Udvalget til Prøvelse af Valgene 2010-11 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 2
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Dato: 27. september 2011Enhed: KommunaljuraSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1110275Dok. nr.: 655314
Fra Jens Brolev Marcussen, Tom Kristensens Vej 42, 2. th., 2300 KøbenhavnS, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtaget vedhæftede e-mail af 15.september 2011, hvori Jens Brolev Marcussen klager over, at ventetiden påvalgaftenen ved afstemningsstedet Dyvekeskolen, Remisevej 16, 2300 Kø-benhavn S, omkring kl. 19 var på en time, hvorfor han opgav at afgive sinstemme. Desuden har Jens Brolev Marcussen klaget over, at han skulle afgivesin stemme ved afstemningsstedet Dyvekeskolen og ikke ved afstemningsste-det Skolen på Islands Brygge, der ligger meget tæt på hans bopæl.Københavns Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede brev af 19.september 2011 – efter indhentet redegørelse fra valgsekretæren på valgste-det Dyvekeskolen – oplyst, at det som anført af Jens Brolev Marcussen er kor-rekt, at der var lang kø og dermed ventetid på at afgive stemme i tidsrummetkl. 18.00-20.00. Valglokalet var indrettet i en gymnastiksal, som ligger en halvetage oppe, og trappen medfører et ”flaskehalsproblem”, som betød, at devælgere, som endnu ikke var nået frem til lokalet, ikke kunne danne sig etoverblik over ventetiden.Det fremgår endvidere af udtalelsen, at problemet med køer før og efter nor-mal arbejdstids ophør er tilbagevendende ved hvert valg, og at valgbestyrel-sen har fokus på problemet. Der var således forsøgt at skabe mest muligplads til kø i selve valglokalet, ligesom der var udstationeret tilforordnede væl-gere til at styre køen og råbe de vælgere frem, som hørte til valgborde, hvorder ikke var kødannelse.Endelig fremgår det af udtalelsen, at det fremover vil blive overvejet at opsætteflere stemmebokse og udvide bordantallet med yderligere ét valgbord.Københavns Kommune har supplerende ved brev af 20. september 2011 op-lyst, at Københavns Kommune har 54 afstemningssteder fordelt på 9 opstil-lingskredse. I forbindelse med en ændring af folketingsvalgloven, der trådte ikraft den 1. januar 2007, blev fordelingen af vælgere i de enkelte opstillings-kredse fordelt efter roder og således, at de fleste vælgere havde nogenlundelige langt til et afstemningssted. Grænsedragningen vil altid medføre, at noglevælgere bor længere væk fra et afstemningssted end andre og vil synes, atdet er urimeligt, når der ligger et andet afstemningssted meget tæt på deresbopæl.Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i forhold til klagen over ventetid ved detafstemningssted, vælgeren var blevet tildelt, oplyse, at det følger af § 45, stk.
Side 2
2, 1. pkt., i lov om valg til Folketinget (lovbekendtgørelse nr. 107 af 8. februar2011), at kommunalbestyrelsen skal sørge for lokaler til afstemningen samt fordet fornødne antal stemmerum og stemmekasser. Kommunalbestyrelsen skal iøvrigt sørge for, at der er truffet de nødvendige forberedelser til afstemningenpå hvert afstemningssted, jf. lovens § 45, stk. 4.Dette indebærer ifølge ministeriets vejledning nr. 78 af 26. august 2011 om af-holdelse af folketingsvalg, afsnit7.7., side 36, bl.a., at kommunalbestyrelsenskal sørge for det nødvendige antal valgborde m.v. med den nødvendige be-manding. Der er ikke nærmere regler i loven om, hvor mange valgborde,stemmerum og stemmekasser der skal være på de enkelte afstemningsstederi forhold til antallet af vælgere ved afstemningsstederne. Det må kommunalbe-styrelsen afgøre ud fra erfaringerne fra tidligere valg med, hvad der i praksis ernødvendigt på de enkelte afstemningssteder, og hvad der er muligt underhensyn til de pladsmæssige forhold og, hvor mange tilforordnede vælgere dervil kunne udpeges. Det vil dog være hensigtsmæssigt at prøve at undgå, atder er mere end 1.500 vælgere pr. bord (valgliste), da dette normalt kan føre tilkødannelse på visse tidspunkter under afstemningen.Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i forhold til den del af klagen, som ved-rører tildeling af afstemningssted, oplyse, at det følger af § 9 i lov om valg tilFolketinget (lovbekendtgørelse nr. 107 af 8. februar 2011), at hver kommuneeller del af en kommune i en opstillingskreds er inddelt i afstemningsområder.En kommune kan dog udgøre ét afstemningsområde. Kommunalbestyrelsentræffer beslutning om oprettelse, ændring eller nedlæggelse af afstemnings-områder. Det kan endvidere oplyses, at for hvert afstemningsområde er der étafstemningssted.Udtalelsen fra Københavns Kommune giver herefter ikke ministeriet anledningtil bemærkninger.Klageren underrettes herfra om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Christian Vigh