Udvalget til Prøvelse af Valgene 2010-11 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 32
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Dato: 27. september 2011Enhed: KommunaljuraSagsbeh.: DEPDGTSags nr.: 1110324Dok. nr.: 658200
Fra André Rossmann har Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtaget ved-hæftede e-post af 17. september 2011, hvori han oplyser, at der er risiko for,at hans far, der er syg med Alzheimers, og eventuelt andre beboere i ældre-centret Æblehaven har været udsat for valgpres i forbindelse med brevstem-meafgivning.Det fremgår af André Rossmanns e-post, at hans far modtog et valgkort, somblev anbragt i hans sikkerhedsboks. Kort efter afgav Æblehavens beboerebrevstemmer. Da André Rossmanns far på grund af sin sygdom ikke kunnehuske, at han havde fået et valgkort, og at han skulle stemme personligt, fikstemmemodtagerne ham til at stemme pr. brev. Da han på valgdagen mødteop på afstemningsstedet, fik han at vide, at han allerede havde afgivet sinstemme. Faren kan ikke huske, hvilket parti han har stemt på, og André Ross-mann giver udtryk for, at han kan forestille sig, at en stemmemodtager har”hjulpet” ham med at sætte kryds det rigtige sted. Ligeledes forestiller han sig,at nogle af de andre beboere, som har nedsat psykisk funktionsevne i en grad,så de ikke kan overskue, hvem de skal stemme på, også har fået ”hjælp” til atsætte kryds det rigtige sted.Endelig fremgår det, at André Rossmann med sin henvendelse ønsker at gøreopmærksom på den risiko for misbrug, der potentielt findes i forbindelse medbrevstemmeafgivning på plejehjem og lignende.Brøndby Kommune har i anledning af henvendelsen i vedhæftede udtalelsemodtaget af ministeriet den 20. september 2011 oplyst, at folkeregistret umid-delbart efter valgets udskrivelse tog kontakt til Æblehavens ledelse for at aftaledato og omstændighederne for brevstemmeafgivningen. Der blev sat en ræk-ke opslag op på infotavler, i elevator m.v. og derudover orienterede personaleti Æblehaven beboerne om muligheden for brevstemmeafgivning. De beboere,som ønskede at brevstemme, blev skrevet på en liste til folkeregistret. Bebo-erne på listen fik efterfølgende besøg af stemmemodtagerne på dagene forbrevstemmeafgivning. Stemmemodtagerne medbragte et ekstra sæt brev-stemmemateriale, såfremt beboere, som ikke var på listen, gav udtryk for, atde ønskede at stemme. Der har ikke været tale om, at stemmemodtagerne ergået rundt i Æblehaven og har opfordret beboerne til at brevstemme.Kommunen har endvidere oplyst, at de tilforordnede vælgere, som fungerersom stemmemodtagere, er forpligtet til at orientere enhver, der ønsker atbrevstemme, om, at stemme kan afgives ved personligt fremmøde på valgda-gen, så det bliver sikret, at der kun modtages brevstemmer fra vælgere, somer forhindret i at møde frem på afstemningsstedet på valgdagen. Derudover
Side 2
gør kommunen meget ud af at orientere stemmemodtagerne om vigtighedenaf, at vælgeren skal have mulighed for at udøve sin demokratiske stemmeretuden utilbørlig påvirkning, samt at der kun skal ydes hjælp til stemmeafgivning,såfremt vælgeren udtrykkeligt beder om hjælp.Det er desuden oplyst, at det er kommunens klare overbevisning, at brev-stemmeafgivningen er foregået i overensstemmelse med kommunens krav tilstemmemodtagerne og reglerne for brevstemmeafgivning.I supplerende udtalelse af 22. september 2011 har kommunen oplyst, at AndréRossmanns far er anført på den liste, som kommunens folkeregister har mod-taget fra Æblehaven inden fristen for anmodning om brevstemmeafgivning ihjemmet udløb den 5. september 2011. Man formoder derfor, at han har an-modet personalet i Æblehaven om at komme til at brevstemme. Selve afstem-ningen foregik i hans egen bolig, og de to stemmemodtagere vendte ryggen tilham under selve stemmeafgivningen. Der blev således ikke ydet hjælp vedstemmeafgivningen, og han lagde selv stemmesedlen ned i kuverten samt un-derskrev følgebrevet.Afslutningsvis har kommunen oplyst, at ældrecentret Æblehaven bl.a. drivesefter § 5, stk. 1, nr. 1, i lov om almene boliger m.v. (lovbekendtgørelse nr. 884af 10. august 2011), idet kommunalbestyrelsen har givet tilsagn om offentligstøtte efter denne lov og har mærket boligerne som almene ældreboliger. Deter hertil oplyst, at beboerne i Æblehaven har egne boliger med separate leje-kontrakter.Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den anledning oplyse, at det følger af§ 54, stk. 2, nr. 6, i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 107 af 8.februar 2011), at vælgere, der bor eller opholder sig i bl.a. almene ældreboli-ger, der er omfattet af lov om almene boliger m.v., kan brevstemme i boformeneller boligen. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at brevstemmeafgivning istedet skal ske efter reglerne i stk. 4 om brevstemmeafgivning i hjemmet. Efterstk. 4 skulle anmodning om brevstemme i hjemmet til folketingsvalget den 15.september 2011 indgives senest kl. 12 mandag den 5. september 2011.Ifølge § 3, stk. 2, i bekendtgørelse om brevstemmeafgivning i vælgernes hjem(bekendtgørelse nr. 128 af 24. februar 2009) skal kommunalbestyrelsen sørgefor, at vælgerne i de boformer, der er nævnt i § 54, stk. 2, nr. 3 og 6, i lov omvalg til folketinget, hvor kommunalbestyrelsen har besluttet, at der ikke skal fo-retages brevstemmeafgivning efter reglerne om institutionsafstemning, blivergjort bekendt med muligheden for at brevstemme i hjemmet og de nærmerebetingelser herfor. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at vælgere i de på-gældende boformer m.v., som må antages at opfylde betingelserne for atstemme i hjemmet, får udleveret et ansøgningsskema, og at der om fornødentydes vælgeren bistand med at udfylde og indsende skemaet.Kommunalbestyrelsen skal desuden sørge for, at stemmemodtagerne i fornø-dent omfang bliver vejledt om deres opgaver i forbindelse med gennemførelseaf brevstemmeafgivningen, herunder bliver gjort bekendt med de særlige plig-ter, der påhviler dem efter § 62, stk. 1, i lov om valg til Folketinget, jf. bekendt-gørelsens § 3, stk. 1, nr. 4.
Side 3
Efter lovens § 62, stk. 1, 1. pkt., må stemmemodtagere ikke i forbindelse medbrevstemmeafgivningen give en vælger råd eller opfordring med hensyn til,hvilket parti eller hvilken kandidat vælgeren skal stemme på.Ifølge lovens § 61, stk. 4, skal de stemmemodtagere, der skal modtage brev-stemmen, yde den fornødne hjælp, såfremt vælgeren ikke er i stand til at ud-fylde stemmesedlen selv eller udfylde og underskrive følgebrevet. Det skalfremgå af følgebrevet, såfremt der er ydet hjælp. Efter stk. 6 kan hjælp til ud-fyldning af stemmesedlen kun ydes, såfremt vælgeren umiddelbart over forden, der yder hjælp, utvetydigt kan tilkendegive, på hvilket parti eller hvilkenkandidat vælgeren ønsker at stemme.Efter bekendtgørelsens § 21, stk. 3, må stemmemodtagerne ikke uopfordretgive vælgerne andre oplysninger om de opstillede partier og opstillede kandi-dater m.v. end de oplysninger, der fremgår af fortegnelserne herom. Stem-memodtagerne kan besvare eventuelle forespørgsler fra vælgerne om, hvor-vidt bestemte personer er opstillet som kandidater til folketingsvalget, såfremtstemmemodtagerne har kendskab hertil.Udtalelsen fra Brøndby Kommune giver herefter ikke ministeriet anledning tilbemærkninger.Klageren underrettes herfra om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Christian Vigh