Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
S 369
Offentligt
920031_0001.png
920031_0002.png
920031_0003.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål S 369 stillet af Benny Engelbrecht (S) den10. november 2010.23. November 2010Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
1260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09776615987971/1

Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings besvarelse af spørgsmål S

369 stillet af Benny Engelbrecht (S) den 10. november 2010

Spørgsmål S 369

Vil ministeren sikre forbrugernes sikkerhed ved køb af mobilprogrammer/-applikationer og mindske berørte teleoperatørers omkostninger ved svindel, foreksempel ved at arbejde for en certificeringsordning for applikationsudbydere?

Svar

Jeg har bedt Forbrugerombudsmanden om et bidrag til besvarelsen af S 369. For-brugerombudsmanden bemærker i den forbindelse:”Forbrugerombudsmanden modtager ofte henvendelser fra forbrugere, der påderes telefonregning er blevet faktureret for fx et abonnement på tjenesteydel-ser, eller for deres børns køb af virtuelle tjenester i forbindelse med spil på net-tet. Henvendelserne drejer sig oftest om, at forbrugeren ikke er bekendt med, athan eller hun har indgået en aftale om køb af en ydelse mod betaling, eller atbarnet uden forældrenes samtykke har brugt et stort beløb på spil. Forældrene eri øvrigt sjældent klar over, at der udbydes spil, som børnene kan betale for atdeltage i ved brug af mobiltelefonen. Fælles for disse tjenester er, at de fakture-res som en tillægstakseret sms på forbrugerens telefonregning.Sådanne tjenester skal udbydes i overensstemmelse med de regler, der findes iforbrugeraftaleloven, markedsføringsloven, e-handelsloven og aftaleloven. Deter Forbrugerombudsmandens erfaring, at de tjenester, der udbydes, og som fak-tureres af teleudbyderne, ikke altid lever op til lovgivningens krav. Samtidig erdet vanskeligt for forbrugeren, at kontakte indholdsudbyderen, som ikke sjæl-dent befinder sig i udlandet.Forbrugerombudsmanden opnåede derfor i januar 2010 teleudbydernes (TDC,Telia, Telenor og HI3G) tilsagn om bl.a.At behandle klager over tillægstakserede tjenester som faktureres på tele-fonregningen som overtakserede tjenester.At tilbageføre beløb, der er opkrævet med urette, fordi der ikke har væreten tilstrækkelig klar aftale om, at kunden accepterede at modtage den på-gældende ydelse mod betaling af et nærmere angivet beløb.At tilbageføre beløb, som er opkrævet for børns brug af spil mv. som pågrund af deres karakter må forventes i overvejende grad at blive brugt afbørn eller unge, når barnet har brugt for et beløb, der klart overstiger, hvadbørn og unge må forventes at kunne råde over til brug for en sådan tjene-ste.At tilbageføre beløb, når forbrugeren har udnyttet sin lovbestemte fortry-delsesret i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens regler.Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-09776615987971/1
Tilsagnet kan læses her:http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/Teleselskabernes-behandling-af-klager-over-indholdstakserede-tjenester
Forbrugerombudsmanden kontrollerer, om tilsagnet overholdes, når han modta-ger klager over opkrævning af betaling via overtakserede sms’er. Konkrete kla-ger kan også behandles af Teleankenævnet.Teleudbyderne stiller herudover i ”Rammeaftalen for mobile indholds- og be-talingstjenester version 5.0”, der trådte i kraft den 1. maj 2010, bl.a. krav om,at indholdsudbyderne overholder lovgivningens krav. Den uvildige kontrolen-hed (Teleankenævnets sekretariat) foretager løbende stikprøvekontrol af, om deudbudte tjenester overholder rammeaftalen. Resultatet af stikprøvekontrollernesendes til Forbrugerombudsmanden til orientering.”Jeg skal henvise til det af Forbrugerombudsmanden anførte.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2