Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 56 Bilag 2
Offentligt
913720_0001.png
913720_0002.png
SUPPLERENDE HØRINGSNOTAT
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lovom befordringsrabat til studerende ved videregåendeuddannelser og lov om befordringsrabat til uddannel-sessøgende i ungdomsuddannelser m.v.(Harmonisering af satser for befordringsrabat m.v. og indførelse af godtgø-relse efter en kilometersats til studerende ved videregående uddannelser)Som supplement til høringsnotat af 5. oktober 2010 følger her resume afet supplerende modtaget høringssvar fra DSB samt supplerende bemærk-ninger til spørgsmålet om skat af godtgørelse efter en kilometersats, jf.punkt 6.d. i Undervisningsministeriets notat af 5. oktober 2010, og til deøkonomiske konsekvenser for Kommuner, Regioner og trafikselskaber, jf.punkt 9 i notatet af 5. oktober 2010.
8. november 2010j.nr. 2010-4521
Høringssvar fra DSBEfter høringsfristens udløb har Undervisningsministeriet modtaget hørings-svar fra

DSB,

der advarer om, at det kan være vanskeligt både teknisk ogpraktisk at nå at udstede abonnementskort med rabat med en ny sats fra1. januar 2011, hvis ikke egenbetalingssatsen ligger fast allerede den 1.december 2010. I værste fald vil der være uddannelsessøgende, særlig påungdomsuddannelserne, der ikke har modtaget deres abonnementskortmed rabat, når undervisningen starter igen efter nytår.DSB oplyser endvidere, at de normalt udsteder kort og billetter med denpris, der gælder på salgstidspunktet, uanset om de skal benyttes efter enbekendtgjort prisændring. Denne fremgangsmåde kunne også benyttes iforbindelse med overgangen til de nye regler.Undervisningsministeriets kommentarerPå baggrund af blandt andet DSB’s høringssvar erlovudkastet ændret, såloven foreslås at træde i kraft den 1. december, men først har virkning fraden 1. januar 2010.Herved får trafikselskaberne og styrelsen tid til at vej-lede om de nye satser, der gælder fra den 1. januar 2010, samt indrettesalgssystemerne til de nye satser.Det er i den forbindelse lagt til grund, at alle abonnementskort – i overens-stemmelse med den gældende praksis som DSB beskriver – sælges medden rabat, der gælder på salgstidspunktet. Det betyder, at abonnements-kort, der sælges i december 2010, men har gyldighed i 2011, vil blive solgtmed den nugældende rabat, mens uddannelsessøgende, der køber abon-nementskort med rabat efter den 31. december 2010 får rabat efter denye regler.
2/2
Set i lyset af hvornår uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser normaltkøber abonnementskort med rabat, vil dette være til fordel for det overve-jende flertal.Uddannelsessøgende ved videregående uddannelser, der i december 2010vælger at købe et SU-kort med gyldighed i 2011, vil dog kunne blive mar-kant dårligere stillet, end hvis kortet købes efter årsskiftet. Dette skyldes,at de nye satser vil være en fordel for de fleste uddannelsessøgende vedvideregående uddannelser. I modsætning til de uddannelsessøgende påungdomsuddannelser køber de uddannelsessøgendes ved videregåendeuddannelser køber dog typisk ikke abonnementskort med rabat før dendag, de skal gælde fra, og det – sammenholdt med de uddannelsessøgen-des typiske rejsebehov omkring vinterlæseferien – betyder, at problemstil-lingen vil berøre ganske få uddannelsessøgende. Styrelsen vil desuden iforbindelse med udsendelsen af rabatmeddelelser for 2011 informerer omde nye satser, hvilket må forventes at afhjælpe problemet fuldstændigt.Det skal bemærkes, at denne model for indfasning af de nye regler ikke vilpåvirke det forventede provenu for 2011, idet statens udgifter til refusionaf befordringsrabat bogføres på salgstidspunktet for det enkelte abonne-mentskort med rabat. Ved uændret adfærd, vil statens udgifter i både2010 og 2011 derfor forblive som budgetteret.I forbindelse med fremsættelse af lovforslaget vil styrelsen informere tra-fikselskaberne om, hvordan de skal forholde sig i overgangsperioden.
Skat af godtgørelse efter en kilometersats (ad punkt 6.d)Efter udarbejdelsen af høringsnotatet af 5. oktober 2010 er Undervis-ningsministeriet blevet opmærksom på, at det følger af SU-lovens § 23,stk. 3, nr. 2, at det beløb, den studerende modtager i godtgørelse efter § 9i lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v., ikke i henseende til SU indgår i beregningen af egenindkomsten.Egenindkomsten er den indkomst, der medgår i beregningen af, hvor me-get en uddannelsessøgende må have som indkomst ved siden af SU.For at undgå, at muligheden for, at indkomst ved siden af SU påvirkes afmodtagelse af godtgørelse efter en kilometersats, er lovudkastet tilføjet enændring af SU-lovens § 23, stk. 3, nr. 2, så godtgørelsen efter en kilome-tersats også for uddannelsessøgende ved videregående uddannelser fra-drages egenindkomsten.
Økonomiske konsekvenser for Kommuner, Regioner og tra-fikselskaber (ad punkt 9)Efter udarbejdelsen af høringsnotatet af 5. oktober 2010 har Undervis-ningsministeriet uddybet bemærkningerne til lovforslagets økonomiskekonsekvenser for stat, kommuner og regioner, så det fremgår tydeligere,at forslaget ikke har væsentlige økonomiske konsekvenser for trafikselska-berne og dermed samlet set ikke har nævneværdige økonomiske konse-kvenser for kommuner og regioner., jf. lovforslagets almindelige bemærk-ninger afsnit 4 og 5.