Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 21
Offentligt
920274_0001.png
920274_0002.png
9. november 2010Om iblanding af biobrændstoffer i Danmark”Lov om bæredygtige biobrændstoffer” og ”Bekendtgørelse om biobrændstoffersbæredygtighed m.v.” (lov nummer 468 af 12. juni 2009 og bekendtgørelse nummer 1403af 15. december 2009) fastsætter et bindende (mindste)mål for olieselskabernes iblandingaf bæredygtige biobrændstoffer i benzin og diesel til vejtransport fra 2010 og fremefter.Loven og bekendtgørelsen stiller samtidig krav om biobrændstoffernes bæredygtighed ogminimumskrav om CO2-fortrængning i et ”vugge til hjul”-perspektiv (fra produktion tilforbrænding i bilens motor) i forhold til traditionel benzin og diesel.For at leve op til lovens krav til iblanding, skal biobrændstofferne som minimum have enCO2-fortrængning på 35 %. 1. januar 2017 hæves denne grænse til 50 %. Hvisbiobrændstofferne ikke lever op til disse minimumskrav, kan de ikke tælle med iolieselskabernes målopfyldelse.Loven indeholder en undtagelse i forhold til minimumskravet til CO2-fortrængning. Hvisbiobrændstofferne stammer fra ”anlæg” – som var i produktion før 1. januar 2008, skal deførst leve op til kravet om minimum 35 % CO2-fortrængning fra 1. januar 2013.Det betyder med andre ord, at olieselskaberne kunne opfylde lovens krav ved iblanding afbiobrændstoffer, der har en CO2-fortrængning, der er lavere end 35 %.Hvis biobrændstofferne produceres fra en gammel ineffektiv fabrik, kan CO2-fortrængningen ligefrem blive negativ. Med andre ord udledes der mere CO2vedproduktionen af biobrændstofferne end den CO2, der kommer fra det brændstof, sombiobrændstofferne erstatter.Tilstræbe højere mål for CO2-fortrængningFolketingets Energipolitiske udvalg har ønsket, at selskaberne, der leverer benzin og dieseltil transport i Danmark, tilstræber at opnå et højere mål for CO2-fortrængning, end lovenkræver.EOF har på selskabernes vegne erklæret sig villig til at imødekomme de politiske ønskerfra Folketingets Energipolitiske udvalg.Olieselskaberne vil endvidere tilstræbe, at CO2-fortrængningen gradvist øges til 50 % i2017. Dette har en positiv effekt i forhold til den samlede danske CO2-fortrængning – iforhold til blot at følge lovens bogstav.Selskaberne har dog taget forbehold overfor at give tilsagn for flere år ad gangen, damarkedet for de produkter, det drejer sig om, fortsat er meget uudviklet.Uafhængigt af de politiske ønsker har oliebranchen i flere år gerne set, at der blevetableret en større produktion af 2. generations bioethanol, på linje med den eksisterendedanske produktion af 2. generations biodiesel. Dette er endnu ikke tilfældet. Men der erstadig enighed om, at 2. generations bioethanol indebærer betydelige fordele i forhold tilCO2-reduktion og i forhold til miljømæssige egenskaber.Indtil produktionen af ethanol baseret på 2.generations-teknologi har fået større omfang,har benzinselskaberne dels ud fra ”interne” overvejelser, dels under indtryk af de politiskeønsker set et behov for at optimere iblandingen af biobrændstoffer i forhold til EU’sbæredygtighedskriterier for biobrændstoffer.Michael Mücke JensenTeknik- og miljøchefE-Mail[email protected]Tlf. direkte3345 6514Mob tlf.2042 2636Landemærket 10, 5.Postboks 1201004 København KCVR Nr.: 30 84 47 18Tlf.Fax3345 65103345 6531
www.eof.dk
Energi- og olieforum har på denne baggrund udarbejdet et frivilligt branchekodeks for debiobrændstoffer, der iblandes i Danmark i henhold til lov om bæredygtige biobrændstoffer.”Branchekodeks” for biobrændstoffer til iblanding i benzin og diesel
Energi- og oliebranchens kodeks for iblanding af biobrændstof i benzin og dieselindebærer for 2010:
Branchekodekset indebærer for 2010, at selskaber der har tilsluttet sigkodekset kun vil anvende biobrændstoffer, der har en CO2-fortrængning påminimum 35 % i forhold til alm. benzin og diesel.Branchekodekset indebærer endvidere, at selskaber der har tilsluttet sigkodekset vil arbejde for at CO2-fortrængningen fra biokomponenterne, deriblandes traditionel benzin og diesel, fra det tidspunkt begge produkter erfuldt introduceret, frem mod 2017 gradvist øges til 50 % - målt somgennemsnit af den samlede mængde biobrændstoffer, der iblandes benzinog diesel.
Forudsætningen for branchekodekset er, at markedsforholdene igennem det pågældendeår udvikler sig sådan, at der ikke opstår uforudsete vanskeligheder for selskaberne m.h.t.at indkøbe den type produkter, der kræves i henhold til kodekset:Tilgængeligheden af produktet i markedet er tilstrækkelig i forhold tilefterspørgslen.Afbrud i forsyningerne af tekniske eller andre årsager kan gøre det nødvendigt atfinde alternative kilder, der blot opfylder lovens mindstekrav.
Tilslutning til branchekodekset for biobrændstoffer gælder for et kalenderår ad gangen –ligesom indholdet i kodekset for hvert år tænkes revurderet ud fra kendskab tilmarkedsudviklingen.Evaluering af overholdelse af kodeksSelskaber der tilslutter sig kodekset forpligtiger sig til hvert år i forbindelse meddokumentationen for selskabets overholdelse af ”Lov om bæredygtige biobrændstoffer” og”Bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed m.v.”, overfor EOF at fremlæggedokumentation for, at de lever op til branchekodekset. Dokumentationen skal opfylde desamme krav som gælder i forhold til ”Bekendtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighedm.v.”EOF vil på sin hjemmeside hvert år, fra det år hvor begge produkter er fuldt introduceret,offentliggøre en oversigt over hvilke selskaber, der lever op til kodekset, og hvordanudviklingen i den samlede CO2-fortrængning for biobrændstoffer i Danmark har udvikletsig.
2