Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1124580_0001.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. april 2012 stillet følgende spørgsmål nr.309 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraJørgen Arbo-Bæhr (EL).

Spørgsmål nr. 309:

23. maj 2012J.nr. 20120030637/2012-4532
”I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, om de uafhængige eksperter iSCOEL har nået frem til, at grænseværdien for partikler i flybrændstof skal regule-res internationalt? Hvad vil ministeren gøre ved de arbejdsrelaterede kræfttilfældeblandt flyarbejderne?”

Endeligt svar:

Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet om SCOEL´s arbejde, indhentet bi-drag fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, som har oplyst følgende:”EU´s forskningscenter Joint Research Centre (JRC) rådgiver EU-kommissionenom videnskabelige og tekniske spørgsmål inden for en række politikområder, oghar modtaget en hastesag fra EU-parlamentet om flybrændstof og afgasning samtbetydningen af eksponeringen af kabinepersonale.SCOEL (The Scientific Committee on Occupational Exposure Limits/EU´sgrænseværdiudvalg) har afholdt møde med JRC. JRC’s rapport om sagen vil blivegennemgået af SCOEL, som herefter vil beslutte, om der kan anbefales en grænse-værdi.Det bemærkes, at SCOEL har fokus på kabinepersonalet og ikke på de personer,der arbejder i lufthavnen, men en grænseværdi vil gælde for alle.”Jeg kan henholde mig til udtalelsen fra det Nationale Forskningscenter for Ar-bejdsmiljø.Hvad angår initiativer rettet mod arbejdsrelaterede kræfttilfælde blandt flyarbejde-re, skal jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 308.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen