Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 56
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
07-12-2010I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til lov om ændring aflov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser oglov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v. (Harmonisering af satser for befordringsrabat til uddannelsessøgen-de m.v., indførelse af godtgørelse efter en kilometersats til studerendeved videregående uddannelser m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalgi brev af 1. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 17:”Finder ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at lovforslaget kun gælderfor transport mellem bolig og uddannelse, men ikke - som det gør siggældende for mange studerende - til undervisningsforløb på andre stu-diesteder?”Svar:For uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser medfører lovforslagetingen ændring, idet ordningen siden indførelsen i 2007 alene har omfat-tet befordring mellem bopæl og uddannelsessted.For uddannelsessøgende ved videregående uddannelser er der imidlertidtale om en ændring i forhold til de gældende regler. Baggrunden for æn-dringen er, at det er nødvendigt at fastsætte en geografisk begrænsningfor retten til rabat, når der med forslaget gives 100 pct. rabat ud overegenbetalingen samtidig med, at loftet over rabatten fjernes. Der er dog ilovforslaget taget størst muligt hensyn til de uddannelsessøgendes behovfor befordring til flere lokaliteter.I bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6, der med en ændring af § 3,stk. 1, i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddan-nelser indfører den geografiske begrænsning for rabat, er det således be-skrevet, hvad der menes med den uddannelsessøgendes uddannelsessted:”Med den uddannelsessøgendes uddannelsessted menes den lokalitet, hvor den uddan-nelsessøgende deltager i undervisningsforløb i en periode, der giver ret til rabat. Ud-
2dannelsessøgende, der som led i en videregående uddannelse er i lønnet eller ulønnetpraktik i en periode, og derfor har brug for abonnementskort til en anden lokalitetend uddannelsesinstitutionen vil således kunne få rabat på abonnementskort, derdækker strækningen mellem praktiskstedet og bopælen. Se bemærkningerne til § 5,nr. 5 i lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser, som fore-slået under § 1, nr. 12, med hensyn til situationer, hvor den uddannelsessøgende reelthar to forskellige uddannelsessteder i samme periode.”Samtidig indeholder forslaget en bemyndigelse til at fastsætte regler om,hvordan studerende, der i en periode, herunder på grund af deltagelse iuddannelse ved flere uddannelsessteder på samme tid, skal bruge flereabonnementskort eller en kombination af abonnementskort og godtgø-relse, samlet kan opnå rabat eller godtgørelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 12,der nyaffatter § 5, nr. 5, i lov om befordringsrabat til studerende vedvideregående uddannelser.Jeg mener derfor, at forslaget indeholder en så stor grad af fleksibilitet, atdet er meningsfyldt, at rabatten på befordring fremover alene gives påabonnementskort, der dækker strækningen mellem den uddannelsessø-gendes bopæl og uddannelsessted.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard