Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 56
Offentligt
929052_0001.png
929052_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
07-12-2010I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til lov om ændring aflov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser oglov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v. (Harmonisering af satser for befordringsrabat til uddannelsessøgen-de m.v., indførelse af godtgørelse efter en kilometersats til studerendeved videregående uddannelser m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalgi brev af 1. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 10:”Ministeren bedes gøre rede for, hvor stor en andel transportudgifternefremover vil udgøre af den gennemsnitlige indkomst for unge under ud-dannelse.”Svar:Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte har oplyst, at de ikke har oplys-ninger om indkomster for befordringsrabatmodtagere, der ikke modtagerSU, herunder især for de under 18-årige.Den gennemsnitlige indkomst pr. år før skat (inklusive stipendium) for18-19 årige SU-modtagere i ungdomsuddannelser udgjorde ca. 56.000 kr.i 2009. En del af disse SU-støttemodtagere var ikke befordringsrabat-modtagere.På baggrund af de aktuelle tildelinger af befordringsgodtgørelse kan detberegnes, at den gennemsnitlige udgift til befordring i forbindelse meduddannelse med de i L 56 foreslåede ændringer vil udgøre ca. 4.500 kr.årligt for 18-19 årige SU-modtagere i ungdomsuddannelser.Hvis det antages, at indkomstfordelingen er den samme blandt beford-ringsrabatmodtagere, og SU-støttemodtagere skønnes det, at de i L 56foreslåede ændringer af egenbetaling og rabatsatser mv. vil medføre, at
2befordringsrabatmodtagere på ungdomsuddannelserne i gennemsnit vilhave en egenbetaling til transport på ca. 8 pct. af indkomsten før skat.For studerende i de videregående uddannelser er de foreslåede ændringermere komplekse, da der i dag indgår flere elementer i befordringsgodtgø-relsesordningen, end tilfældet er på ungdomsuddannelserne. På den eneside er den foreslåede forhøjelse af egenbetalingen mindre end for ra-batmodtagere på ungdomsuddannelserne, på den anden side vil stude-rende i videregående uddannelser med store transportudgifter efter dengældende ordning – som det er tilsigtet med lovforslaget - få mindre ud-gifter fremover, og det må desuden forventes, at flere med store trans-portudgifter fremover vil benytte sig af ordningen.Desuden varierer de studerendes indtægter i form af erhvervsarbejdemeget i forhold til deres alder og efter om de har børn samt efter uddan-nelsesstedets beliggenhed. Stipendieindtægten varierer også i forhold tilhjemmeboende/udeboende, fødselsdobbeltklip og handicaptillæg.Den store spredning både i forhold til transportudgifter og i de stude-rendes indkomst indebærer, at et skøn for et gennemsnit dels vil være forusikkert, dels ikke vil give et dækkende billede af de forskellige typer afstuderende rabatmodtagere.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard