Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 23 Bilag 1
Offentligt
898535_0001.png
898535_0002.png
898535_0003.png
898535_0004.png
898535_0005.png
898535_0006.png
898535_0007.png
898535_0008.png
898535_0009.png
898535_0010.png
898535_0011.png
898535_0012.png
898535_0013.png
898535_0014.png
J.nr. 2009-211-0011Dato:
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne hø-ringssvar vedrørende forslag til Lov om ændring af lønsumsafgiftsloven,momsloven, registreringsafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og forskelligeandre love(Fremrykning af forhøjelse af lønsumsafgiftsloven for finansielle virk-somheder, afgiftsfritagelse for undervisning på professionshøjskoler, ju-stering af renten af registreringsafgift ved forholdsmæssig betaling i for-bindelse med leasing m.v. samt tekniske ændringer bl.a. som følge af æn-dret EU-lovgivning)
Troels Lund Poulsen/Susanne Reinholdt Andersen
Høringsskemaet indeholder høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til Forslag tilLov om ændring af lønsumsafgiftsloven, momsloven, registreringsafgiftsloven, tobaksafgiftslo-ven og forskellige andre love (Fremrykning af forhøjelse af lønsumsafgiften for finansielle virk-somheder, afgiftsfritagelse for undervisning på professionshøjskoler, justering af renten af regi-streringsafgift ved forholdsmæssig betaling i forbindelse med leasing m.v. samt tekniske æn-dringer bl.a. som følge af ændret EU-lovgivning).

Høringspart:

Advokatrådet

Høringssvar:

LønsumRådet ønsker klarhed overbegrebet indtægtsdækketvirksomhed.

Kommentarer til hørings-

svar:

I de almindelige bemærk-ninger til lovforslaget er nuhenvist til 3 publikationerpå Undervisningsministeri-ets hjemmeside, som nær-mere afgrænser begrebetindtægtsdækket virksom-hed.
MomsVedrørende beskatningsste-det for grænseoverskridendeleveringer af el, gas, varmeog kulde foreslår Rådet afretssikkerhedsmæssigegrunde, at ordet »kulde«ændres til »køling« og ordet»kuldenet« ændres til »kø-lenet«.Foreslår sproglig præcise-ring i forslaget til momslo-vens § 11, stk. 4.Vedrørende leveringstids-punktet for ydelser leveretmellem EU-lande, hvor kø-beren er betalingspligtig formomsen, foreslår Rådet enændring af overskriften til §25 a.Til lovforslagets § 2, nr. 16og 21 foreslår Rådet for atlette forståelsen, at ordet»ved« indsættes før ordene»aftaler om hjemsted«Lovforslaget er baseret påde danske ord og begreber,som anvendes i den danskesprogversion af momssy-stemdirektivet.
Der er foretaget en sprogligpræcisering i lovforslaget iforbindelse med fremsættel-sen.Skatteministeriet er enigmed Rådet i, at begrebet le-verancer i en af overskrif-terne i momslovens kapitel5 skal harmonere med denøvrige begrebsanvendelse ioverskrifterne i kapitel 5.Lovforslaget er ændret ioverensstemmelse hermed.
Side 2
Øl- og vinafgiftForeslår sproglig præcise-ring i forslaget til øl- og vin-afgiftslovens § 14, stk. 2.BryggeriforeningenDansk Arbejdsgiverfor-eningDansk Erhverv, DEIngen bemærkningerIngen bemærkningerLønsumDE accepterer den samledefinansieringsmæssige ram-me i forliget om »GrønVækst« og dermed ogsåfremrykningen af indfasnin-gen af lønsumsafgiften påfinansielle virksomheder.DE ønsker præciseret, atforhøjelsen af lønsumsafgif-ten fra 9,13 til 10,5 pct. ikkegælder for spillevirksomhe-der som fx casinoer.-Der er foretaget en sprogligpræcisering af lovforslaget.--
Forhøjelsen af lønsumsaf-giftssatsen fra 9,13 pct. til10,5 pct. gælder for virk-somheder omfattet § 4, stk.2, nr. 1, i lønsumsafgiftslo-ven. Dvs. virksomheder in-den for den finansielle sek-tor med aktiviteter vedrø-rende forsikring, ind- og ud-lån, kreditformidling, pen-sionsopsparing, investe-ringsforvaltning, betalings-formidling samt handel medværdipapirer eller valuta.
MomsDansk Erhverv bemærker, atforslaget til momslovens §46, stk. 1, nr. 6, der potenti-elt udvider adgang til beta-lingspligt for moms for kø-beren ved indenlandsk han-del med varer eller ydelseraf hensyn til bekæmpelse afmomssvig, vil medføre ad-ministrative byrder for virk-somhederne, og derfor børovervejes nøje under hensyntil, om reglerne står mål medresultatet. I givet fald bør deberørte virksomheder ogbrancher inddrages i disseovervejelser.Denne del af forslaget erikke medtaget i det endeligelovforslag.Skatteministeriet vil nær-mere undersøge, hvilke til-tag der lovgivningsmæssigtbør foretages for effektivt atbekæmpe momssvig.
Side 3
Dansk Told & Skattefor-bund
Ingen bemærkninger
-
Danske Advokater, (DAdv)MomsDAdv savner en præciseringaf rækkevidden af, at ad-gangen i momslovens § 27til at fradrage betingede ra-batter udvides til tilsvarendeat gælde andre prisafslag.DAdv savner hjemmel i lo-ven til adgangen til at annul-lere fejlagtigt udstedte fak-turaer.Lovforslagets almindeligebemærkninger afsnit 3.2.6.og bemærkningerne til denenkelte bestemmelse i § 2,nr. 14, er udbygget.Skatteministeriet finder ik-ke umiddelbart, at der skul-le være behov for en sær-skilt hjemmel i momsloventil annullering af fejlagtigtudstedte fakturaer.Fejlagtigt udstedte fakturaerog fejlbehæftede fakturaerskal berigtiges ved ny fak-tura eller ved kreditnota.En sådan berigtigelse er dogi sig selv ikke tilstrækkeligttil, at den afgiftspligtige kankorrigere sit afgiftstilsvar,jf. momslovens §§ 46 og 52og EU-domstolens praksis.DIMomsDI har noteret sig, at dersker en præcisering af reg-lerne som følge af EU-domstolens afgørelse i TNTPost Ltd. sagen (C-357/07),således at fritagelsen kædessammen med postbefor-dringspligten.DI kan tilslutte sig den fore-slåede præcisering.DI bemærker, at skærpedeoplysningskrav til indførselaf tredjelandsvarer i kraft afden forestående bemyndi-gelse i momslovens § 36,stk. 1, nr. 5, vil medføreadministrative byrder forvirksomhederne. Behovetfor en bemyndigelse børovervejes, og det skal i givetfald sikres, at oplysnings-I lovforslagets bemærknin-ger 3.2.2. er redegjort forregler, der forventes fastsati bekendtgørelse i kraft afden foreslåede bemyndigel-se i momslovens § 36, stk.1, nr. 5. De påtænkte reglersvarer nøje til de direktiv-regler, som Danmark erforpligtet til at gennemføre.SKAT forventer en begræn-Side 4
Der henvises til høringssvarfra og kommentarer til PostDanmark A/S, Trafikstyrel-sen og 3F Post.
kravene ikke bebyrder virk-somhederne unødigt.
set anvendelse i Danmark afreglen for virksomhedersevt. fremlæggelse af bevisfor, at indførte tredjelands-varer er bestemt til at bliveleveret i et andet EU-land.Denne del af forslaget erikke medtaget i det endeligelovforslag.Skatteministeriet vil nær-mere undersøge, hvilke til-tag der lovgivningsmæssigtbør foretages for effektivt atbekæmpe momssvig.
DI kan ikke støtte forslagettil momslovens § 46, stk. 1,nr. 6, der potentielt udvideradgang til betalingspligt formoms for køberen ved in-denlandsk handel med varereller ydelser af hensyn tilbekæmpelse af momssvig.Forslaget vil medføre admi-nistrative byrder for virk-somhederne. Det er ogsåkortsigtet, idet svigen skifterområde, mens de lovlydigevirksomheder sidder tilbagemed de administrative byr-der. Reglerne bør kun æn-dres ved lovgivning til sik-ring af nødvendighed og hø-ringsproces. Momssvig kanbekæmpes mere effektivtvia samarbejde mellem EU-landenes skattemyndighe-der.Finansforbundet (FF)LønsumFF finder navnlig i en krise-periode, der knap er over-stået, at lønsumsafgift er ensærdeles uheldig måde atbeskatte virksomheder på.
Indledningsvis henvises tilkommentarerne til hørings-svaret fra Realkreditrådet,hvor det anføres, at somudgangspunkt er levering afvarer og ydelser mod et ve-derlag momspligtig. Dog ervisse varer og ydelser frita-get for moms, mens der istedet betales lønsumsafgift.Dette gælder bl.a. for finan-sielle ydelser. Der henvisesi øvrigt til momslovens §13, stk. 1, for en nærmereopremsning af de fritagnevarer og ydelser.En omlægning af lønsums-afgiften til f.eks. en omsæt-ningsafgift eller ophævelseaf momsfritagelsen vil haveSide 5
FF foretrækker generelt enomlægning af hele lønsums-afgiften for den finansiellesektor, så afgiften beregnes
på baggrund af f.eks. en om-sætningsafgift på netto ren-te- og gebyrindtægter, over-skud eller i forbindelse meden ophævelse af momsfrita-gelsen for sektoren.
store negative provenumæs-sige konsekvenser for stats-finanserne. En momsfrita-gelse vil naturlig skullemodsvares af dels en fra-dragsret for momsen på fi-nansielle virksomhedersindkøb, og dels en moms-pligt på finansielle virk-somheders leveringer afydelser.De momspligtige kunder vilopnå fradragsret for indgå-ende moms med et stortprovenutab for statsfinan-serne.Private kunder, eller ikke-momspligtige erhvervskun-der uden fradragsret formoms, vil til gengæld ople-ve, at ydelser fra de finan-sielle virksomheder bliverdyrere.
FF finder fremrykningen afafgiftsforhøjelsen fra 2013til 2011 paradoksal i lyset afat skatteministeren i sin tidbegrundede 1. januar 2013med den finansielle krise.Da krisens forløb efter FF’sopfattelse ikke har udvikletsig væsentligt anderledesend forudsat ved vedtagel-sen af Forårspakke 2.0, børafgiftsforhøjelsen ikke ryk-kes frem.Finansrådet, (FR)LønsumFR gør opmærksom på, atbanksektoren selv har finan-sieret egne hjælpepakkerendda med foreløbigt over-skud til staten. FR finder detprincipielt forkert, at én er-hvervssektor selektivt skalbidrage til finansieringen afen hjælpepakke til et andeterhverv.
-
Der henvises til kommenta-rerne til høringssvaret fraForsikring & Pension.
Fremrykningen af forhøjel-sen af lønsumsafgiftssatsenfor finansielle virksomhederfra 2013 til 2011 indgårsom et led i finansieringenaf aftalen om »Grøn Vækst2.0«, der indeholder enrække initiativer, der har tilformål at forbedre vækst-vilkårene og bidrage til be-skæftigelsen i landbruget, ifødevareindustrien og i føl-Side 6
geindustrierne.Disse initiativer forventesogså at have en afsmittendevirkning til gavn for Finans-rådets medlemmer.FR finder, at da den finan-sielle sektor konkurrerer påtværs af landegrænserne, erlønsumsafgiften en dansksærregulering, som har ennegativ indflydelse på dan-ske pengeinstitutters kon-kurrenceevne.FR er principielt imod løn-sumsafgiften og finder, atden fremrykkede stigning eruheldig i forhold til konkur-renceevnen og mulighedenfor at bevare danske ar-bejdspladser i den danskefinansielle sektor.Foreningen RegistreredeRevisorer, FRRForeningen af Statsautori-serede Revisorer, FSRIngen bemærkningerMoms-
FSR finder det hensigts-mæssigt at præcisere § 27,stk. 4, og kan derfor støtte,at også andre prisafslag endrabatter kan berettige tilnedskrivning af moms-grundlaget.FSR anfører, at prisafslagbl.a. dækker over det for-hold, at to parter med bag-grund i konstaterede mang-ler el. lign. aftaler, at det el-lers fastlagte vederlag korri-geres. I lovforslagets almin-delige bemærkninger næv-nes eksempler som bod ogerstatning, som efter FSR’svurdering er noget andet, ogsom måske ikke i alle tilfæl-de kan eller bør kunne udlø-se en momsmæssig regule-ring ved kreditnota.
Ved ændringen indføresalene udtrykkelig hjemmeltil gældende administrativpraksis.
Skatteministeriet kan tilslut-te sig FSR’s betragtninger.De almindelige bemærk-ninger er blevet ændret så-ledes, at det fremgår, at bodog erstatning blot er eksem-pler på prisafslag, der kannedbringe afgiftsgrundlaget.
Side 7
FSR er betænkelig ved for-slaget til momslovens § 46,stk. 1, nr. 6, der potentieltudvider adgang til beta-lingspligt for moms for kø-beren ved indenlandsk han-del med varer eller ydelseraf hensyn til bekæmpelse afmomssvig. Forslaget vilmedføre administrative byr-der for virksomhederne.Reglerne bør derfor kun an-vendes i situationer, hvorder konkret er konstateretsvig eller er begrundet mis-tanke om svig, og kun efteren grundig indsats for sikre,at de berørte virksomhederer orienteret om ændringen.De enkelte typer af varer el-ler ydelser, der i givet faldvil blive omfattet af regler-ne, skal afgrænses tydeligt.Forsikring & Pension(F&P)Lønsum
Denne del af forslaget erikke medtaget i det endeligelovforslag.Skatteministeriet vil nær-mere undersøge, hvilke til-tag der lovgivningsmæssigtbør foretages for effektivt atbekæmpe momssvig.
F&P finder, at forhøjelsen af Se umiddelbart nedenfor.lønsumsafgiften allerede fra2011 frem for 2013 er enekstrabeskatning – en særligskat på arbejdskraft i den fi-nansielle sektor – hvor pen-gene i stedet bliver overførttil lempelse af jordskatternei landbruget.F&P finder, at forhøjelsen af Det er korrekt, at regeringenlønsumsafgiften er i stridog Dansk Folkeparti i aprilmed skattestoppet.2010 indgik en aftale om»Grøn Vækst 2.0«, hvorider indgik en nedsættelse aflandbrugets jordskatter med500 mio. kr. Finansieringensker dels ved øgede afgifterpå bekæmpelsesmidler(provenu fra pesticidafgiftog grøn kvælstofregulering)og dels ved fremrykning afden stigning i lønsumsafgif-ten for finansielle virksom-heder, som indgår iForårs-pakke 2.0,så den træder iSide 8
kraft i 2011 i stedet for2013.Jordskattelettelsernetillandbruget kan ses som enkompensation for de nyegrønne afgifter (ny pesticid-afgift samt ny regulering aflandbrugets kvælstofudled-ning) som blev pålagt land-bruget i forbindelse med af-talen om »Grøn Vækst 2.0«.Fremrykningen af forhøjel-sen af lønsumsafgiften forden finansielle sektor er ioverensstemmelse medskattestoppet, da provenuetanvendes indenfor rammer-ne afForårspakke 2.0og af”Serviceeftersynet af For-årspakke 2.0”.F&P opfordrer til, at den fo-reslåede lønsumsafgiftsfor-højelse tages af bordet.Fremrykningen af forhøjel-sen af lønsumsafgiftssatsenfor finansielle virksomhederfra 2013 til 2011 indgårsom et led i finansieringenaf aftalen om »Grøn Vækst2.0«, der indeholder enrække initiativer, der har tilformål at forbedre vækst-vilkårene og bidrage til be-skæftigelsen i landbruget, ifødevareindustrien og i føl-geindustrierne.Disse initiativer forventesogså at have en afsmittendevirkning til gavn for F&P’smedlemmer.F&P bemærker endvidere, atberegningen af lovforslagetsøkonomiske konsekvenserikke følger de principper,der blev anvendt i forbindel-se med forhøjelsen af løn-sumsafgiften i Forårspakke2.0.Principperne, der anvendes,er de samme, som blev an-vendt i forbindelse medForårspakke 2.0.Beklageligvis er der imid-lertid en tastefejl i provenu-bemærkningerne, idet detfejlagtigt er anført at prove-nuet efter tilbageløbskor-rektion i 2011 og 2012 ud-gør 300 mio. kr. årligt,hvilket burde have væretSide 9
400 mio. kr. Som konse-kvens heraf er provenuet ef-ter tilbageløbskorrektion ogadfærd også rettet i 2011 og2012 fra 300 mio. kr. til 400mio. kr. Den varige virk-ning er derfor også rettet fra12 mio. kr. til 15 mio. kr.Herved vil der blive over-ensstemmelse med princip-perne iForårspakke 2.0.HORESTAHåndværksrådetIndenrigs- og Sundhedsmi-nisterietLandsbrancheklubben forpostansatte (3F Post)Ingen bemærkningerIngen bemærkningerIngen bemærkningerMoms3 F Posts interesseområde erpostydelser omfattet afpostbefordringspligten. 3FPost konstaterer, at præcise-ringerne i forslaget sker påbaggrund af en afgørelse fraEU-domstolen.3F Post finder præciseringenrimelig og fornuftig ud fraen samfundsmæssig betragt-ning. 3F Post har derfor ikkeyderligere kommentarer tilforslaget.Landbrug & Fødevarer,(L&F)L&F har ikke bemærkninger -til det modtagne udkast tillovforslag.L&F har noteret sig, at ind-fasningen af forhøjelsen afafgift på lønsum m.v. frem-rykkes, således at forhøjel-sen får virkning fra 2011 ogbidrager til finansieringen afjordskattelettelsen, jf. afta-len om Grøn Vækst 2.0.Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og FiskeriIngen bemærkninger-Der kan endvidere henvisestil høringssvar fra og kom-mentarer til DI, Post Dan-mark A/S og Trafikstyrel-sen.---
-
Side 10
Post Danmark A/S (PD)
MomsPD har en række befor-dringspligtige produkter,som skal stilles til rådighedpå samme vilkår og betin-gelser for alle.Sådanne leverancer kan ef-ter PD’s opfattelse ikke an-ses for at være individueltforhandlet.Efter lovforslaget anses detfor karakteristisk for et in-dividuelt forhandlet vilkår,at ydelserne er forhandletog tilpasset specifikke be-hov enten hos den enkeltevirksomhed eller hos virk-somheder, koncerner ellersammenslutninger af virk-somheder, foreninger m.v.,hvor de enkelte deltagerekan identificeres individu-elt.Produkter, der stilles til rå-dighed på samme vilkår ogbetingelser for alle, ansesikke individuelt forhandletjf. ovenfor.PD lægger til grund, at lov-forslaget ikke tilsigter enmateriel ændring af den ek-sisterende retstilstand.Den gældende bestemmelsei momslovens § 13, stk. 1,nr. 13, fritager PD’s ind-samling og omdeling afadresserede breve, adresse-rede pakker, og adresserededag-, uge og månedsbladesamt tidsskrifter. Endviderefritages PD’s befordring afadresserede breve og pak-ker, der sendes rekomman-deret eller med angivenværdi.Med lovforslaget vil moms-fritagelsen gælde postydel-ser og dertil knyttede varer,der leveres af postoperatø-rer, der varetager postbe-fordringspligten helt ellerdelvist.Lovforslaget åbner mulig-hed for, at postbefordrings-pligten kan opfyldes af flerepostoperatører, der eksem-pelvis dækker hvert sit geo-grafiske område, eller hverfor sig leverer udvalgte deleaf de postydelser og dertilknyttede varer, som er om-fattet af postbefordrings-Side 11
pligten.ProfessionshøjskolernesRektorkollegium – Univer-sity Colleges DenmarkLønsum
Kollegiet bifalder den fore-slåede ændring og bemær-ker, at fritagelsen gældermed tilbagevirkende kraft,hvorfor det forventes, at deindbetalte afgifter for 2009og 2010 tilbagebetales eftervedtagelsen af lovforslaget.
Siden 1. januar 2009 har lovom afgift af lønsum m.v. udfra konkurrencemæssigehensyn sidestillet offentligog privat virksomhed, nårder bliver leveret varer ogydelser mod et vederlag. Etpar professionshøjskolerblev herved utilsigtet løn-sumsafgiftspligtige, da disseprofessionshøjskoler tilby-der uddannelse mod en visdeltagerbetaling. Med lov-forslaget bliver på pågæl-dende professionshøjskolerstillet som om, at de havdeværet fritaget for lønsums-afgift allerede tilbage til 1.januar 2009.
Realkreditrådet, RKR
LønsumRKR finder, at lønsumsaf-giften er en særskat på dedanske finansielle virksom-heder, som ikke ses andresteder i Europa.Som udgangspunkt er leve-ring af varer og ydelser iDanmark mod et vederlagmomspligtig. Dog indehol-der momslovens § 13, stk. 1– 22 (21 fra 1/1 2011) enrække varer og ydelser, somer fritaget for moms.Levering af nogle af dissemomsfritagne varer ogydelser mod et vederlagmedfører i stedet lønsums-afgiftspligt.Som eksempler kan nævneslæge- og tandlægevirksom-hed, kursusvirksomhed medgevinst for øje, personbe-fordring ligesom virksom-heder, der udgiver eller im-porterer aviser, betaler løn-sumsafgift. Hertil kommersom nævnt af RKR forsik-rings- og finansielle virk-somheder.Side 12
RKR har forståelse for, atman letter landbrugets ejen-domsskatter, der kan sessom en særskat på jord, menRKR finder det ikke rime-ligt, at det sker ved en for-højelse af særskatten på etandet erhverv nemlig de fi-nansielle virksomheder.TobaksindustrienTrafikstyrelsen (TS)Ingen bemærkningerMomsTS’ forslag til ændringer eraf redaktionel/sproglig art,idet TS lægger vægt på, atder anvendes samme postaleterminologi i såvel momslo-ven som i postloven.
Der henvises til kommenta-rerne til høringssvaret fraForsikring & Pension
-
Skatteministeriet er enigmed TS i det hensigtsmæs-sige i, at der tilstræbes enanvendelse af samme ter-minologi i de to love.Momsloven anvender over-alt betegnelsen ydelser fortjenesteydelser, mens post-loven åbenbart anvenderbegrebet tjenester.Derfor vil lovforslaget sta-dig anvende betegnelsen(post-)ydelser i lovteksten,mens TS øvrige forslag tilændringer i lovteksten ogbemærkningerne er indar-bejdet.
TS opfatter fortsat situatio-nen således, den eller depostvirksomheder, der er på-lagt befordringspligt, er fri-taget for at opkræve momsaf de posttjenester, der eromfattet af den landsdæk-kende befordringspligt. An-dre postvirksomheder påmarkedet skal som hidtilopkræve moms af deresposttjenester.Økonomi- og Erhvervsmi-nisteriet – Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen, Centerfor Kvalitet i ErhvervsRe-gulering, CKRAdministrative konsekvenser
Skatteministeriet deler TS’sopfattelse med den tilføjel-se, at fritagelsen for momsomfatter postydelser og der-til knyttede varer omfattetaf befordringspligten.
Mht. lovforslagets § 2, nr.19 (indsættelse af 2. pkt. i
Det bekræftes, at CKR erhøringspart ved høring af deSide 13
momslovens § 36, stk. 1, nr.5) anmoder CKR om at fåbekendtgørelsen i høring,idet den ud fra lovbemærk-ningernes afsnit 3.2.2 sand-synligvis vil have admini-strative konsekvenser fordanske virksomheder. CKRvil i den forbindelse vurderede administrative konse-kvenser og deres omfangnærmere og om muligtkvantificere disse.CKR vurderer, at lovforsla-gets øvrige dele ikke harnævneværdige administrati-ve konsekvenser for er-hvervslivet. CKR ønskerdog i denne forbindelse atgøre opmærksom på, at pro-fessionshøjskoler ikke er de-fineret som private virk-somheder i AMVAB-metoden, hvorfor lønsums-afgiftsfritagelsen for profes-sionshøjskoler teknisk setikke medfører en admini-strativ lettelse for dansk er-hvervsliv, jf. også afsnit 7 ilovbemærkningerne.EU-retlige aspekterI forbindelse med CKRs hø-ringssvar til bekendtgørelsenefter momslovens § 36, stk.1, nr. 5, 2. pkt., vil CKR og-så vurdere, om der er taleom overimplementering afEU-reguleringen, hvorveddanske virksomheders ad-ministrative byrder øges.Økonomi- og Erhvervsmi-nisteriet - Konkurrencesty-relsenIngen bemærkninger
administrative regler forindførsel af tredjelandsva-rer, der forventes fastsat ibekendtgørelse i kraft afden foreslåede bemyndigel-se i momslovens § 36, stk.1, nr. 5.
Professionshøjskoler er ikkelængere omtalt under admi-nistrative konsekvenser forerhvervslivet.
I lovforslagets bemærknin-ger 3.2.2., er redegjort forregler, der forventes fastsati bekendtgørelse i kraft afden foreslåede bemyndigel-se i momslovens § 36, stk.1, nr. 5. De påtænkte reglersvarer nøje til de direktiv-regler, som Danmark erforpligtet til at gennemføre.-
Side 14