Betalingen på Metropol udgør 45 øre pr.sort/hvid print/kopi (A4) og 90 øre ved farveprint/-kopi.Der er tale om en service, som den studerende ikke er tvunget til atanvende, og hvor det er muligt at indsætte små beløb, som afspejler detkonkrete forbrug (dog opkræves et gebyr på 5 kr. pr. transaktion af Nets).Til styring af betaling for print/kopi anvender Metropol Pcounter WebPay,hvor den studerende kan indbetale et beløb på sin egen konto. Vedudskrivning eller kopiering nedskrives saldoen på den studerendes konto.
Tagensvej 182200 København NTlf. nr. 72 48 75 00[email protected]www.phmetropol.dkCVR. 3089 1732
1
Når den studerende vælger at indsætte et beløb, skal den pågældendeacceptere handelsbetingelserne. De er formuleret således:”Ved at fortsætte dette køb forventes det at du har læst og accepteretvores handelsbetingelser.”I handelsbetingelserne står:”Nedenfor er generelle handelsbetingelser for salg gennemført viaPcounter WebPay.Priser og leveringAlle priser er inklusive moms, med mindre andet er udtrykkeligt angivet.Elektroniske varer, såsom erhvervelse af print, bliver leveret automatiskog kan benyttes umiddelbart efter gennemført betaling. Der sælges ingenvarer der kræver fysisk levering.BetalingBetaling kan kun ske online via denne Web site, og kun med Dankort,Visa-Dankort, MasterCard, Visa og Visa Electron.FortrydelsesretFortryder du dit køb inden for 14 dage og har du ikke gjort brug af detoverførte beløb, kan hele beløbet refunderes ved henvendelse til sælger(se kontaktinformation nedenfor). Vi vil efter nærmere aftale herefterreturnere det fulde beløb kontant, som check eller bankoverførsel. Har duhelt eller delvist brugt det overførte beløb på print eller kopier, kan købetikke fortrydes.”Fortrydelsesretten blev i sin tid indarbejdet for at sikre overensstemmelsemed lovgivningen vedr. fjernsalg (”Lov om visse forbrugeraftaler”).3.0 Den konkrete sagDen sag, som er grundlaget for henvendelsen fra LærerstuderendesLandskreds, drejer sig om et beløb på ca. 600 kr. Den studerende har ialt i sin studietid indbetalt 1650 kr. – seneste indbetaling var på 150 kr. ijuni 2011. Der er brugt lidt mere end 1000 kr. på print og kopiering.I sagen har den studerende i forbindelse med afslutning af sit studiumhenvendt sig til Metropols It-support, som har meddelt, at beløbet ikkekunne betales tilbage med henvisning til handelsbetingelserne.Efterfølgende (i august) har der været dialog pr. mail mellem DSR-formand Sarah Rasch og it-chef Hans-Henrik Michelsen om sagen – doguden at beslutningen er blevet ændret.2
4.0 Ændring af praksisDet har vist sig – på baggrund af information fra de øvrigeprofessionshøjskoler – at den administrative opgave med at overførepenge mellem printerkonti er meget begrænset, og Metropol har benyttetanledningen til at ændre sin praksis. Vi har derfor indført denoverførselsløsning mellem konti, som nogle af de øvrigeprofessionshøjskoler anvender. Ordningen betyder, at de studerende vedhjælp af Pcounter WebPay kan overføre eventuelle overskydende beløbtil andre studerende. Der vil stadig ikke være mulighed for tilbagebetalingaf indbetalte beløb, da dette er administrativt tungt og tidskrævende.
Med venlig hilsen
Nicolai Kragh PetersenProfessionshøjskoledirektørProfessionshøjskolen MetropolDirekte: +45 28 75 29 37[email protected]
3