Boligudvalget 2010-11 (1. samling)
L 89
Offentligt
995875_0001.png
995875_0002.png
995875_0003.png
995875_0004.png
FolketingetBoligudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. maj 2011Formueretskontoret2010-7005-0036CCN40174
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 49 vedrørende forslag til lovom ændring af forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendomm.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om autorisation af elin-stallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen m.v.)(L 89), somFolketingets Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 8. marts2011.
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 49 fra Folketingets Boligudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af

fast ejendom m.v., lov om omsætning af fast ejendom og lov om au-

torisation af elinstallatører m.v. (Revision af huseftersynsordningen

m.v.)(L 89):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. marts2011 fra Bent Loua Haslebo, jf. L 89 – bilag 24.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Øko-nomi- og Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende:”Erhvervs- og Byggestyrelsen kan oplyse, at ud af de knap70.000 tilstandsrapporter, der er indberettet i det elektroniskeindberetningssystem HEWEB i 2010, er 47 pct. af rapporter-ne rekvireret via et forsikringsselskab, mens 53 pct. er rekvi-reret via sælger/andre. Opgørelsen er baseret på, at den byg-ningssagkyndige ved udarbejdelse af en tilstandsrapport af-krydser, om tilstandsrapporten er rekvireret via et forsikrings-selskab, af sælger eller af andre.Erhvervs- og Byggestyrelsen kan på baggrund af ovennævnteprocentfordeling ikke genkende de tal for andelen af til-standsrapporter bestilt via et forsikringsselskab, som er anførti undersøgelsen fra Frie og Selvstændige Bygningssagkyndi-ge og Energikonsulenter (FSBE).Reglerne om bestilling af tilstandsrapporter blev indført i2005 for at sikre uvildigheden hos de beskikkede bygnings-sagkyndige og for at sikre retvisende tilstandsrapporter. Vedindførelsen af reglerne fik ejendomsformidlerne forbud modselv at rekvirere tilstandsrapporter på sælgers vegne. I stedetfik ejendomsformidlerne mulighed for efter aftale med sælgerat rekvirere et huseftersyn via et forsikringsselskab, der ogsåhar en interesse i retvisende tilstandsrapporter, da forsikrings-selskaberne bærer risikoen for skader, som ikke er med i rap-porterne.Det er således i overensstemmelse med de gældende regler,når en tilstandsrapport rekvireres via et forsikringsselskab.Der foreligger ikke i øvrigt nogen forudsætninger for, hvorstor en andel der må rekvireres via forsikringsselskaberne, ogdette vil derfor afhænge af den løbende udvikling i markeds-situationen.
2
Erhvervs- og Byggestyrelsen kan i den sammenhæng oplyse,at styrelsen ud fra data i HEWEB har sammenlignet antalletaf registrerede skader i tilstandsrapporter udarbejdet af byg-ningssagkyndige rekvireret via forsikringsselskaber med dettilsvarende antal i tilstandsrapporter udarbejdet af bygnings-sagkyndige rekvireret af sælger/andre. Der er ud fra de til-gængelige data ikke belæg for, at kvaliteten af tilstandsrap-porterne skulle være dårligere, når disse er rekvireret via for-sikringsselskaber, end det er tilfældet, når sælger/andre harrekvireret rapporten.For så vidt angår spørgsmålet om eventuel overtrædelse afkonkurrencelovens § 6 oplyser Konkurrence- og Forbruger-styrelsen følgende:”Bent Loua Haslebo peger på, at krav og incitamenter fraejendomsmæglere og forsikringsselskaber kraftigt påvirkersælger til at vælge denne bestillingsvej for udførelse af en til-standsrapport.Sager om overtrædelse af konkurrencelovens § 6 forelæggesnormalt for Konkurrencerådet, der på baggrund af en indstil-ling træffer en afgørelse. En rådssag bygger typisk på et om-fattende analysearbejde. Til vurdering af, hvorvidt der fore-ligger en overtrædelse af konkurrenceloven, vil der skulleindhentes generelle oplysninger om markedet og dets aktører.Derudover vil der formentlig også skulle indhentes oplysnin-ger, der afdækker relationerne mellem ejendomsmæglere,forsikringsselskaber og udvalgte bygningssagkyndige – fx af-taler om formidlingsgebyrer, honorarer, rabatter, gebyrer, pri-ser/prisfastsættelse og andre incitamenter – forhold, dermærkbart kan påvirke sælgers valg af bygningssagkyndig.Der er ikke umiddelbart klare indikationer af, at der forelig-ger en overtrædelse af konkurrencelovens forbud mod kon-kurrencebegrænsende aftaler. Konkurrence- og Forbrugersty-relsen kan dog ikke på det foreliggende grundlag afgøre, omdette er tilfældet, og vil derfor overveje, om der er grundlagfor at foretage sig yderligere. Det kan oplyses, at styrelsen al-lerede har modtaget henvendelser og materiale fra bygnings-sagkyndige.”For så vidt angår overholdelse af bestillerreglerne for til-standsrapporter oplyser Erhvervs- og Byggestyrelsen, at sty-relsen har gennemført en stikprøveundersøgelse af et antal til-fældigt, repræsentativt udvalgte ejendomsmæglervirksomhe-der. For hver ejendomsmæglervirksomhed blev det under-søgt, om der var bygningssagkyndige, som statistisk set hav-de udarbejdet tilstandsrapporter for uforholdsmæssigt mangeaf de ejendomme, der var sat til salg hos den pågældendevirksomhed.3
Erhvervs- og Byggestyrelsen har på baggrund af undersøgel-sens resultater oversendt en sag til politiet med henblik påyderligere efterforskning af, om bestillerreglerne er overtrådt,ligesom styrelsen har indbragt to sager til Disciplinærnævnetfor Ejendomsmæglere.Den undersøgelse, som er gennemført af FSBE, er blevetgennemgået med henblik på at vurdere, hvorvidt der fore-kommer en overrepræsentation af bestemte bygningssagkyn-dige hos de pågældende ejendomsmæglervirksomheder. Det-te har vist sig ikke at være tilfældet, og på denne baggrundhar Erhvervs- og Byggestyrelsen vurderet, at der ikke ergrundlag for at foretage sig yderligere i anledning af FSBE’sundersøgelse.”
4