Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 89
Offentligt
957702_0001.png
957702_0002.png
957702_0003.png
FolketingetBoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. februar 2011Formueretskontoret2010-7005-0036CCN40133
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lovom ændringer af forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendomm.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om autorisation af elin-stallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen m.v.)(L 89), somFolketingets Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 31. januar2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anita Knakkergaard (DF).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 11 fra Folketingets Boligudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af

fast ejendom m.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om au-

torisation af elinstallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen

m.v.)(L 89):

”Er ministeren enig i, at det i forbindelse med tilbud på til-standsrapporten bør fremgå, hvad 2. og 3. tilstandsrapport vilkoste?”

Svar:

1.

Det følger af den gældende bestemmelse i § 4, stk. 1, 2. pkt., i lov omforbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v., som ikke fo-reslås ændret, at tilstandsrapporten skal være udarbejdet eller fornyetmindre end 6 måneder før den dag, hvor køber modtager rapporten.Efter § 20 i bekendtgørelse nr. 1667 af 21. december 2010 om husefter-synsordningen bestemmer den bygningssagkyndige i forbindelse medfornyelsen af en tilstandsrapport, i hvilket omfang en fornyet bygnings-gennemgang er nødvendig, og hvilket formindsket vederlag der skal be-tales.Det følger af betænkning nr. 1520/2010 om huseftersynsordningen, at deri praksis næsten altid foretages en ny bygningsgennemgang i forbindelsemed fornyelsen af en tilstandsrapport, og at en sådan fornyelse typisk ko-ster ca. halvdelen af den oprindelige rapport, hvis fornyelsen foretages afden samme bygningssagkyndige eller en bygningssagkyndig fra sammefirma, jf. betænkningens side 282.

2.

Som det fremgår ovenfor, skal en bygningssagkyndig ved fornyelsenaf en tilstandsrapport vurdere, i hvilket omfang en fornyet bygningsgen-nemgang er nødvendig.Hvis en bygningssagkyndig på tidspunktet for afgivelsen af sit tilbud tilsælger om tilstandsrapportens udarbejdelse ikke finder fornødent grund-lag for at vurdere, i hvilket omfang en eventuel senere fornyelse af rap-porten vil nødvendiggøre en fornyet bygningsgennemgang, herunder om-fanget af en sådan fornyet bygningsgennemgang, kan det efter Justitsmi-nisteriets opfattelse være velbegrundet, at den bygningssagkyndige ikkeallerede på tidspunktet for afgivelsen af sit tilbud på tilstandsrapportens2
udarbejdelse ønsker tillige at afgive tilbud på en eventuel fornyelse afrapporten.Det bør efter Justitsministeriets opfattelse derfor være op til den byg-ningssagkyndige, om denne i sit tilbud til sælger om udarbejdelse af entilstandsrapport finder grundlag for at fremkomme med et tilbud på, hvaddet i givet fald vil koste at forny rapporten en eller flere gange.I tilfælde, hvor en sælger lægger stor vægt på, at den bygningssagkyndi-ges tilbud på tilstandsrapportens udarbejdelse også omfatter et tilbud pårapportens eventuelle fornyelse, men hvor den bygningssagkyndige ikkefinder fornødent grundlag for at fremkomme med et sådant tilbud, stårdet sælger frit for at indgå aftale med en anden bygningssagkyndig.

3.

Uanset om en bygningssagkyndigs tilbud på udarbejdelse af en til-standsrapport indeholder tilbud på, hvad en eller flere fornyelser af rap-porten vil koste, skal reglerne om maksimalvederlag overholdes, jf. § 2,stk. 3, og bilag 1 i bekendtgørelsen om huseftersynsordningen.I vederlag for udarbejdelse af en tilstandsrapport vedrørende f.eks. etparcelhus på 150 m2opført i 1940 eller senere må en bygningssagkyndigmaksimalt kræve 7.326,50 kr. inkl. moms.Det vil bl.a. være i strid med reglerne om maksimalvederlag, hvis enbygningssagkyndig vedrørende en sådan ejendom indgår aftale med sæl-ger om, at den bygningssagkyndige, uanset om ejendommen måtte blivesolgt inden udløb af tilstandsrapportens gyldighedsperiode, har krav på etvederlag på f.eks. 11.000 kr. inkl. moms for tilstandsrapportens udarbej-delse samt alle senere fornyelser af rapporten. Det gælder dog ikke, hvisdet af aftalen udtrykkeligt fremgår, at sælger i tilfælde, hvor ejendommenmåtte blive solgt inden udløb af tilstandsrapportens gyldighedsperiode,kun skal betale maksimalvederlaget på 7.326,50 kr. inkl. moms.
3