Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
S 1130
Offentligt
958155_0001.png
17-02-2011
Undervisningsminister Tina Nedergaards skriftlige svar til medlem af Folketinget Liselott Blixt (DF) påspørgsmål nr. S 1130 af 9. februar 2011.” Hvad er ministerens holdning til, at der indføres undervisning om psykiske lidelser af eksempelviseksterne undervisere/eksperter på minimum 30 timer som fast del af pensum på pædagog- oglærerstudiet?Svar:Med henblik på at uddanne lærere og pædagoger til at identificere børn med opmærksomheds-forstyrrelser, eller eksempelvis ADHD symtomer, mener jeg ikke, at dette skal være en specifik del aflærer- og pædagoguddannelsen. Begrundelsen er, at 30 timers undervisning i løbet af uddannelsen ikkefindes tilstrækkeligt til at klæde lærere og pædagoger på til den komplekse opgave, som det er at identi-ficere og vurdere psykiske lidelser hos børn.Det er lærernes opgave at identificere, når elever har, eksempelvis læse- og skrivevanskeligheder og ef-terfølgende igangsætte tiltag, der kan tilgodese den enkelte elev i undervisningssammenhængen. Ligele-des har pædagogen til opgave at identificere børns sociale vanskeligheder og igangsætte initiativer, derkan afhjælpe dette.Men i forhold til at identificere psykiske lidelser er jeg af den opfattelse, at lærere og pædagoger, i detomfang det er muligt, skal benytte sig af det hold af specialister, som allerede findes i tilknytning til sko-lerne og institutionerne. Disse psykologer og andre eksperter, som er tilknyttet PPR og andre instanser,ser jeg som en meget værdifuld ressource i forhold til, at såvel børn som lærere og pædagoger kan fåden nødvendige støtte.Faglige eksperter på området er garant for, at den nødvendige faglighed i vurderingen af børn med psy-kiske lidelser er til stede. Derimod vil en 30 timers undervisning af pædagoger og lærere være en falsktryghed, idet det må antages, at sådanne komplicerede faglige problemstillinger på ingen måde kan dæk-kes ind af et så kortvarigt forløb.
Tina Nedergaard