Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 137
Offentligt
980692_0001.png
980692_0002.png
980692_0003.png
980692_0004.png
980692_0005.png
980692_0006.png
980692_0007.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. april 2010Færdsels- og våben-kontoret2011-156-0336FST40400
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Knallertkøre-kort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.) (L 137), som Fol-ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. marts 2011.
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Knal-

lertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.) (L

137):

”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 1til L 137 yde teknisk bistand til et ændringsforslag med be-mærkninger, der indebærer, at alderen for at køre knallert 45nedsættes til 16 år, hvor man forudsætter følgende:– At køreuddannelsen for 16-17-årige vil skulle foregå isamme regi, som for 15-årige, som tager kørekort til lilleknallert og, at prisen for de to køreuddannelser skal væreden samme.– At sanktionsniveauet for 16-17-årige, som har kørekort tilstor knallert, skal være det samme som for 15-årige, derhar kørekort til lille knallert – herunder også for så vidtangår kørekortfrakendelse og kørselsforbud for overtræ-delser på stor knallert for gruppen af 16-17-årige.”

Svar:

1.

Udarbejdelse af et sammenhængende ændringsforslag om nedsættelseaf aldersgrænsen for stor knallert forudsætter efter Justitsministeriets op-fattelse, at der forinden tages stilling til en række centrale spørgsmål.Som det fremgår nedenfor under pkt. 2-6, drejer det sig navnlig om dennærmere fastsættelse af sanktioner, herunder i relation til enkelte alders-grupper og den indbyrdes sammenhæng mellem de forskellige køre-tøjskategorier, tilrettelæggelsen af køreundervisningen og prøveafviklin-gen samt om finansieringen heraf. Alt afhængig af svaret på de enkeltespørgsmål vil der kunne opstå yderligere spørgsmål, som ligeledes vilkræve nærmere stillingtagen.På den baggrund finder Justitsministeriet det ikke muligt at yde tekniskbistand, som ønsket af Retsudvalget. Det bemærkes i den forbindelse, atder i øvrigt efter ministeriets opfattelse vil kunne være tale om så væsent-lige ændringer af det fremsatte lovforslag, at de ikke uden videre børfremsættes som ændringsforslag uden forudgående inddragelse af bl.a.Kommunernes Landsforening.Som anført i besvarelsen af 23. marts 2011 af spørgsmål 1 til lovforsla-get, kan regeringen i øvrigt ikke støtte et forslag om at nedsætte alders-grænsen for førere af stor knallert fra 18 til 16 år. Om baggrunden herforhenvises til den nævnte besvarelse af spørgsmål 1.2

2.

Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 23. marts 2011 afspørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget, kræves der i dag førerret til en-ten bil eller motorcykel for at kunne føre stor knallert, jf. færdselslovens§ 63 a, stk. 1, og der eksisterer derfor ikke nogen særskilt køreuddannelseeller køreprøve for stor knallert. Tredje kørekortdirektiv kræver imidler-tid, at EU-medlemsstaterne med virkning fra den 19. januar 2013 indfø-rer et særskilt kørekort til bl.a. stor knallert. Lovforslaget lægger derforop til, at der pr. 19. januar 2013 indføres en ny kørekortkategori (kategoriAM) til stor knallert, idet både kørekort til bil og kørekort til motorcykeldog fortsat vil give ret til også at føre stor knallert. Det er i forbindelsemed indførelsen af det nye særskilte kørekort til stor knallert forudsat ilovforslaget, at personer, der ønsker at erhverve et sådant kørekort, vilskulle gennemføre køreundervisning, der i høj grad vil svare til køreun-dervisningen til den eksisterende kategori A (motorcykel), jf. punkt 3.2.2og 3.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Endvidere er det forudsat, at køreuddannelsen ved erhvervelse af køre-kort til stor knallert vil skulle foregå hos private køreskoler svarende tilordningen for eksempelvis bil og motorcykel.I spørgsmålet forudsættes det imidlertid, at køreuddannelsen – i forbin-delse med en nedsættelse af aldersgrænsen til 16 år – for unge under 18år vil skulle foregå i samme regi, som for 15-årige, som tager kørekort tillille knallert. Det indebærer i givet fald, at der vil skulle indsættes en nybestemmelse, hvorefter kommunerne skal sørge for undervisningen afunge førere af stor knallert. I tilknytning hertil vil der bl.a. skulle tagesstilling til, om kommunerne også skal forestå afvikling af henholdsvisden praktiske og teoretiske del af køreprøven for de mindreårige, såledessom der er lagt op til ved den lille knallert, jf. lovforslagets § 1, nr. 7(færdselslovens § 63, stk. 3).

3.

Endvidere forudsættes det i spørgsmålet, at prisen for køreuddannelsentil henholdsvis lille og stor knallert skal være den samme. Justitsministe-riet har forstået det anførte således, at der ønskes fastsat et gebyr formindreåriges erhvervelse af kørekort til stor knallert, der svarer til detgebyr, som de mindreårige med lovforslaget vil skulle betale for at er-hverve kørekort til lille knallert.Det bemærkes i den forbindelse, at der efter den gældende bestemmelse ifærdselslovens § 124 d betales 100 kr. for udstedelse af et knallertbevis.3
Med lovforslaget indføres en selvstændig kørekortkategori til lille knal-lert, ligesom der indføres en køreprøve for lille knallert samt en udvidelseog forbedring af køreundervisningen for unge knallertførere under 18 år.Som følge heraf forhøjes det gebyr, som unge knallertførere i dag betalerfor et knallertbevis med i alt 320 kr. til i alt 420 kr., jf. lovforslagets § 1,nr. 24 (færdselslovens § 124 d, stk. 2). Forhøjelsen af de unges gebyrdækker ikke de 24 timers teoretisk og praktisk undervisning, som i dagudgør ungdomsskolernes knallertundervisning. Gebyrforhøjelsen skøn-nes derimod at dække udgifterne forbundet med udstedelsen af knallert-kørekortet samt kommunernes meromkostninger i forbindelse med denforbedrede ungdomsskoleundervisning, herunder de 6 lektioner, som ud-dannelsen forventes øget med.Efter lovforslaget fastsættes samtidig et gebyr på 225 kr. for afholdelse afkøreprøve og kontrollerende køreprøve til stor knallert, jf. lovforslagets §1, nr. 24 (færdselslovens § 124 d, stk. 4 og 5). Gebyret dækker både prø-veafholdelsen og omkostningerne forbundet med kørekortudstedelsen.Gebyret dækker derimod ikke køreuddannelsen, der som nævnt ovenforforudsættes at foregå hos private køreskoler, og som i øvrigt forudsættes ihøj grad at skulle svare til køreundervisningen til den eksisterende kate-gori A (motorcykel).Såfremt gebyret for udstedelse af et kørekort til stor knallert til unge un-der 18 år vil skulle svare til det gebyr, der i lovforslaget er fastsat for deunges erhvervelse af kørekort til lille knallert, vil der skulle foretages enrække ændringer i færdselslovens § 124 d.Det bemærkes i den forbindelse, at såfremt kommunerne pålægges ogsåat skulle varetage køreundervisningen til stor knallert for de 16-17-årige istedet for de private køreskoler, må det forventes at ville medføre yderli-gere udgifter for kommunerne, som ikke fuldt ud kan dækkes ved en for-øgelse af gebyret med 195 kr. Med mindre der træffes anden beslutning,vil staten skulle afholde de merudgifter, som etablering af en kun delvistgebyrfinansieret køreuddannelse til stor knallert for unge under 18 år ioffentligt regi vil indebære.

4.

Det anføres endvidere i spørgsmålet, at sanktionsniveauet samt regler-ne om frakendelse og kørselsforbud for de 16-17-årige førere af storknallert skal svare til de foreslåede regler for førere af lille knallert.
4
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 23. marts 2011 afspørgsmål 1 til lovforslaget, gælder færdselslovens almindelige regler omførerretsfrakendelse og kørselsforbud i dag tillige for forseelser begåetmed stor knallert. Lovforslaget lægger ikke op til ændringer af dette somfølge af, at der indføres et særskilt kørekort (kategori AM) til stor knal-lert. Stor knallert er således omfattet af færdselslovens regler om førerretog princippet om, at en frakendelse af førerretten har virkning for allekategorier af køretøjer, som kræver førerret. Frakendes førerretten såle-des for et forhold begået på stor knallert, mister vedkommende ligeledesretten til at føre eksempelvis bil.I modsætning hertil indføres der med lovforslaget et selvstændigt sankti-onssystem for ulovlig kørsel på lille knallert, der er baseret på, at rettentil at føre lille knallert er en særskilt ret, som holdes adskilt fra færdsels-lovens regler om førerret (bil, motorcykel og stor knallert mv.). I forbin-delse med at lovforslaget som noget nyt indsætter en bestemmelse omfrakendelse af retten til at føre lille knallert, lægges der således f.eks. optil, at en sådan frakendelse generelt ikke skal have betydning for ved-kommendes mulighed for at erhverve eller bevare førerretten til bil mv.Den eneste undtagelse herfra er den foreslåede regel om, at personer un-der 18 år, der begår et forhold, som medfører en ubetinget frakendelse afretten til at føre lille knallert, får udsat det tidspunkt, hvor vedkommendeellers ville kunne erhverve førerret til bil mv. eller alternativt frakendesførerretten til bil mv. i 6 måneder, hvis vedkommende er nået at fylde 18år og har erhvervet en sådan førerret, før sagen afgøres, jf. nærmere lov-forslagets § 1, nr. 39 (færdselslovens § 129, stk. 4).En ubetinget frakendelse af førerretten til bil, motorcykel, stor knallertmv. sker for minimum 6 måneder, jf. færdselslovens § 128, stk. 1. Enubetinget frakendelse som følge af spirituskørsel eller overtrædelse affærdselslovens § 54 sker dog for et tidsrum af mindst 3 år, jf. færdselslo-vens § 128, stk. 2, som senest er ændret ved lov nr. 184 af 8. marts 2011.Med lovforslaget lægges der derimod op til, at en ubetinget frakendelseaf retten til at føre lille knallert sker for minimum 2 år, uanset om førerener under eller over 18 år, jf. lovforslagets § 1, nr. 39 (færdselslovens §129, stk. 3), og uanset hvilken af de relevante overtrædelser der er taleom. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, har Justitsmini-steriet i den forbindelse tilsluttet sig arbejdsgruppens forslag om, at fra-kendelsestiden ved en ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knal-lert af hensyn til reglernes pædagogiske og præventive sigte altid bør væ-5
re 2 år i førstegangstilfælde, jf. punkt 4.1.3.2 i lovforslagets bemærknin-ger.Såfremt denne ordning uden videre udvides til også at omfatte stor knal-lert, vil det bl.a. betyde, at frakendelsestiden ved forseelser begået på storknallert tilsvarende vil blive på minimum 2 år. I visse tilfælde vil der igivet fald blive tale om en markant skærpelse i forhold til det frakendel-sesniveau, der i dag efter praksis gælder for stor knallert, bil mv., nemligi de tilfælde, hvor frakendelsestiden i dag fastsættes til 6 måneder, hvor-imod det i spirituskørselssager og sager, hvor der er kørt under påvirk-ning af euforiserende stoffer, omvendt vil indebære en lempelse, idetudmålingen i sådanne sager starter på 3 år, jf. ovenfor.Hertil kommer, at en sådan frakendelsesregel for stor knallert vil haveden konsekvens, at vedkommende ligeledes vil være afskåret fra at førebil mv. i minimum 2 år, med mindre der gøres grundlæggende op meddet nugældende system, hvorefter stor knallert (i modsætning til lilleknallert) er omfattet af færdselslovens almindelige regler om førerret ogprincippet om, at en frakendelse af førerretten har virkning for alle kate-gorier af køretøjer (eksempelvis bil og motorcykel), som kræver førerret.En udvidelse af den foreslåede frakendelsesordning for lille knallert, jf.lovforslagets § 1, nr. 39 (færdselslovens § 129), til også at gælde for storknallert vil tillige indebære, at stor knallert – i modsætning til, hvad dergælder i dag – vil skulle undtages fra klippekortordningen, jf. færdselslo-vens § 125, stk. 2, og reglerne om kørselsforbud, jf. færdselslovens §127.

5.

Såfremt store knallerter udskilles fra færdselslovens almindelige reglerom førerret, vil det i tilknytning hertil være naturligt at overveje, om sto-re knallerter tillige skal udskilles fra bestemmelserne om obligatoriskkonfiskation i færdselslovens § 133 a, stk. 2 og 3, samt stk. 4, som indsatved lov nr. 184 af 8. marts 2011, der med sin nuværende ordlyd både om-fatter bil, motorcykel og stor knallert mv. Det bemærkes i den forbindel-se, at lille knallert ikke omfattes af disse bestemmelser, men derimod ef-ter lovforslaget vil blive omfattet af en række selvstændige konfiskati-onsbestemmelser, jf. lovforslagets § 1, nr. 45 (færdselslovens § 133 a,stk. 5-7 (som omnummereret ved justitsministerens ændringsforslag)).

6.

For så vidt angår straffen for forseelser begået på lille knallert læggerlovforslaget op til, at bødeniveauet på en række områder ligesom i dag6
fortsat skal være lavere end ved tilsvarende forseelser begået på storknallert. Eksempelvis lægger lovforslaget op til, at spirituskørsel begåetpå lille knallert, uanset promillens størrelse og førerens alder, i første-gangstilfælde straffes med en bøde på 2.000 kr., jf. lovforslagets § 1, nr.12 (færdselslovens § 117 c, stk. 1) og bemærkningerne til bestemmelsen.Spirituskørsel på stor knallert straffes derimod kun med bøde i første-gangstilfælde, hvis promillen er på 2,00 eller derunder. I sådanne tilfældeudmåles en bøde under hensyntagen til den pågældendes indtægtsforholdpå gerningstidspunktet samt alkoholkoncentrationen, jf. færdselslovens §117 b, stk. 1, jf. § 117, stk. 1. I praksis fastsættes bøden i sådanne sager iførstegangstilfælde svarende til 1 måneds nettoløn ganget med promil-lens størrelse, hvilket i de fleste tilfælde vil være væsentligt over 2.000kr.Tilsvarende vil en overtrædelse færdselslovens § 54, stk. 1, 1. pkt. (kørselunder påvirkning af euforiserende stoffer), begået på lille knallert i før-stegangstilfælde med lovforslaget medføre en bøde på 2.000 kr. uansetførerens alder, hvorimod forseelsen begået på stor knallert som udgangs-punkt udløser en indtægtsbestemt bøde, jf. færdselslovens § 117 b, stk. 1,jf. § 117, stk. 1.Under visse nærmere angivne betingelser vil straffen for bl.a. spirituskør-sel begået på henholdsvis lille og stor knallert kunne stige til fængsel.Bestemmelserne herom er imidlertid heller ikke identiske for lille og storknallert, jf. nærmere lovforslagets § 1, nr. 12 (færdselslovens § 117 c,stk. 2) sammenholdt med færdselslovens § 117, stk. 2.Såfremt der skal gælde de samme regler for bøde- og fængselsstraf foreksempelvis spirituskørsel begået på stor knallert, som der med lovfors-laget lægges op til for lille knallert, vil det således kræve en række æn-dringer.Det bemærkes i tilknytning hertil, at Justitsministeriet umiddelbart harforstået spørgsmålet således, at det alene er reglerne for unge førere afstor knallert under 18 år, der ønskes ændret. En sådan sondring efter al-der vil – modsat hvad der gælder for lille knallert, hvor reglerne om fra-kendelse, bødestraf mv. som udgangspunkt er ens for personer over ogunder 18 år – have den konsekvens, at der skal etableres to forskelligesanktionssystemer for førere af stor knallert afhængig af den pågælden-des alder.7