Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
L 87 Bilag 4
Offentligt
946806_0001.png
946806_0002.png
946806_0003.png
SDE, Sammensluttede Danske EnergiforbrugereFAF, Foreningen Af FjernvarmeforbrugereLNTV, Landsforeningen Naboer Til VindmøllerForbrugernes stemme i energidebatten!Det Energipolitiske UdvalgFolketingetChristiansborg1240 København K
Herrestrup, den 22. januar 2011.
Om L 87 – særligt om ændringsforslag i Varmeforsyningslovens § 23 b om selv-evaluering, og om Dansk Fjernvarmes henvendelse af 19. januar 2011.SDE er en forening for forbrugerne og repræsenterer derfor kun forbrugernes interesser.Det er med nogen forundring, af SDE har læst henvendelsen af 19. januar 2011 fraDansk Fjernvarme til Det Energipolitiske Udvalg. Den største forundring er, at DanskFjernvarme vil rette indsatsen mod regnskabsbranchen herunder mod landets revisorer.Det er som om, at Dansk Fjernvarme1glemmer både deres egen og Energitilsynets rolle idenne sag.Det er faktisk sådan:At Energitilsynet indirekte anbefaler fjernvarmeselskaberne at anvende DanskFjernvarmes standard kontoplan2.At Energitilsynet i mange afgørelser henviser til Dansk Fjernvarme, og dermed tilDansk Fjernvarmes fortolkning af Lov Om Varmeforsyning.at flertallet af fjernvarmeselskaberne er medlem hos Dansk Fjernvarme.
Det kan derfor udledes, at Dansk Fjernvarme ikke har oplyst sine medlemmer om, at detikke er nok at få udarbejdet regnskabet iht. til årsregnskabsloven eller som en del af detkommunale regnskab, men at der også skal udarbejdes et regnskab efter reglerne i LovOm Varmeforsyning.1) Fjernvarme er ikke et brændsel, men et distributionssystem, som kan transportere energi. Det sker ved hjælp af varmtvand. 62 procent af de danske husstande har fjernvarme. Danmark er internationalt førende indenfor fjernvarme. Fjernvar-men bliver til på mange forskellige måder, eksempelvis som kraftvarme (el og varmeproduktion sammen), overskudsvarmefra industriproduktion, solvarme, geotermi, fra flis og fra halm og ikke mindst fra affaldsforbrænding. 40 procent af fjernvar-men er baseret på vedvarende energi. Dansk Fjernvarme er interesseorganisation for ca. 98 procent af fjernvarmen, hvilketsvarer til godt 400 værker.2)Journal nr.3/1303-0200-003/pi-Mel/Energi 1, 6.4 DFF's vejledning om standardkontoplan
Co. Boe Carslund-Sørensen, Byhaven 1, Herrestrup, 4571 Grevinge.Tlf: +45 59 66 02 31, Fax: +45 59 66 04 14, Mobiltlf: +45 22 90 70 31e-mail: [email protected],www.energiforbrugeren.dkSide 1 af 3
Det er på den baggrund SDEs konklusion, at Dansk Fjernvarme bærer én del af skyldenfor værkernes manglende overholdelse af reglerne.Det er også SDEs konklusion, at værkernes bestyrelse ikke specifikt har bedt den ekster-ne revisor om at revidere regnskaberne efter reglerne i Lov Om Varmeforsyning, det kansåledes ikke undre nogen, at den eksterne revisor ikke har udført dette arbejde.Energitilsynet har i efteråret 2010 udgivet en håndbog3”Fjernvarmeprisen rigtig førstegang”, denne håndbog forudsætter at § 23 b i Lov Om Varmeforsyning bliver ændret, så-ledes der bliver indført selvevaluering. SDE finder det betænkeligt, at Energitilsynet pådenne måde foregriber det lovgivningsarbejde, der skal foregå i folketinget.SDE finder det betænkeligt at ændre loven på nuværende tidspunkt, efter at Energitilsy-net ikke har ført tilsyn med varmeforsyningsområdet siden lovens ikrafttræden i 1981.SDE finder det betænkeligt at ændre loven, så længe Energitilsynets afgørelser kun erfremadrettede. Problemet er, at forbrugerne på det tidspunkt, hvor Energitilsynet træfferen afgørelse, har betalt forkerte priser. De kan således både have betalt for meget ellerfor lidt for den leverede varme.SDE finder det betænkeligt at ændre loven kort tid efter, at kommunerne har omdannetde kommunale forsyningsvirksomheder til selvstændige forsyningsselskaber. SDE ved, atder ved denne omdannelse i mange tilfælde er sket en opskrivning af aktivernes værdi,en opskrivning der ikke må indregnes i fjernvarmepriserne, men som i nogle tilfælde erblevet belånt af forsyningsselskaberne. SDE er bekendt med, at Struer Kommune er igang med at vedtage regler for udlodning fra Struer Forsyning til kommunen4.SDE finder det betænkeligt at ændre loven så længe, Energitilsynet ikke har ført tilsyn el-ler kontrolleret regnskaberne for de decentrale værker i de 4 andre Regioner, og ikke harkontrolleret regnskaberne for de store centrale værker i hele landet. Energitilsynet har kunforetaget en delvis gennemgang og kontrol af regnskaberne for de decentrale værker iRegion Midtjylland. Gennemgangen og kontrollen af disse regnskaber dækker kun 2 til 5regnskabsår.SDE finder det betænkeligt at ændre loven og indfører selvevaluering uden samtidig, atgive samtlige forbrugere klageret, partstatus i sager vedrørende værkernes regnskaber,budgetter og priser. SDE mener, at det nuværende klagesystem ikke tilgodeser forbru-gerne, vi oplever gentagne gange, at forbrugerne bliver affærdiget af Energitilsynet ogEnergiklagenævnet med begrundelsen – i har ikke en særskilt interesse i sagen, i er der-for ikke klageberettiget og heller ikke part i sagen. Dette sker med henvisning til, at det ik-ke af loven fremgår, hvem der er klageberettiget, hvorfor både Energitilsynet og Energi-klagenævnet henholder sig til forvaltningsloven bestemmelser, at det samtidig betyder, aten forbruger, der er utilfreds med fjernvarmepriserne, bliver henvist til at føre sagen veddomstolene. SDE har derfor svært ved at få øje på, som det fremgik af Dansk Fjernvar-mes ”Hvidbog” fra 2010, at der er et velfungerende klagesystem på fjernvarmeområdet iDanmark.3) http://energitilsynet.dk/om-energitilsynet/nyheder/2010/fjernvarmeprisen-rigtig-foerste-gang-er-udkommet/4) Se vedlagte bilag.
Co. Boe Carslund-Sørensen, Byhaven 1, Herrestrup, 4571 Grevinge.Tlf: +45 59 66 02 31, Fax: +45 59 66 04 14, Mobiltlf: +45 22 90 70 31e-mail: [email protected],www.energiforbrugeren.dkSide 2 af 3
SDE finder det betænkeligt at ændre loven, så længe Energitilsynets praksis ikke er ioverensstemmelse med både Lov Om Elforsyning § 75 og Lov Om Varmeforsyning.SDE mener, at Energitilsynets praksis med at tillade decentrale kraftvarmeværker, at af-lægge et samlet regnskab strider mod § 75 stk. 25i Lov om Elforsyning, og mod Energitil-synet egen vejledning af 31. oktober 2006 om ” Indregning af afskrivninger og henlæggel-ser i fjernvarmeprisen”6.SDE finder, at tiden måske er moden til ikke længere blot at lappe på en 30 år gammellov, men at få udarbejdet en helt ny lov på varmeforsyningsområdet. En lov der også ta-ger hensyn til den teknologiske udvikling, der er sket de sidste 30 år.Det kunne være formålstjenligt:1) At Lov Om Varmeforsyning krævede en adskillelse af fjernvarmeselskaberne i 2 sel-skaber.a) Et selskab for produktion af varmeb) Et selskab for distribution af varme.2) At Lov Om Varmeforsyning krævede en adskillelse af kraftvarmeselskaberne i 3 sel-skaber.a) Et selskab for produktion af el.b) Et selskab for produktion af varme.c) Et selskab for distribution af varme.Det vil bringe selskabsstrukturen på varmeforsyningsområdet nærmere selskabsstruktu-ren på Elforsyningsområdet. Det vil mere klart adskille det naturlige monopol distributionaf varme, der er et hvile-i-sig-selv selskab, fra de områder hvor der naturligt kan være frikonkurrence og fri prisdannelse.SDE vil gerne tilbyde Folketingets Energipolitiske Udvalg at foretræde, for en nærmereredegørelse og dialog om vores synspunkter.På SDEs vegne
Boe Carslund-SørensenFormand
Mogens BülowNæstformand.
5) § 75. Priser og leveringsbetingelser for elproduktionsvirksomheders salg af elektricitet fastsættes ved aftale.Stk. 2. Ejere af kraft-varme-produktionsanlæg må ved fastsættelsen af priser og leveringsbetingelser for fjernvarme ikke ud-nytte deres stilling til at fordele deres omkostninger på en måde, der må anses for urimelig for fjernvarmeforbrugerne.Stk. 3. Virksomheder, som producerer elektricitet ved forbrænding af affald, skal økonomisk hvile i sig selv. Ejere af affalds-forbrændingsanlæg må ved fastsættelsen af priser og betingelser for affaldsbehandling og for levering af fjernvarme ikke ud-nytte deres stilling til at fordele deres omkostninger på en måde, der anses for urimelig for brugerne af affaldsbehandlingsan-lægget eller for fjernvarmeforbrugerne.Stk. 4. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om fordelingen efter stk. 2 og 3.6) Afskrivningsgrundlaget skal renses for aktiver, der ikke vedrører salget af varme. For værker med forenet produktion (de-centrale kraftvarmeværker, affaldsforbrændingsanlæg mv.) fordeles den totale anlægssum på de enkelte produkter efter ri-melige, driftsøkonomiske principper.
Co. Boe Carslund-Sørensen, Byhaven 1, Herrestrup, 4571 Grevinge.Tlf: +45 59 66 02 31, Fax: +45 59 66 04 14, Mobiltlf: +45 22 90 70 31e-mail: [email protected],www.energiforbrugeren.dkSide 3 af 3