Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1124574_0001.png
1124574_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. april 2012 stillet følgende spørgsmål nr.308 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraJørgen Arbo-Bæhr (EL).
23. maj 2012J.nr. 20120030637/2012-4532

Spørgsmål nr. 308:

”Ministeren bedes kommentere oplysningerne bl.a. fra 3F Kastrup om, at luftforu-reningen i Københavns lufthavn, herunder de farlige ultrafine partikler i brændstof,har betydet, at nogle flyarbejdere har fået konstateret kræft af det.”

Endeligt svar:

Ingen skal blive syge af at gå på arbejde, og enhver sag, hvor en medarbejder harfået kræft af at gå på arbejde, er meget alvorlig. Jeg finder det helt uacceptabelt, atflyarbejdere i Københavns Lufthavn har været udsat for luftforurening fra diesel-motorer, som har medført, at de har fået kræft.Jeg har indhentet udtalelser fra Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen til brugfor besvarelsen.Arbejdstilsynet har oplyst følgende:”Partikelforureningen i Københavns Lufthavn stammer hovedsagligt fra to kilder;dels fra de dieseldrevne køretøjer og dels fra flyenes motorer. Udstødningen fradieselmotorer er konkret reguleret i arbejdsmiljøreglerne, og udstødningsgasser fradieselmotorer er på Arbejdstilsynets liste over stoffer, der anses for at være kræft-fremkaldende. Arbejdstilsynet har derfor fulgt og følger fortsat nøje problemstillin-gen omkring luftkvaliteten i Københavns Lufthavn og er i dialog med lufthavnenherom.På kræftområdet er der i arbejdsmiljølovgivningen fastsat krav om, at hvis der errisiko for udsættelse for farlige stoffer og materialer, skal arbejdsgiveren sørge for,at udsættelsen fjernes, erstattes eller begrænses til et minimum.På dette grundlag har Arbejdstilsynet i flere tilfælde afgivet strakspåbud til flereforskellige virksomheder i lufthavnen for at sikre medarbejdere mod sundhedsska-delig påvirkning fra udstødningsgasser fra unødig tomgangskørsel.Københavns Lufthavn har, efter Arbejdstilsynets ønske, udarbejdet en handlings-plan for at imødegå problematikken omkring partikelforurening i lufthavnen.
Handlingsplanen indeholder en række initiativer til at få reduceret flyarbejdernesudsættelse for partikler. Arbejdstilsynet har i den forbindelse halvårlige møder medKøbenhavns Lufthavn, hvor der gøres status for planens initiativer.Handlingsplanen sætter blandt andet fokus på anvendelsen af eldrevne køretøjer istedet for dieseldrevne køretøjer, fokus på filter til de eksisterende dieseldrevne kø-retøjer samt fokus på adfærden blandt flyarbejdere, så tomgangskørsel hindres ogophold i udstødningen fra diesel- og jetmotorer mindskes mest muligt.Københavns Lufthavn har i øvrigt i dag nogle af verdens mest restriktive retnings-linjer for brug af flyenes hjælpemotorer, således at partikelforureningen fra dennekilde mindskes mest muligt. Reduceret brug af flyenes hjælpemotorer er ligeledesen del af handlingsplanen.Mens sammenhængen mellem udsættelse for udstødningsgasser fra dieselmotorerog helbredsrisici er veldokumenteret, er det derimod væsentligt at påpege, at sam-menhængen mellem udsættelse for ultrafine partikler fra flymotorer og helbredsri-sici ikke er endeligt klarlagt. Derfor følger Arbejdstilsynet forskningsområdet omultrafine partikler nøje.I den forbindelse kan det oplyses, at der i regi af Arbejdsmiljøforskningsfonden erigangsat et forskningsprojekt for at undersøge bagageportørers helbredspåvirknin-ger efter udsættelse for partikelforurening i Københavns Lufthavn. Projektet er etopfølgningsstudie om effekten af partikulær forurening på risikoen for udvikling afhjertekarsygdom, kroniske luftvejslidelser og muligvis flere forskellige kræftfor-mer. Resultaterne fra denne undersøgelse forventes offentliggjort 4. kvartal 2014.”Arbejdsskadestyrelsen formoder, at spørgeren henviser til artiklen i Fagbladet den27. april 2012 og har oplyst følgende:”Det er rigtigt, at Arbejdsskadestyrelsen har afgjort 3 sager, hvor medarbejdere iKøbenhavns Lufthavn har fået anerkendt urinblærekræft som en erhvervssygdompå grund af udsættelse for udstødningsgasser fra dieselmotorer.Arbejdsskadestyrelsen kan oplyse, at blærekræft og lungekræft efter udsættelse forudstødningsgasser står på styrelsens fortegnelse over erhvervssygdomme, fordi derer dokumentation for sammenhængen mellem udsættelse for udstødningsgasser fradieselmotorer og disse kræftformer. ”Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets og Arbejdsskadestyrelsens udtalelser.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2