Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 79 Bilag 3
Offentligt
920131_0001.png
920131_0002.png
920131_0003.png
920131_0004.png
920131_0005.png
J.nr. 2010-311-0055Dato: 23. november 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt ik-ke tidligere oversendte høringssvar til L79 (Lov om æn-dring af lov om en børnefamilieydelse og børnetilskud ogforskudsvis udbetaling af børnebidrag).
Troels Lund Poulsen/Søren Schou
Under høringen har følgende af de hørte myndigheder og organisationer m.v. svaret:

Organisationer

AalborgUniversitetAarhusUniversitet

Bemærkninger i høringssvar

Aalborg Universitet har ingen bemærknin-ger.Aarhus Universitet anfører, at de har sommål, at tiltrække og fastholde dygtige inter-nationale vidensarbejdere og forskertalenter.For at kunne nå målet, stilles særlige krav tiluniversitetet om at kunne vejlede internatio-nale medarbejdere om rettigheder og for-pligtelser i henhold til danske regler. Ansæt-telsen af internationale medarbejdere er oftekarakteriseret ved adskillige kortvarige an-sættelser over en årrække, og da lovforslagetopererer med kriterier om bopæl og beskæf-tigelse i Danmark indenfor de sidste 10 år,vil dette være en kompliceret opgave at ydevejledning om.Advokatrådet påpeger, at der i lovforslagets§ 1, nr. 1 og § 2, nr. 2, fremgår, at man skalhave ”bopæl” i mindst 2 år for at opnå ret tilde nævnte ydelser.Mens det i § 5 i lov om børnetilskud er an-givet, at man skal have ”fast bopæl”.Advokatrådet mener, det er uklart, om lov-forslagets angivelse af ”bopæl” er forskelligfra udtrykket ”fast bopæl”. Hvis der er for-skel, er det rådets opfattelse, at dette børforklares og angives i bemærkningerne.Hvis der omvendt ikke er nogen forskel, børdet overvejes at anvende udtrykket ”fast bo-pæl” i lighed med eksempelvis § 5 i lov ombørnetilskud.Det er hensigten, at der i videstmuligt omfang skal ske en au-tomatisk systemmæssig bereg-ning af børnefamilieydelse ogbørnetilskud på baggrund afperioder med bopæl og beskæf-tigelse i Danmark. Der vil end-videre blive vejledt om regler-ne på normal vis. Endviderebemærkes, at det næppe er af-gørende for at tiltrække forske-re m.v. til Danmark, om dissemodtager fuld børnefamilie-ydelse m.v. fra første arbejds-dag i Danmark.Retten til ordinært børnetilskuder efter § 5 i de gældende reglerbetinget af, at barnet ellermindst en af forældrene harhaft fast bopæl i Danmark i 1år. For særligt børnetilskudkræves bopæl i 3 år. Disse be-tingelser fraviges for EU-borgere, som tager bopæl iDanmark, idet disse straks vedtilflytningen ligestilles meddanske statsborgere med hen-syn til retten til børnetilskud.Dette er forklaret i bemærknin-gerne til lovforslagets § 2, nr.2.En EU-borger kan således op-tjene ret til børnetilskud, selvom pågældende har fast bopæli et andet EU-land.AnkestyrelsenAnkestyrelsen har noteret, at der vedrørendebopælskravet i lovforslaget om børnetilskudog forskudsvis udbetaling af børnebidragstilles krav om ”bopæl”, mens der efter gæl-dende lovs § 5 kræves ”fast bopæl”.Der henvises til kommentarentil Advokatrådet.

Kommentar til bemærknin-

ger

Advokatrådet
Side 2
ATPDanskeAdvokater
ATP har ingen bemærkninger.Danske Advokater har ingen bemærkninger.Principielt bemærke Danske Advokater dog,at høringsfristen er urimeligt kort, idet manikke mener at så kort en høringsfrist givermulighed for en dybdegående gennemgangaf lovforslaget.Høringsfristen er fastsat på bag-grund af en tidspresset proces,hvor det skal sikres, at lovforsla-get, som er en del af finanslovs-aftalen for 2011, kan vedtagesinden årsskiftet. Ved fastsættel-sen af høringsfristen er der sketen afvejning af en række modsat-rettede hensyn, herunder hensy-net til høringsparterne, hensynettil at undergive høringssvareneen seriøs overvejelse og kom-mentering i Skatteministeriet oghensynet til en ordentlig lovpro-ces i Folketinget.
Dansk Arbejds-giverforening(DA)Dansk Erhverv
Dansk Arbejdsgiverforening tilslutter sig in-tentionerne om indførelse af et optjenings-princip for børnefamilieydelse og børnetil-skud.Dansk Erhverv støtter det indholdsmæssige i Der henvises til kommentarenlovforslaget. Desuden kritiseres høringsfri-til Danske Advokater.sten.Danske Erhvervsskoler har ingen bemærk-ninger.Skatte- og Afgiftsudvalget har ingen be-mærkninger.DI har ingen bemærkninger.FA tilslutter sig forslaget om at indføre etprincip om optjening af børnefamilieydelseog børnetilskud via bopæl samt bedre kon-trol med udbetaling af børnefamilieydelsem.v.I lovforslaget oplyses, at det hverken harøkonomiske eller administrative konsekven-ser for erhvervslivet. FA lægger derfor tilgrund, at indhentningen af data om ansættel-sesforhold m.v. alene vil foregå ved kom-munernes brug af eIndkomstregistret. Pådenne baggrund forudsætter FA, at virk-somhederne ikke vil blive involveret i kon-trollen med om de nye kriterier er opfyldt.Ligesom i dag er det hensig-ten, at administrationen og ud-betalingen af børnefamilieydel-sen og børnetilskuddet skal fo-regå i kommunalt og statsligtregi.Med adgangen til eInd-komstregistret er det hensigtenat give de kommunale sagsbe-handlere et bedre datagrundlagfor udbetaling af ydelserne. Detforeslås endvidere at udbyggeeIndkomstregistret med en ad-vis-ordning, således at kom-munale sagsbehandlere kanabonnere på en kendt person-kreds og dermed få automatiskSide 3
Danske Er-hvervsskolerDansk Told- ogSkatteforbundDIFinanssektorensArbejdsgiverfor-ening (FA)
besked, når der er ændringer iindkomst- og ansættelsesfor-hold. Det er ikke hensigten atkræve nye indberetninger elleranden aktivitet fra virksomhe-dernes side.ForeningenRegistreredeRevisorer (FRR)Foreningen afStatsautoriseredeRevisorer (FSR)IT-UniversitetetFRR har ingen bemærkninger.
FSR har grundet den korte frist ingen be-mærkninger.IT-Universitetet gør opmærksom på, at nog-le forskere og ph.d.-studerende opholder sigi Danmark i en kortere periode end to år, inogle tilfælde under et år. IT-Universitetetfinder at indførelse af et optjeningsprincipfor børnefamilieydelse, børnetilskud og bør-nebidrag bidrager til de høje leveomkost-ninger ved at bo i Danmark og dermed kanforringe universiteternes muligheder for attiltrække dygtige udenlandske forskere ogstuderende til Danmark.
Der henvises til kommentarentil Danske Advokater.Optjeningsprincippet skal gæl-de for alle uanset profession,nationalitet osv.Under hensyn til at det kun erforskere og studerende medbørn, der kan blive berørt af denye regler, vurderes problemeti øvrigt at være begrænset, jf.også bemærkningerne til Aar-hus Universitet..Der henvises til kommentarentil Danske Advokater.
Kristelig Fag-Krifa påpeger, at en høring med få timersbevægelse (Krifa) varsel givet et signal af, at der ikke ønskeset gennemarbejdet svar. Krifa har på dennebaggrund ingen kommentarer til lovforsla-get.KøbehavnsUniversitetKøbenhavns Universitet har ingen bemærk-ninger.
Produktions-skoleforeningenSkattefagligForening (SRF)Skole ogForældre
Produktionsskoleforeningen har ingen be-mærkninger.SRF har ingen bemærkninger.Skole og Forældre påpeger at høringsfristenikke gør det muligt at underkaste lovforsla-get en seriøs behandling. Skole og Forældreer derfor nødsaget til ikke at give nogen til-bagemelding og tager samtidig på det kraf-tigste afstand fra så kort en høringsfrist.Skole og forældre opfatter det som, at derikke er nogen reel interesse for at indhenteseriøse kommentarer til lovforslaget.Der henvises til kommentarentil Danske Advokater.
Side 4
StatsforvaltningSjælland
Statsforvaltningen Sjælland bemærker, at denye regler, vil medføre øgede krav til kom-munernes dokumentation, før ydelserne kanudbetales.Ud fra det hidtidige erfaringsgrundlag i an-keregi, forventes endvidere, at der kommerflere klager som følge af de nye regler. Det-te begrundes med, at kommunens dokumen-tationsgrundlag i sociale sager regelmæssigter så utilstrækkeligt, at en klagesag måhjemvises. Når den nye afgørelser forelig-ger, kan der klages på ny. Desuden vurderesberegningen af et optjeningsår og den udvi-dede modregningsadgang at medføre flereklager.Det noteres dog også, at der påtænkes tilve-jebragt et bedre datagrundlag for kommu-nernes sagsbehandling, hvilket i et vist om-fang kan reducere antallet af klager.Endeligt bemærkes, at set i forhold til de so-ciale nævns samlede klagesager, så har kla-ger på dette lovområde alene en begrænsetbetydning.
Det foreslås at give både skat-te- og beskæftigelsesministerenbemyndigelser til at fastsættenærmere regler for udbetalingsamt dokumentation og bereg-ning af perioden med bopæl ogbeskæftigelse i Danmark. Meddisse bemyndigelser er det net-op hensigten, at proceduren forudbetaling og administration afydelserne bliver så smidig, atde nye regler have en megetbegrænset effekt på antallet afklager i det sociale nævn.
Statens Uddan-nelsesstøtte (SU)
SU har ingen bemærkningerne til lovforsla-get men oplyser, at der verserer en sag vedEU-domstolen C-542/09, Kommissionenmod Nederlandene.Kommissionen fremfører, at det nederland-ske bopælskrav i forbindelse med studiestøt-te til uddannelse i udlandet er i strid medTraktatens 45 og artikel 7, stk. 2, i Rådetsforordning 1612/68 om arbejdskraftens friebevægelighed inden for Fællesskabet.Efter de nederlandske regler er en studeren-de berettiget til studiestøtte, hvis han harhaft lovligt ophold i Nederlandene i mindst3 år inden for de sidste 6 år før påbegyndel-sen af den uddannelse, der søges studiestøttetil. Reglen gælder både nederlandske ogudenlandske statsborgere og gælder uansetom ansøgeren af økonomisk aktiv.
Der henvises til de EU-retligeovervejelser og konklusioner ibemærkningerne til lovforsla-get om forholdet til EU-retten.
Side 5