Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 77
Offentligt
929411_0001.png
929411_0002.png
J.nr. 2010-311-0050Dato: 7. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 77 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven (Kompensati-

on for kommunale skatteforhøjelser).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 1. december 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Troels Lund Poulsen/ Søren Schou

Spørgsmål 2:

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor overholdelse af skattestoppet nødvendiggør de fore-slåede minimale skattelettelser, når forringelser på andre områder, f.eks. vedrørende øgetbrugerbetaling for kollektiv trafik, øjensynligt ikke er i strid med skattestoppet, jf. at rege-ringen tidligere har defineret, at priserne i den kollektive trafik var en del af skattestoppet.

Svar:

Salg af varer og tjenester på markedsmæssige vilkår er ikke omfattet af skattestoppet.Dette gælder f.eks. betalinger til offentlige forsyningsvirksomheder, transport, licens mv.I forbindelse med aftalerne om den kommunale og regionale økonomi aftales det følgendeårs udgifter i kommunerne og regionerne under ét. For 2011 er udgiftsniveauet eksempelvisfastsat med baggrund i kommunernes og regionernes budgetter for 2010 tillagt den skønne-de pris- og lønudvikling fra 2010 til 2011. Hertil kommer yderligere statstilskud til finan-siering af eventuelle aftalte serviceforbedringer.Skattestoppet kan således ikke bruges som argument for eksempelvis øget brugerbetalingfor kollektiv trafik, idet det ved fastsættelsen af tilskuddene til kollektiv trafik er lagt tilgrund, at taksterne følger pris- og lønudviklingen. Eventuelle takststigninger udover pris-og lønudviklingen vil alene være udtryk for en lokal prioritering og ikke en konsekvens aføkonomiaftalerne. Der er dog også blevet sat grænser for hvor meget taksterne for den kol-lektive trafik inden for trafikselskaberne må stige med fra år til år.I regeringens aftale med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om rammerne for frem-tidens takster i den kollektive trafik er der aftalt et takststigningsloft, som har fået virkningfor taksterne fra 2008.Takststigningsloftet betyder, at takststigningerne for billetterne inden for et trafikselskab igennemsnit skal ligge under det udmeldte "loft". Takststigningsloftet er fastsat ud fra ud-viklingen i et omkostningsbaseret indeks, som afhænger af lønudviklingen, nettoprisindeks,brændstofpriser og renteudviklingen. Hvis udviklingen i det omkostningsbaserede indeks ernegativ, sættes takstloftet til nul og den negative del af det omkostningsbaserede indeksoverføres til det efterfølgende år.I 2010 var det udmeldte takststigningsloft eksempelvis på 4,8 pct. På den baggrund har tra-fikselskaberne valgt at lade taksterne stige med mellem 2,8 og 4,0 pct. fra 2009 til 2010. Datrafikselskaberne har mulighed for at ’opspare’ en uforbrugt takststigning fra et år til de ef-terfølgende to år, opsparer de således mellem 0,8 og 2 pct. til benyttelse i 2011 eller 2012.
Side 2