Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 56
Offentligt
928153_0001.png
928153_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
06-12-2010I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til lov om ændring aflov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser oglov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v. (Harmonisering af satser for befordringsrabat m.v. og indførelse afgodtgørelse efter en kilometersats til studerende ved videregående ud-dannelser) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 18. januar 2010efter ønske fra Bjarne Laustsen (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 5:”Vil ministeren yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag,hvorefter lovens ikrafttræden udskydes til den 1. juli 2011?Spørgeren henviser til, at Trafikselskaberne i sit høringssvar er positivover for en harmonisering af reglerne for ungdomsuddannelser og vide-regående uddannelse, men at Trafikselskaberne henviser til, at en fællesteknisk løsning kan tage afsæt i den nuværende løsning for ungdomsud-dannelserne (mituddannelseskort.dk.). Trafikselskaberne bemærker til, attilretninger og procedurer først kan afklares, når det endelige set-up er påplads. Trafikselskaberne forventer, at det vil være muligt at starte op me-dio 2011.Spørgeren henviser endvidere til, at en udskydning af ikrafttrædelsestids-punktet vil mindske bureaukratiet forbundet med lovændringen, og atSU-Rådet i sit høringssvar har tilkendegivet, at det er uhensigtsmæssigt atskabe mere bureaukrati med ordningen, da f.eks. Styrelsen for StatensUddannelsesstøtte i forvejen er økonomisk presset.”Svar:Et ændringsforslag, der indebærer, at loven i sin helhed først træder ikraft den 1. juli 2011, kan formuleres som følger:”ÆndringsforslagTil § 1.

1)

I den undernr. 6foreslåede affattelse af§ 3, stk. 1,udgår ”og § 1 a”.[Henvisning til bestemmelse, der er ophævet på ikrafttrædelsestidspunktet ud-går]
2

2)

Nr. 7udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

3)

I den undernr. 12foreslåede affattelse af§ 5, nr. 1,udgår ”og § 1 a”.[Henvisning til bestemmelse, der er ophævet på ikrafttrædelsestidspunktet ud-går]

4)

Nr. 13udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]Til § 4

1)

Paragraffen affattes således:

Ӥ 4

Loven træder i kraft den 1. juli 2011.”[Udskudt ikrafttræden]”
Jeg kan ikke støtte ændringsforslaget.Ændringsforslaget vurderes at have økonomiske konsekvenser i form af,at det forventede provenu på 78 mio. kr. i 2011 reduceres til 37,5 mio.kr.Der er allerede i det fremsatte lovforslag taget højde for trafikselskaber-nes bemærkninger om ikrafttræden i juli 2011, som drejer sig om dentekniske integration af ordningen for videregående uddannelser i deneksisterende løsning for ungdomsuddannelser på ”MitUddannelseskort”.Det skal hertil bemærkes, at lovforslaget som fremsat for så vidt angår debestemmelser, der knytter sig til denne integration først træder i kraft den1. juli 2011.SU-rådets bemærkninger om, at det er uhensigtsmæssigt at skabe merebureaukrati med ordningen, knytter sig så vidt det ses ikke til ikrafttræ-delsestidspunktet. Der er dog i det fremsatte lovforslag taget hensyn tilde administrative udfordringer med overgangen til nye satser fra den 1.januar 2011, som blandt andet DSB nævner i deres høringssvar, jf. detsupplerende høringsnotat af 8. november 2011 (L 56 – bilag 2). Dels erlovforslagets ikrafttræden ændret, dels har Styrelsen for Statens Uddan-nelsesstøtte udarbejdet en administrativ model for indfasningen af de nyeegenbetalingssatser, der både tilgodeser de uddannelsessøgende og trafik-selskaberne bedst muligt, samtidig med at det forudsatte provenu for2011 forbliver uændret.Styrelsen har informeret trafikselskaberne om, hvordan de skal forholdesig i overgangsperioden og har holdt møde med repræsentanter for tra-fikselskaberne, der umiddelbart var positive overfor den valgte admini-strative model for indfasningen.Med venlig hilsenTina Nedergaard