Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 87 Bilag 5
Offentligt
953986_0001.png
953986_0002.png
953986_0003.png
953986_0004.png
953986_0005.png
Ændringsforslag stillet den {FREMSAT}
Bidrag til betænkningoverLov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov omvarmeforsyning, lov om Energinet.dk og lov om fremme af vedvarendeenergi(Gennemførelse af el- og gasdirektiverne m.v.)
Til § 11)Nr. 2affattes således:»2.I§ 5indsættes somnr. 20:»20)Vertikalt integreret virksomhed:Virksomhed eller gruppe af virksomheder, som den ellerde samme fysiske eller juridiske personer har ret til direkte eller indirekte at øve kontrol over,og som mindst driver enten transmissions- eller netvirksomhed og mindst enten elproduktions-eller elhandelsvirksomhed.««[Sproglig præcisering]2)Nr. 3udgår.[Forslag om ret til flere leverandører udgår]3)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.§ 9 a, stk. 1, 2. pkt.,affattes således:»En virksomhed, som producerer fjernvarme, betaler ikke beløb til dækning af omkostninger tiloffentlige forpligtelser efter § 8, stk. 1, for det elforbrug, som medgår til at producere fjernvarme tilforbrugere ved hjælp af elektricitet, og for hvilket der sker tilbagebetaling af elafgift ifølge lov omelafgift.««[Ændring af henvisning som konsekvens af ændring af elforsyningslovens § 8]4)Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 27 c, stk. 8, 2. pkt.,indsættes efter »§ 44, stk. 2,«: »§ 45, stk. 3,«.«[Genetablering af dækning af ubalancer til visse ældre biomassefyrede kraftvarmeværker omfattetaf VE-lovens § 45, stk. 3]5)Efter nr. 15 indsættes som nye numre:»03.I§ 73ændres »§§ 69-72« til: »§§ 69-71«.«
[Fjernelse af unødvendig henvisning]04.I§ 73 aindsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Energitilsynet kan godkende metoder for begrænsede købergrupper og for et begrænsettidsrum som led i kollektive elforsyningsvirksomheders metodeudvikling. Energitilsynet kan sættevilkår for godkendelsen af sådanne metoder.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.«[Ændringsforslag om tilladelse til forsøg vedrørende udvikling af metoder for tariffering]Til § 26)Nr. 5udgår.[Forslag om ret til flere leverandører udgår]Til § 57)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»05.I§ 52, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »§ 44, stk. 2,«: »§ 45, stk. 3,«.«[Genetablering af balanceringsydelse til visse ældre biomassefyrede kraftvarmeværker omfattet afVE-lovens § 45, stk. 3]Ny paragraf8)Efter § 5 indsættes som ny paragraf:»§ 01I lov nr. 722 af 25. juni 2010 om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift afvisse energiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcel-leordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser end CO2m.v.) foretages følgende æn-dring:1.§ 7, nr. 1,ophæves.«[Ophævelse som konsekvens af nyaffattelse ved ændringsforslag nr. 3]Til § 69)Stk. 1affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.«[Ændret tidspunkt for ikrafttræden]10)Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:»Stk. 3.Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 9 a, stk. 1, 2. pkt., i lov omelforsyning, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 01, og for lovens § 01.
Stk. 4.§ 27 c, stk. 8, i lov om elforsyning som ændret ved § 1, nr. 02, og § 52, stk. 1, i lov omfremme af vedvarende energi som ændret ved § 5, nr. 05, har virkning fra den 1. juli 2008.«Stk. 3-8 bliver herefter stk. 5-10.[Fastholdelse af, at ændringsforslag nr. 3 og 8 sættes i kraft efter skatteministerens bestemmelse ogvirkning af genetablering af ydelser til visse ældre biomassefyrede kraftvarmeværker omfattet af §45, stk. 3]
BemærkningerTil nr. 1Definition af vertikalt integreret virksomhed foreslås sprogligt præciseret. Der er ikke med æn-dringsforslaget tilsigtet ændringer i bestemmelsens indhold.Til nr. 2Det foreslås, at forslaget om at elleverandører ikke må begrænse forbrugerens ret til at indgå afta-ler med flere leverandører samtidigt udgår.Dette skyldes, at bestemmelsens formål er opfyldt i gældende ret, og at forslaget derfor giver an-ledning til uklarhed.Forbrugerne er beskyttet mod eneretsklausuler inden for konkurrence- og forbrugerretten. Detteunderstreges i lovforslagets § 1, nr. 23, hvorefter Energitilsynet skal gøre Konkurrence- og Forbru-gerstyrelsen opmærksom på forhold, som, tilsynet mener, kan være i strid med konkurrencelovgiv-ningen. Det har ikke været tilsigtet generelt at forbyde leveringsaftaler om en kundes samlede for-brug, forudsat at de er i overensstemmelse med lovgivningen, herunder særligt konkurrence- ogforbrugerretten.Forbrugeren har herudover i henhold til § 6 i elforsyningsloven ret til frit at vælge elleverandør.Til nr. 3Bestemmelsen foreslås nyaffattet som følge af en ændring i henvisningen til elforsyningslovens §8, som trådte i kraft den 1. januar 2011, jf. § 1, nr. 2, og § 8, stk. 3, i lov nr. 622 af 11. juni 2010 omændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning og forskelligeandre love samt om ophævelse af lov om udnyttelse af vedvarende energikilder m.v. og bekendtgø-relse nr. 1277 af 16. november 2010. Der er ikke foretaget indholdsmæssige ændringer. Bestemmel-sen svarer således til den ændring, som er indsat i § 7, nr. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010 om æn-dring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskelligeandre love. Ændringen i den nævnte lov nr. 722 er endnu ikke sat i kraft. Dette er årsagen til, at deter nødvendigt at nyaffatte bestemmelsen ved denne ændringslov og samtidig ophæve § 7, nr. 1, ilov nr. 722, jf. ændringsforslag 8. Om baggrunden for ændringen af § 9 a, stk. 1, 2. pkt., henvises iøvrigt til bemærkningerne til § 7, nr. 1, i lov nr. 722.Til nr. 4Det foreslås, at § 27 c, stk. 8, 2. pkt., ændres således, at Energinet.dk’s dækning af ubalancer gen-etableres for visse ældre biomassefyrede kraftvarmeværker. Forslaget er en konsekvens af den fore-
slåede ændring af VE-lovens § 52, stk. 1, jf. forslagets § 5, nr. 05, hvorved balanceringsydelsen tildisse værker genetableres.Forslaget indebærer, at Energinet.dk afholder eventuelle omkostninger som følge af ubalancer ielproduktionen fra disse anlæg i et driftsdøgn. Tilsvarende var gældende før 1. juli 2008. Omkost-ningerne vurderes at være minimale.I øvrigt henvises til bemærkningerne til forslagets § 5, nr. 05.Til nr. 5Det foreslås ved ændringsforslag 03, at henvisningen i § 73 til § 72 udgår. Elforsyningslovens §73 vedrører alene kollektive elforsyningsvirksomheder, mens elforsyningslovens § 72 vedrører for-syningspligtige virksomheder. Henvisningen er derfor overflødig.Ændringsforslag 04 giver Energitilsynet mulighed for at kunne godkende metoder til brug for for-søg med nye tarifferingsprincipper og nye principper for allokering af omkostninger. Dette skal skesom led i udvikling af nye tarifferingsmetoder f.eks. med henblik på at fremme et intelligent elfor-brug. Godkendelsen kan også gives i tilfælde hvor sådanne forsøg indebærer en prisdifferentieringindenfor de enkelte køberkategorier og dermed går ud over de grundlæggende principper om ikke-diskrimination i § 73, stk. 1, 1. pkt. Det er en forudsætning for godkendelsen, at forsøgene er tids-begrænsede, og at antallet af berørte forbrugere er begrænset. Energitilsynet vil kunne sætte vilkårfor godkendelsen, herunder f.eks. om frivillighed for forbrugerne og om offentliggørelse af resulta-terne.Til nr. 6Det foreslås, at forslaget om at gasleverandører ikke må begrænse forbrugerens ret til at indgå af-taler med flere leverandører samtidigt udgår. Om baggrunden for ændringsforslaget henvises tilændringsforslag nr. 2, som vedrører den tilsvarende bestemmelse i elforsyningsloven, og det frem-satte lovforslags § 2, nr. 5.Til nr. 7Det foreslås, at balanceringsydelsen til miljøvenlig elektricitet ifølge VE-lovens § 52, stk. 1, 1.pkt., genetableres for enkelte ældre elproduktionsanlæg med biomasse som brændsel.Før energiaftalen af 21. februar 2008 fik ældre biomassefyrede decentrale kraftvarmeværker, somikke er elværksfinansierede, ifølge den daværende § 57, stk. 3, i elforsyningsloven en garanteret pris(dvs. markedspris og pristillæg tilsammen) på 60 øre pr. kWh og balanceringsydelse fra Energi-net.dk (salg af elproduktion på Nordpool og dækning af balanceringsomkostninger, jf. VE-lovens §52, stk. 1).Som led i aftalen af 21. februar 2008 er disse værker fra den 1. juli 2008 gået over til at sælgeelektriciteten på markedsvilkår og få 15 øre i pristillæg oven i elmarkedsprisen, jf. VE-lovens § 45,stk. 2.Enkelte mindre, ældre decentrale kraftvarmeværker med biomasse har i medfør af den nye § 45,stk. 3, som er indsat ved lov nr. 622 af 12. juni 2010, fået adgang til at tilvælge den tidligere garan-terede pris på 60 øre pr. kWh på nærmere angivne betingelser under hensyn til, at overgangen til detnye pristillæg ville indebære utilsigtede ulemper for disse værker. Garantiprisen efter § 45, stk. 3,fastsættes på timebasis som spottimeprisen på Nordpool ligesom den tidligere garantipris.
Værkerne har gjort gældende, at en genetablering af deres hidtidige støtte før 2008 også må inde-bære, at de igen får adgang til den tidligere balanceringsydelse fra Energinet.dk som et supplementtil den garanterede pris.Det vurderes, at genindførelsen af balanceringsydelsen til disse værker vil være i overensstem-melse med intentionerne bag lovændringen i 2010. Det foreslås derfor, at værker, der tilvælger dentidligere garanterede pris, samtidig vil være berettigede til at modtage balanceringsydelsen fraEnerginet.dk.Kun to mindre, ældre decentrale kraftvarmeværker har tilvalgt den tidligere garanterede pris. Til-valgsordningen ophører primo 2019. Omkostningerne ved at genetablere den hidtidige balance-ringsydelse til disse værker vurderes at være lidt over 100.000 kr. årligt.Til nr. 8Det foreslås, at § 7, stk. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010 om ændring af lov om afgift af elektrici-tet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love ophæves. Ophævelsenskal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 3, som nyaffatter ændringen i § 7, stk. 1. Nyaffat-telsen er nødvendiggjort af en ændring i henvisningen til elforsyningslovens § 8, som trådte i kraftden 1. januar 2011. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.Til nr. 9Ikrafttrædelsestidspunktet foreslås ændret, idet det ikke har vist sig muligt at nå 3 behandlinger iFolketinget inden den 3. marts 2011. Forslaget foreslås at træde i kraft snarest muligt derefter, dvs.dagen efter offentliggørelsen ved bekendtgørelse i Lovtidende, idet gennemførelsesfristen i direkti-vet er den 3. marts 2011.Til nr. 10Med ændringsforslaget til § 6, stk. 3, foreslås, at det er skatteministeren, som fastsætter ikrafttræ-delsestidspunktet for ændringen af elforsyningslovens § 9, stk. 1, 2. pkt., jf. ændringsforslag nr. 3,og ophævelsen af § 7, stk. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010, jf. ændringsforslag nr. 8. Der er tale omen videreførelse af gældende ret, som fremgår af § 12, stk. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010.Med ændringsforslaget til § 6, stk. 4, foreslås, at ændringerne i forhold til visse ældre biomassefy-rede kraftvarmeværker får virkning fra den 1. juli 2008.Ved forslaget foreslås det, at visse ydelser til enkelte mindre, ældre decentrale kraftvarmeværkermed biomasse genetableres, jf. forslagene til ændring af VE-lovens § 52, stk. 1, om balancering afelproduktionen og elforsyningslovens § 27 c, stk. 8, om dækning af omkostninger ved ubalance ielproduktionen.Ændringerne skal ses i sammenhæng med, at disse værker ved lov nr. 622 af 12. juni 2010 fik ad-gang til at tilvælge deres tidligere gældende pristillæg med virkning fra den 1. juli 2008. Da formå-let med de her foreslåede ændringer er at genetablere den samlede støtte til disse værker under defør 1. juli 2008 gældende regler, er det fundet berettiget også at give de her foreslåede ændringervirkning fra den nævnte dato. Der er alene tale om en begunstigende virkning af ændringerne.