Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 23 Bilag 1
Offentligt
Kommenterer til modtagne bemærkninger til forslaget om at ændre forrentningen af registreringsafgift vedleasing m.v.Organisation
DAF -Dansk AutomobilforhandlerForeningDanske AdvokaterBemærkninger
Ingen bemærkninger.Kommentar til bemærkninger
Ingen kommentarer.
Dansk Taxi RådDIFinans og Leasing
Danske Advokater anfører, atkonsekvensen af forslaget er, atudenlandske leasingselskaber vilkomme til at betale et endnustørre beløb i form af etrentetillæg for anvendelsen afdanske regler om betaling afforholdsmæssigregistreringsafgift. Hervedudhules EF-Domstolens krav om,at udenlandskeleasingvirksomheder ikke måbetale registreringsafgift svarendetil andet og mere end køretøjetsfaktiske benyttelse her i landet.Danske Advokater er af denopfattelse, at forslaget vil udgøreen handelshindring forudenlandske leasingvirksomhederog dermed er i strid med artikel56 TEUF (tidligere artikel 49 EF).Ingen bemærkninger.Ingen bemærkninger.Organisationen anfører, at den eraf den opfattelse, at merprovenuetvil være på 50 mio. kr. eller mere,og ikke som anført i lovforslagetpå 25-50 mio. kr. Organisationenforeslår derfor, at der trækkes ½procentpoints fra den foreslåederentesats for at undgå enoverfinansiering til skade fordansk erhvervsliv.Organisationen anfører, at detikke er korrekt, at ca. halvdelen afleasingkontrakterne bliver indgåetmed virksomheder, som anført ilovforslaget under de økonomiskekonsekvenser for erhvervslivet.Andelen af leasingkontrakter medprivate ligger omkring 15 pct.
[Som anført i bemærkningerne tillovforslaget er hensigten ikke etøget provenu, men en tilpasningaf forrentningen afregistreringsafgiften vedforholdsmæssig leasing tilmarkedsrenten, således atmarkedsforvridninger mellem købog leasing mindskes. En sådantilpasning vil med den nuværendemarkedsrente give et merprovenu,men set over en årrække forventesforslaget at være provenuneutralt,og forslaget forventes ikke pålængere sigt at give etmerprovenu set i forhold tilbibeholdelsen af den nuværendemetode.Efter forslaget behandles danskeog udenlandske leasingselskaberens.]Ingen kommentarer.Ingen kommentarer.Antallet af leasingkontrakter medforholdsmæssig registreringsafgifter i vækst, og det er vanskeligtpræcist at vurdere, hvor mangesådanne kontrakter, der vil bliveindgået i de i de kommende år.Beregningen af det umiddelbaremerprovenu er foretaget under enforudsætning om, at der vil bliveindgået et sted mellem 20.000 ogop mod 40.000 kontrakter pr. årpå forholdsmæssigregistreringsafgift. Desuden er detforudsat, at den nuværenderenteforskel mellem de toopgørelsesmetoder på ca. 1 pct.point også vil være gældende i dekommende år. Efter tilbageløb ogadfærd forventes et merprovenupå 15-35 mio. kr. årligt.
Hensigten med lovforslaget er atsikre en rente ved forholdsmæssigleasing, der i højere grad end nuafspejler den aktuellemarkedsrente, og forventningenom et umiddelbart merprovenu ersåledes en konsekvens heraf. Etforslag om at fratrække en halvpct. point strider mod hensigten ilovforslaget og kan derfor ikkestøttes.Andelen af kontrakter medforholdsmæssigregistreringsafgift, der indgås mederhvervsvirksomheder, er fastsatskønsmæssigt i lovforslaget medudgangspunkt i en forventning omet voksende marked for leasing tilprivate. På baggrund afbemærkningerne fra Finans ogLeasing er den forudsatte andel afleasingkontrakter tilerhvervsvirksomheder opjusteretfra 50 pct. til 75 pct. i detfremsatte lovforslag.Organisationen stiller i øvrigt enrække forslag til lovændringer.Ingen bemærkninger.Ingen bemærkninger.
FRR -Forenede RevisorerFSR -Foreningen af StatsautoriseredeRevisorer
Ingen kommentarer.Ingen kommentarer.