OSCEs Parlamentariske Forsamling 2011-12
OSCE Alm.del Bilag 20
Offentligt
Danmarks Mission ved OSCE
Wien, den 3. februar 2012
Nyt fra OSCE-missionenDanmark leder EU-koordinationen i OSCE under EU-formandskabetUnder det danske EU-formandskab i 1. halvår af 2012 står den danske repræsentation iWien sammen med EU-delegationen i spidsen for koordinationen af EU’s positioner ogindlæg. Den danske ambassadør leder således EU-ambassadørmøderne, deltager sammenmed EU-delegationen i EU’s politiske dialogmøder med tredjelande og afgiver på EU’svegne indlæg i OSCE’s Permanente Råd.Det er en dansk prioritet at sikre, at EU taler med en stemme i internationaleforhandlinger, således også i OSCE. Det danske formandskab støtter aktivt EU’s højerepræsentant Catherine Ashton og den fortsatte etablering af den fælles udenrigstjeneste.Ved OSCE støtter den danske repræsentation således aktivt op om EU-delegationen iWien, og har indgået et tæt samarbejde baseret på en team-struktur, hvor medarbejderefra Repræsentationen og EU-delegationen indgår på lige fod og støtter hinanden i atkoordinere og fremme EU’s interesser.Under det danske EU-formandskab vil fokus bl.a. være på følgende aspekter: Arbejdetmed OSCE’s menneskelige dimension; modernisering af våbenkontrolarrangementer ogfremme af tillidsskabende foranstaltninger; styrkelse af indsatsen mod transnationaletrusler; samt fremme af samarbejdet med partnerlandene, særligt med fokus på detnordlige Afrika og Afghanistan. Generelt vil EU støtte op om det irske OSCE-formandskabs dagsorden, herunder formandskabets arbejde med de frosne konflikter iOSCE-området.
Det irske OSCE-formandskabs prioriteterIrland står som ny formand for OSCE i 2012 overfor en række udfordringer.Organisationen skal sikres fremdrift efter ministermødet i Vilnius i december, hvor detikke lykkedes at få resultater inden for den menneskelige dimension.Den irske udenrigsminister Eamon Gilmore præsenterede i det Permanente Råd den 12.januar det irske formandskabs prioriteter for OSCE i 2012. Gilmore pegede her på
1
nødvendigheden af at udvikle en langtidsstrategi for OSCE, så organisationen effektivtkan bidrage til sikkerhed og stabilitet i regionen, der udfordres af dybe politiske ogøkonomiske transformationer.Den menneskelige dimension vil være det irske formandskabs højeste prioritet, medsærlig fokus på ytringsfrihed og mediefrihed i forhold til digitale medier. OSCE-formandskabet planlægger en konference i Dublin i juni måned med dette tema. Ogsåforsamlings- og foreningsfrihed samt religionsfrihed er formandskabsprioriteter i lighedmed temaet racisme og intolerance i sport med særlig tanke på de storesportsbegivenheder, der vil finde sted i 2012 med OL samt EM i fodbold. Efter ønske fraRusland og Hviderusland lægger det irske formandskab op til en reform af møder ogkonferencer i den menneskelige dimension senere på året, i det håb, at programmet fordette års møder i den menneskelige dimension dermed kan vedtages med konsensusinden for den næste måned uden de sædvanlige store forsinkelser.Fremskridt i løsningen af de frosne konflikter i OSCE-regionen – Moldova, Georgien ogNagorno-Karabakh - er ligeledes højt på det irske formandskabs dagsorden, ogformandskabet ønsker at dele ud af egne erfaringer med konflikthåndtering i Nordirland,herunder på en konference i Dublin den 27. april.I den politisk-militære dimension vil det irske OSCE-formandskab fortsætte arbejdetindenfor våbenkontrol og konfliktforebyggelse. Prioriteten er at få en substantielopdatering af Wien-dokumentet om tillidsskabende foranstaltninger på det militæreområde. Formandskabet ønsker at bygge videre på de fire beslutninger om transnationaletrusler, som ikke blev vedtaget på Vilnius ministermødet i december, angående cyber-sikkerhed, politi-strategi, samt narkotika- og terrorismebekæmpelse.I den økonomiske-miljømæssige dimension vil de irske hovedprioriteter være bekæmpelseaf korruption, hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme.Det irske formandskab vil derudover arbejde for at øge OSCE’s engagement medpartnerlande, ikke mindst med udførelsen af konkrete projekter vedrørende Afghanistansamt at sikre fremskridt i forhold til Mongoliets OSCE-medlemsskabsanmodning.Det irske formandskab lægger op til tæt samarbejde og dialog med OSCE’sParlamentariske Forsamling, som OSCE-formandskabet anser for et vigtigt bindeledmellem regeringer og parlamenter i OSCE-landene.
2
Endelig lægger det irske formandskab op til få, men substantielle beslutninger vedministerrådsmødet i Dublin til december.
Lukning af OSCE-kontoret i ZagrebPå mødet i det Permanente Råd den 15. december 2011 blev det besluttet at lukke OSCEkontoret i Zagreb pr. den 31. december 2011. EU udtrykte støtte til beslutningen, der sessom resultatet af et succesfuldt OSCE-engagement i Kroatien. Selve nedlukningsperiodenvil forløbe frem til den 31. marts 2012. Det blev yderligere besluttet at giveGeneralsekretæren autoritet til at implementere et program til at styrke lokale ngo’ersmonitorering af de tilbageværende krigsforbryderretssager.
OSCE’s 2012-budgetBudgettet for 2012 blev vedtaget lige inden årsskiftet i det Permanente Råd. Det er andetår i træk at budgettet vedtages til tiden, hvilket må ses som en positiv udvikling, da mantidligere i OSCE først har fået budgettet vedtaget i det nye år. Budgettet for 2012 er pågodt 148 mio. Euro og således ca. 4 mio. Euro under budgettet for 2011. De danskeprioriteter i forhandlingerne var særligt koncentreret om aktiviteter vedrørende OSCE’smenneskelige dimension, herunder de tre institutioner ODIHR (Kontoret for demokratiskeinstitutioner og menneskerettigheder), Mediefrihedsrepræsentanten og Højkommissærenfor nationale mindretal, samt en vis reallokering af midler fra missionerne på Balkan tilsærligt Centralasien.Budgetforhandlingerne var præget af et stærkt ønske fra mange medlemslande, herunderDanmark, om at få vedtaget et budget, der afspejlede den vanskelige økonomiskesituation, som mange medlemslande befinder sig i. Forhandlingerne var præget af en delvanskeligheder. I den sidste fase var det særligt omfanget af midler til OSCE’s treinstitutioner, der skabte uenighed. EU udtrykte således i sin erklæring vedbudgetvedtagelsen bekymring over niveauet af de afsatte ressourcer til institutionerne ogunderstregede, at man i forhandlingerne for 2013 vil bestræbe sig på at sikre flereressourcer til disse, så det finansielle niveau matcher den stigende efterspørgsel, der erefter institutionernes arbejde. Grundet uenighed i EU-kredsen om formatet for ogleveringen af EU’s indlæg, blev der under budgetforhandlingerne ikke afgivet EU-indlæg.
3