Det Udenrigspolitiske Nævn 2011-12
UPN Alm.del Bilag 117
Offentligt
1076093_0001.png
1076093_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Besvarelse af § 20-spørgsmål nr. S 1871 tiludenrigsministeren stillet den 25. januar2012 af Gitte Lillelund Bech (V).
Spørgsmål nr. S 1871 fra Gitte Lillelund Bech (V) til udenrigsministeren:
”Mener udenrigsministeren, at sanktioner tager civilbefolkningen som gidsler, og at vi også gørdet i Vesten med de handlinger, vi foretager?”
Svar:Jeg anser sanktioner for at være en meget vigtig del af FNs og EU's samlede virkemidler. Sank-tioner bør anvendes som led i en integreret, bredt anlagt politisk tilgang, og i kombination medandre politiske virkemidler som politisk dialog og andre tiltag, herunder bl.a. støtte til civilsam-fundet og civilbefolkningen.Hovedparten af FN’s og EU’s sanktionsregimer har til formål at udøve pres mod et regime forat opnå forbedring af dets adfærd over for egne borgere, især på menneskerettighedsområdet.EU’s sanktioner mod Burma er et godt eksempel på, hvorledes man gennem sanktioner kanmedvirke til at understøtte en proces mod demokrati og national forsoning samt skabe frem-skridt på menneskerettighedsområdet. Et andet eksempel er sanktionerne mod Iran, som ernødvendige for at presse landet til at efterleve det internationale ikke-spredningsregime vedrø-rende masseødelæggelsesvåben.Både i regi af FN og EU lægges der afgørende vægt på, at sanktioner i videst mulig omfangmålrettes, jf. begreberne ”targeted sanctions” eller ”smart sanctions”. Formålet er at opnå størstmulig indvirkning på de personer og enheder, som sanktionerne retter sig imod og samtidig ividest muligt omfang at begrænse humanitære og civile skadevirkninger eller utilsigtede konse-kvenser for personer uden for målgruppen eller for nabolande. Det er derfor vigtigt, at det ikonkrete situationer meget nøje overvejes, hvilke sanktioner der er bedst egnede til at opnå deønskede resultater.
I forbindelse med de senest vedtagne stramninger af sanktionerne over for Iran har regeringennetop lagt vægt på, at sanktionerne tilrettelægges på en sådan måde, at de så effektivt som mu-ligt sætter det iranske styre under pres for at fremme en forhandlingsløsning, samtidig med atde i videst muligt omfang undgår at ramme den iranske civilbefolkning. En vis negativ påvirk-ning af civilbefolkningen kan dog naturligvis ikke helt udelukkes.I øvrigt har Danmark sammen med EU fastholdt en to-sporstilgang over for Iran, hvor sankti-onspres kombineres med forhandlinger – og de seneste stramninger tager netop sigte på at ska-be fremdrift i forhandlingssporet. Vi har – ligesom vore EU partnere – tillid til, at vi med deskærpede sanktioner vil lykkes med at få IAEA inspektionerne ind i Iran igen.